Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tychy: jazda po cichym asfalcie. Ale korki i tak są

Karol Świerkot
Tak wygląda nowa nawierzchnia DK1 w Tychach. Tutaj zastosowano asfalt drobno mielony. To ma obniżyć poziom hałasu
Tak wygląda nowa nawierzchnia DK1 w Tychach. Tutaj zastosowano asfalt drobno mielony. To ma obniżyć poziom hałasu karol świerkot
Cały przebudowany odcinek DK1 w Tychach został wylany tzw. cichym asfaltem. Hałas przy drodze jest przez to niższy o 5 decybeli. Sprawdzi się?

60 decybeli w ciągu dnia i 50 w nocy - takie natężenie hałasu może być przy DK1 w Tychach. Aby zmieścić się w wyśrubowanych normach, wzdłuż całego wyremontowanego odcinka krajowej "jedynki" ustawiono wysokie na 8 metrów ekrany akustyczne, natomiast warstwa ścieralna drogi została wylana tzw. cichym asfaltem.

- Pozwala wyeliminować szum opon, który jest najbardziej uciążliwy dla mieszkających w pobliżu dróg - mówi Mieczysław Podmokły, wiceprezydent Tychów.

Zastosowanie cichego asfaltu obniża poziom hałasu średnio o 5 decybeli. Jak zauważa Przemysław Wyskocki, główny technolog firmy Skanska, która taki asfalt produkuje, jego zastosowanie ma sens na tych drogach, po których auta jeżdżą z prędkością powyżej 50 km na godzinę.

- Na skutek szybkiego ruchu pojazdów głośniej pracują silniki, następuje też sprężanie powietrza w bieżniku opony, co skutkuje powstaniem większego hałasu - tłumaczy Wyskocki. - Te ciche nawierzchnie to niwelują - dodaje.

Cichy asfalt rzadko jest jednak stosowany w Polsce, choć staje się popularny. Co to jest? To asfalt o większej porowatości lub odwrotnie - o drobniejszym uziarnieniu.

- Coraz popularniejsze są też mieszanki asfaltu i gumy, bo sprawdzają się w naszych warunkach atmosferycznych - zauważa dr Piotr Zieliński z Wydziału Inżynierii Drogowej i Kolejowej Politechniki Krakowskiej. Bo cichy asfalt ma też swoje mankamenty. - Powierzchnie porowate tracą na funkcjonalności w naszym klimacie. Zimą w szczelinach zamarza woda, przez co potrzebne są częstsze remonty - tłumaczy dr Zieliński. - Warstwę ścieralną na drodze wylanej zwykłym asfaltem wymienia się co 10 sezonów, powierzchnie porowate wytrzymują pięć - mówi.

Ponadto porowate drogi trzeba czyścić. - Te pory zapychają się resztkami opon, pyłem, piaskiem, a wówczas droga traci swoje właściwości wygłuszające - wyjaśnia Zieliński. - To podnosi koszty utrzymania, bo sam proces czyszczenia jest skomplikowany. Najpierw w te szczeliny trzeba wtłoczyć wodę, następnie wyciągnąć brud. Taki proces powtarza się co dwa sezony - dodaje. Ale asfalt porowaty jest bezpieczniejszy, zwłaszcza na drogach, gdzie jeździmy szybko.

- Uzyskuje się dodatkowy efekt szybkiego odprowadzenia z nawierzchni wody opadowej, przez co poprawiają się znacznie właściwości przeciwpoślizgowe - tłumaczy Przemysław Wyskocki. Z kolei dzięki temu, że nawierzchnia jest "szorstka", skraca się droga hamowania aut.

Takich właściwości nie ma nawierzchnia o mniejszym uziarnieniu - taki cichy asfalt zastosowano właśnie w Tychach - ale jest bardziej wytrzymała. Efekt obniżenia hałasu uzyskuje się poprzez dobranie odpowiedniego uziarnienia mieszanek. - Zwykle stosuje się mieszanki o bardzo drobnym uziarnieniu - do 5 lub do 8 mm - wymienia Wyskocki.

To powoduje, że droga jest po prostu gładka i toczące się po niej koła nie hałasują. Jednak tego typu nawierzchnie sprawdzają się na drogach, gdzie nie rozwija się prędkości powyżej 100 km na godzinę.

- Droga hamowania na tego typu nawierzchniach znacznie się wydłuża przez brak szorstkości - mówi Zieliński.

W Tychach ograniczenie prędkości to właśnie 100 km na godzinę, a w niektórych miejscach nawet 70 km. Czy cichy asfalt się tu sprawdzi, przekonamy się, kiedy wszystkie prace zostaną ukończone i oba pasy będą całkowicie przejezdne. Bo choć remont zakończył się oficjalnie 31 lipca 2014, nadal trwają prace na estakadzie przy zjeździe z Katowic. W stronę Katowic trwa zaś budowa ścieżki rowerowej i jeden pas jest wyłączony z ruchu. I... dalej są korki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!