Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tysiące paczek na godzinę. Oto nowy terminal cargo w Pyrzowicach

Dorota Niećko
Zarząd lotniska w Krakowie ogłosił wczoraj, że będzie budować nowy pas, a tymczasem w Pyrzowicach uroczyście otwarto nowy terminal cargo.

10 tys. m kw. powierzchni magazynowej i 2 tys. biurowej. To liczby opisujące nowy terminal cargo, uroczyście otwarty wczoraj na lotnisku w Pyrzowicach. Budowa trwała 1,5 roku i kosztowała 36 mln złotych (netto). Zbudowała go firma Skanska.

Nowy terminal cargo Pyrzo-wicom jest potrzebny. Dotychczasowy, który stoi zaraz przywjeździe po prawej stronie, dawno przestał spełniać swoją funkcję. Jest z lat 90. Tymczasem tylko w 2015 w naszym porcie odprawiono 16 tys. 119 ton frachtu. Po Okęciu jesteśmy drugim portem lotniczym w Polsce, jeśli chodzi o ilość odprawianego frachtu. Na lotnisku działają takie firmy kurierskie jak: DHL Express, TNT, FedEx i UPS. A w „kurierce” czas liczy się przede wszystkim. Firmy mają tu kompleksową obsługę, od rozładunku z samolotu, przez transport do magazynu, gdzie dzięki nowoczesnym systemom sortującym paczki będą wydawane kurierom i firmom transportowym.

Docelowo ma tu być odbieranych kilka tysięcy paczek na godzinę. Terminal powstał na ok. 11-ha działce, położonej przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Jest odseparowany od ruchu drogowego, związanego z obsługą pasażerów. Obiekt ma 12 tys. mkw. powierzchni i jest trzykrotnie większy od obecnie użytkowanego terminalu towarowego. Jest tak skonstruowany, by w przyszłości możliwa była modułowa reorganizacja obiektu.

- Aranżację hali można dostosowywać do wielkości i potrzeb firm kurierskich - mówi Jacek Kościelny, menedżer projektu w firmie Skanska. Terminal podzielony jest na dwie części - obsługującą fracht lotniczy oraz część biurową. Firmy mają swoje miejsca parkingowe, rampy rozładunkowe, własne biura i zaplecza. Pojawią się tu także biura urzędu celnego i straży granicznej.

- Nasz region ma silną gospodarkę z ważną rolą branży automotive, a także potężną demografią, co ma znaczenie przy dynamicznym rozwoju rynku e-commerce, który korzysta z transportu lotniczego - komentuje Artur Tomasik, prezes spółki GTL, która zarządza lotniskiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty