Tychy. Rok 2020 na drogach: Mniejszy ruch, a więcej rannych

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
Drogi w TychachZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Drogi w TychachZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Mat. prasowy
Rok 2020 na tyskich drogach: Mniejszy (z powodu lockdownów) ruch, a więcej rannych. To efekt tendencji do zwiększania prędkości na pustych ulicach. Wzrosła m.in. liczba potrąceń pieszych. Z myślą o nich Tychy planują kolejne "azyle", które mają zwiększać bezpieczeństwo pieszego na drodze.

W 2020 roku spadła liczba zdarzeń drogowych w stosunku do roku 2019. W 2020 było ich 1290 (1240 kolizji, 50 wypadków), w 2019 - 1607.

Rok 2020 Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach ocenia jako wyjątkowy (inżynierowie ruchu MZUiM-u analizują statystyki policyjne i na ich bazie przygotowują szczegółową analizę tego, co w danym roku działo się na drogach).

- Pandemia koronawirusa przyczyniła się do znaczącego zmniejszenia liczby uczestników ruchu drogowego, a wiadomo, że im niższe natężenie ruchu, tym wyższa prędkość, która jest najczęstszą przyczyną wypadków – mówi Artur Kruczek, dyrektor MZUiM-u.

Nie przeocz

I tak w 2020 r. odnotowano nieznaczny wzrost liczby rannych (z 42 do 46) oraz wypadków z udziałem pieszych (z 16 do 23).

- W ostatnich latach nasze działania koncentrowały się przede wszystkim na ochronie pieszego. To szczególny uczestnik ruchu, który w starciu z samochodem ma najmniejsze szanse - mówi Piotr Tarach, główny inżynier ruchu w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.

Z myślą o pieszych w mieście wybudowano azyle drogowe, które pozwalają przejść przez ulicę "na dwa razy".

- Ponadto uspakajają ruch w rejonie przejścia i uniemożliwiają wyprzedzanie bezpośrednio przed przejściem oraz inne niebezpieczne sytuacje na drodze. Kolejnym dobrym rozwiązaniem jest oświetlenie wertykalne - tłumaczy Agnieszka Kijas z MZUiM.

- Oświetlenia wertykalne są bardzo nowoczesną formą doświetlenia tarcz przejść dla pieszych. Tego typu rozwiązania powodują, że zarówno samo przejście jak i strefa oczekiwania pieszego są lepiej widoczne. Chodzi o uzyskanie odpowiedniego kontrastu między sylwetką pieszego, a tłem czyli najczęściej jezdnią. Osoby ubrane w jasne jak i ciemne ubrania są przy tego typu oświetleniu doskonale widoczne – tłumaczy Piotr Tarach.

W planach na rok 2021 jest m.in. budowa kolejnych wysp azylowych (na ulicach Bocznej, Bibliotecznej, Mikołowskiej, Cienistej), wyniesionych przejść dla pieszych i progów zwalniających.

W ramach realizowanych inwestycji oraz bieżących remontów zostanie poprawiona zarówno istniejąca infrastruktura rowerowa jak i wybudowane będą nowe drogi rowerowe, mi.in wzdłuż ul. Edukacji, Budowlanych, Piłsudskiego, Bielskiej oraz Grota Roweckiego.

Największe nasze siły będziemy kłaść na ochronę pieszych i rowerzystów, czyli najbardziej narażonych uczestników ruchu. Nadal będziemy prowadzić politykę polegającą na uspokojeniu ruchu na głównych ciągach komunikacyjnych, budować azyle dla pieszych i drobniejsze rzeczy poprawiające widoczność w osiedlach, w rejonie skrzyżowań, wyjazdów z dróg czy z przejść dla pieszych. Wdrażany obecnie system ITS zakłada również priorytetowanie pojazdów komunikacji zbiorowej

– mówi Artur Kruczek.

Warto podkreślić, że na koniec 2020 w Tychach zarejestrowanych było prawie 109 tys. samochodów (w 2001 r. było ich ok. 50 tys.)

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Jan Błachowicz, konferencja mistrza UFC

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie