Uczniowie z Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach z nagrodą. Młodzież zaprojektowała literacką grę karcianą, która zdobyła Złotego Granta

OPRAC.:
Olga Krzyżyk
Olga Krzyżyk
Sukces uczniów z Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach. Zdobyli Złoty Grant w prestiżowym konkursie “Projektanci edukacji” Mat. Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach
Uczniowie z katowickiego "Plastyka" zaprojektowali literacką grę karcianą. Gra okazała się wielkim sukcesem. Młodzież zdobyła Złoty Grant w prestiżowym konkursie “Projektanci edukacji” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era. Literacka gra karciana "Rajer" to projekt pięciu uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach i ich opiekuna - Michała Łukowicza, nauczyciela języka polskiego.

Uczniowie z Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach zdobyli Złotego Granta

Uczniowie z Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach zostali laureatami 2 etapu konkursu “Projektanci edukacji”, organizowanego już po raz 11 przez wydawnictwo Nowa Era. To sukces uczniów z katowickiego "Plastyka". Literacka gra karciana “Rajer” - którą stworzyli uczniowie - otrzymała Złoty Grant, czyli nagrodę finansową, która wspiera młodych innowatorów w działaniach edukacyjnych i naukowych!

“Rajer” to gra karciana  inspirowana polską literaturą. Na kartach gry pojawiają się m.in. tacy twórcy, jak Kochanowski, Orzeszkowa, Wyspiański, Brzechwa, Tuwim, Szymborska, Herbert, Miłosz. To właśnie ta - zaprojektowana przez uczniów "Plastyka" - literacka gra karciana zdobyła Złoty Grant w prestiżowym konkursie “Projektanci edukacji”.

Grę karcianą 'Rajer" zaprojektowała piątka uczniów z Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach: Karolina Podyma, Julia Tomczyk, Jakub Powęzka, Jakub Ruciński, Wiktor Selega. Opiekunem grupy jest Michał Łukowicz, nauczyciel języka polskiego.

- Nasz projekt jest oryginalny i wyjątkowy, ponieważ pokazuje literaturę i kulturę polską ‘od ludzkiej strony’, takiej która nie jest nudna i męcząca, ale może zafascynować i dać inspirację do dalszych poszukiwań! Każda stworzona przez nas karta jest małym dziełem sztuki. Mamy poczucie, że głębokie oddanie i serce jakie włożyliśmy w każdy etap pracy nad grą sprawi, że będzie ona czymś wyjątkowym nie tylko dla nas, ale i dla jej użytkowników. Oprócz tego, stworzenie tej karcianki jest dla nas misją edukacyjną - chcielibyśmy, żeby skorzystało z niej jak najwięcej uczniów, nauczycieli i szkół! Dzięki „Rajerowi” nauka będzie świetną, inspirującą rozrywką! - opowiadają twórcy gry

- Skąd pomysł na grę? Jakiś rok temu wpadła mi w ręce brytyjska karcianka The Writer's Game, w ramach której można się zapoznać z podobiznami największych pisarzy XX wieku. Ilustracje wykonane są z wielkim pietyzmem, a każda z kart z powodu swojej niezwykłej urody może być wspaniałą zachętą do zapoznania się z twórczością przedstawionego na niej artysty - mówi Michał Łukowicz, opiekun grupy.

Nie przeocz

- Pomyślałem sobie: „szkoda, że nie ma polskiej edycji tej gry”. W ogóle próżno szukać jakiejkolwiek gry karcianej mocno związanej z polską literaturą. Wtedy urodził się pomysł na karty z polskimi pisarzami. Szybko podzieliłem się tą ideą z moimi uczniami, podchwycili, postanowili stworzyć oryginalną mechanikę, do pisarzy i poetów postaci dołożyli postacie, motywy literackie, cytaty... Doszliśmy do wniosku, że oprócz zabawy, karty mogą mieć także walor edukacyjny. Rozpoczęło się wielkie projektowanie! dodaje Michał Łukowicz.

Celem gry jest zdobycie jak największej ilości punktów inspiracji — punkty zdobywamy za pomocą kart (za ich pomocą zdobywasz punkty lub ograniczasz zdolność otrzymywania punktów przez przeciwnika) — każda karta ma własną, indywidualną specyfikę).

- Docelowym odbiorcą naszej gry jest kształcąca się młodzież. Główną myślą która nam przyświecała w trakcie projektowania, było stworzenie czegoś, co nie byłoby tylko "denną wymówką" do wykucia paru tematów, ale czegoś w co faktycznie też my sami jako, młodzi ludzie chcielibyśmy grać. Nie zmienia to faktu, że w gruncie rzeczy, sama polska literatura jest dobra dla wszystkich, dlatego też gra mogłaby się okazać atrakcyjna dla szerszego grona. W samym naszym zespole oczywiście znajdują się gracze, szczególną sympatią darzymy Gwinta, grę karcianą autorstwa studia CD Projekt Red, z której między innymi czerpaliśmy inspirację - mówi Wiktor Selega, jeden z twórców gry, uczeń Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach.

“Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu” to ogólnopolski konkurs przeznaczony dla nauczycieli i uczniów, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. Od 2010 roku wydawnictwo Nowa Era zorganizowało 11 edycji konkursu - uczniowie z nauczycielami zgłosili w nich łącznie prawie 5,5 tysiąca pomysłów, spośród których aż 379 zdobyło granty na realizację. Łączna suma przyznanych grantów wyniosła już prawie 600 tys. zł.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

W wodach śródlądowych ubywa tlenu. To niebezpieczne

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie