Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzy ronda turbinowe w Bielsku-Białej na przebudowanej ul. Cieszyńskiej są już gotowe

OPRAC.: KLM
W Bielsku-Białej działa już siedem tego typu skrzyżowań - ostatnie trzy ronda turbinowe zostały wybudowane w ciągu ul. Cieszyńskiej na skrzyżowaniach z ul. Wapienicką, Jaworzańską i Szarotki
W Bielsku-Białej działa już siedem tego typu skrzyżowań - ostatnie trzy ronda turbinowe zostały wybudowane w ciągu ul. Cieszyńskiej na skrzyżowaniach z ul. Wapienicką, Jaworzańską i Szarotki Paweł Sowa/ Wydział Prasowy UM BB
Trzy ronda turbinowe w Bielsku-Białej zostały wybudowane w ciągu rozbudowywanej ul. Cieszyńskiej. - Rondo turbinowe nie jest skrzyżowaniem skomplikowanym - zaznaczają w bielskim MZD. I zachęcają bielszczan, by poznać zasady poprawnego przejazdu przez takie skrzyżowanie.

Trzy ronda turbinowe w Bielsku-Białej oddał do użytku Miejski Zarząd Dróg wraz z zakończeniem rozbudowy ul. Cieszyńskiej. Takie ronda w ciągu ul. Cieszyńskiej powstały na skrzyżowaniach ulicami Jaworzańską, Wapienicką i Szarotki (Niemena).

- Wszystkie zaprojektowano jako turbinowe, czyli w taki sposób, aby potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego się nie przecinały. Zasada ta pozwala korzystać z ronda w maksymalnie bezpieczny, wręcz bezkolizyjny sposób - wyjaśniają w MZD.

W Bielsku-Białej działa już siedem tego typu skrzyżowań. Największym i najruchliwszym jest Hulanka. Pozostałe to połączenie Wyzwolenia z Kryształową, na ul. Piekarskiej, dwa w ciągu ulicy Wałowej przy przebudowanym układzie drogowym w okolicach Galerii Sfera oraz dwa na ciągu ul. PCK.

W bielskim MZD przypominają, że w Polsce ronda turbinowe budowane są od siedmiu lat. Takie rozwiązania zdają egzamin poprawiając bezpieczeństwo i płynność ruchu.

- Rondo turbinowe nie jest skrzyżowaniem skomplikowanym. Wręcz odwrotnie. Trzeba tylko pamiętać o podstawowej zasadzie. Decyzję o zajęciu odpowiedniego pasa ruchu kierowca musi podjąć, zanim wjedzie na skrzyżowanie. Pas, który zajmie, dalej „wyprowadzi” go w żądanym kierunku. To powoduje, że rondo turbinowe staje się praktycznie bezkolizyjne - tłumaczą bielscy inżynierowie MZD.

Na rondzie turbinowym każdy pas ruchu jest oznaczony znakami poziomymi, a ponadto przed skrzyżowaniem znakami pionowymi. Szczególnie znaki poziome ułatwiają jazdę, a kierowca powinien zwracać baczną uwagę, aby nie przecinać ciągłych linii. Dopiero, gdy linia ciągła przejdzie w przerywaną, można zmienić pas ruchu.

Musisz to wiedzieć

Trzy główne zasady przejazdu przez rondo turbinowe:

  • przed wjazdem na rondo kierowca zajmie odpowiedni pas ruchu,
  • przed wjazdem na rondo kierowca ustąpi pierwszeństwa pojazdom znajdującym na rondzie, zgodnie z obowiązującymi znakami drogowymi
  • kierowca nie będzie przecinał na rondzie ciągłych linii

Nie przeocz

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera