Tysiące paczek na godzinę. Oto nowy terminal cargo w Pyrzowicach

Dorota Niećko
Zarząd lotniska w Krakowie ogłosił wczoraj, że będzie budować nowy pas, a tymczasem w Pyrzowicach uroczyście otwarto nowy terminal cargo.

10 tys. m kw. powierzchni magazynowej i 2 tys. biurowej. To liczby opisujące nowy terminal cargo, uroczyście otwarty wczoraj na lotnisku w Pyrzowicach. Budowa trwała 1,5 roku i kosztowała 36 mln złotych (netto). Zbudowała go firma Skanska.

Nowy terminal cargo Pyrzo-wicom jest potrzebny. Dotychczasowy, który stoi zaraz przywjeździe po prawej stronie, dawno przestał spełniać swoją funkcję. Jest z lat 90. Tymczasem tylko w 2015 w naszym porcie odprawiono 16 tys. 119 ton frachtu. Po Okęciu jesteśmy drugim portem lotniczym w Polsce, jeśli chodzi o ilość odprawianego frachtu. Na lotnisku działają takie firmy kurierskie jak: DHL Express, TNT, FedEx i UPS. A w „kurierce” czas liczy się przede wszystkim. Firmy mają tu kompleksową obsługę, od rozładunku z samolotu, przez transport do magazynu, gdzie dzięki nowoczesnym systemom sortującym paczki będą wydawane kurierom i firmom transportowym.

Docelowo ma tu być odbieranych kilka tysięcy paczek na godzinę. Terminal powstał na ok. 11-ha działce, położonej przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Jest odseparowany od ruchu drogowego, związanego z obsługą pasażerów. Obiekt ma 12 tys. mkw. powierzchni i jest trzykrotnie większy od obecnie użytkowanego terminalu towarowego. Jest tak skonstruowany, by w przyszłości możliwa była modułowa reorganizacja obiektu.

- Aranżację hali można dostosowywać do wielkości i potrzeb firm kurierskich - mówi Jacek Kościelny, menedżer projektu w firmie Skanska. Terminal podzielony jest na dwie części - obsługującą fracht lotniczy oraz część biurową. Firmy mają swoje miejsca parkingowe, rampy rozładunkowe, własne biura i zaplecza. Pojawią się tu także biura urzędu celnego i straży granicznej.

- Nasz region ma silną gospodarkę z ważną rolą branży automotive, a także potężną demografią, co ma znaczenie przy dynamicznym rozwoju rynku e-commerce, który korzysta z transportu lotniczego - komentuje Artur Tomasik, prezes spółki GTL, która zarządza lotniskiem.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie