Trwa "rozbiórka" ronda Mickiewicza w Częstochowie. Budują łącznik 1 Maja z Krakowską
Utrudnienia w ruchu są nieodłącznym elementem przebudowy dróg. Trudno jednak spodziewać się, że drogowe operacje przebiegną bez wpływu na ruch miejski i kierowców, dlatego ci ze zrozumieniem i nadzieją patrzą na powstające połączenie ulic 1 Maja i Krakowskiej. We wtorek 6 sierpnia ekipy budowlane zabrały się za zrywanie asfaltu z ronda Mickiewicza i usuwanie wiekowych słupów oświetleniowych. W innej części tej inwestycji kontynuowana jest budowa podpór pod powstający wiadukt nad torami kolejowymi.
Choć droga ma mieć charakter lokalny, to inwestycja jest dość rozległa i ciągnie się od ronda Mickiewicza, przez ulicę 1 Maja, nad torami, a dalej wśród gęstej zabudowy starych kamienic w okolicach Elanexu aż do powstającego ronda przy ulicy Krakowskiej, co daje 1200 metrów placu budowy.
Wiadukt połączy dzielnice miasta
W ramach inwestycji powstanie między innymi wiadukt o długości 130 metrów - z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym. Kiedyś - dokładnie w tym miejscu - przebiegał przejazd kolejowy. Jednak ze względu na ilość torów i obciążenie kolejowe to połączenie zostało zamknięte w latach 70.
Poza tym droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. W ramach prac zaplanowano również przebudowę ronda Mickiewicza, która zakłada w miejsce istniejącego ronda dwupasowego, pięciowlotowego, wykonanie ronda dwupasowego półturbinowego z pięcioma wlotami. Do tego powstanie też zupełnie nowe rondo - w miejscu dzisiejszego skrzyżowania u zbiegu ulicy Krakowskiej i ks. Wróblewskiego.
Przebudowane zostaną także odcinki wlotowe krzyżujących się ulic, a także istniejąca infrastruktura. Nową drogę uzupełnią na całym nowo powstałym odcinku ciągi piesze i rowerowe. Powstaną też ekrany akustyczne i nowe oświetlenie.
Nowe połączenie ma stworzyć nowe możliwości komunikacyjne i pozwolić na wyprowadzenie tranzytu z centrum.
Jak będą przebiegać prace przy budowie łącznika?
Postępowanie przetargowe wygrała firma Primost Południe z Będzina. Ma ona wykonać inwestycję za 94 mln 721 tys. zł. Miasto na budowę połączenia ul. 1 Maja z ul. Krakowską otrzyma 60 milionów złotych dofinansowania. Pieniądze będą pochodzić z Rządowego Funduszu Polski Ład. Pozostałą część ma stanowić wkład własny.
Miasto na realizację tej inwestycji czekało kilkadziesiąt lat. Dzięki niej powstanie nowe alternatywne połączenie. Od powstania kolei warszawsko-wiedeńskiej, Częstochowa jest podzielona na pół przez tory kolejowe. Dzięki tej inwestycji powstanie kolejny łącznik między dwiema częściami miasta, który ma dać przede wszystkim odciążenie ścisłego centrum miasta (w tym alei NMP oraz alei Wolności) oraz wygodniejsze skomunikowanie dzielnic, między którymi odbywa się intensywny ruch (obecnie przez centrum miasta).
– To swoista alternatywa dla centrum miasta. Nowe połączenie pozwoli nam złączyć dwie części miasta poczynając od DK-46, a kończąc na DK-91. Dzięki tej inwestycji połączymy te dwie, nowo wybudowane drogi krajowe i dzięki temu damy nowe możliwości komunikacyjne zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej oraz rowerzystów i pieszych – mówiła Joanna Holi Sosnowska, dyrektor MZD w Częstochowie.
Finał prac zapowiedziano na końcówkę 2025 roku.
Nie przeocz
- Likwidacja kopalń na Śląsku. Do kiedy będą fedrowały? Niektóre zamkną już niebawem
- W tych 20 miastach w Śląskiem żyje się najlepiej. Tak ocenili sami mieszkańcy. Zobacz
- Każdy mieszkaniec Śląska na pewno ma stąd zdjęcie w albumie rodzinnym. Zgadzacie się?
- Klub żegna Lukasa Podolskiego. W ostatnim meczu zagrają sławy
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?