Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Umowa na drugi etap przebudowy torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej coraz bliżej. Co się zmieni w całym mieście?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W ramach drugiego etapu inwestycji tramwajowej wymienione zostanie w Dąbrowie Górniczej torowisko od alei Róż do pętli tramwajowej przy ulicy Sobieskiego.  Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W ramach drugiego etapu inwestycji tramwajowej wymienione zostanie w Dąbrowie Górniczej torowisko od alei Róż do pętli tramwajowej przy ulicy Sobieskiego. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej od jesieni 2021 roku trwa wymiana torowiska tramwajowego na odcinku od ul. Kasprzaka do alei Róż. Na rozpoczęcie czeka jednak także druga podobna inwestycja: generalny remont torowiska tramwajowego na odcinku od alei Róż do pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego. Jak się właśnie dowiedzieliśmy, jest szansa, że umowa na wykonanie tego przedsięwzięcia zostanie podpisana do końca lutego br.

Obie strony gotowe na podpisanie umowy

W Tramwajach Śląskich usłyszeliśmy, że spółka jest praktycznie gotowa na podpisanie umowy z miastem, które także ma do wykonania w ramach tej inwestycji swoją część, polegającą głównie na przebudowie infrastruktury drogowej oraz likwidacji dwóch kładek nad ulicą Sobieskiego. Te mają zostać zastąpione przejściami przez jezdnię.

Jak się okazuje, miasto także deklaruje gotowość do podpisania umowy, co umożliwiłoby rozpoczęcie prac w terenie.

- Wszystko jest przygotowane do podpisania umowy na drugą część tramwajowej inwestycji w Dąbrowie Górniczej. Mamy nadzieję, że do podpisania umowy dojedzie w najbliższych dniach, jeszcze w lutym – mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Nie przeocz

Umowa powinna zostać podpisana już wcześniej, ale cała inwestycja napotkała na nieoczekiwane początkowo problemy. Przetarg na tę część przedsięwzięcia wygrała bowiem firma Silesia Invest. Zaproponowała kwotę 75 mln 900 tys. zł brutto. Ostatecznie jednak do parafowania dokumentów nie doszło, bo, jak poinformowały Tramwaje Śląskie, wykonawca odmówił ich podpisania na warunkach pierwotnie uzgodnionych. Wówczas wybrana została jako wykonawca spółka ZUE z Krakowa, która wygrała przetarg na pierwszą część tramwajowej inwestycji w Dąbrowie Górniczej i od kilku miesięcy pracuje już na terenie Gołonoga, gdzie trwa wymiana torowiska. Ona złożyła ofertę tylko nieco wyższą niż Silesia Invest, opiewającą na kwotę 76 mln zł.

Zgodnie z umową, prace między aleją Róż a ul. Kasprzaka w Gołonogu mają potrwać do końca 2022 roku. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto), z czego część tramwajowa, finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A., wynosi ok. 1/3 tej wartości. Wkrótce dowiemy się, jak długo potrwają natomiast prace na odcinku w śródmieściu, do ul. Sobieskiego.

Co się zmieni w centrum miasta i Gołonogu?

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum i potem w Gołonogu, tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową.

W ramach planowanych zmian (dwóch wspomnianych osobnych postępowań przetargowych) Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria, a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Co zrobią Tramwaje Śląskie, a co miasto?

Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

  • budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
  • częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
  • przebudowę oświetlenia drogowego;
  • przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
  • przebudowę pozostałych skrzyżowań;
  • przebudowę istniejących zjazdów;
  • budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”;
  • budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”;
  • przebudowę przejścia podziemnego na Redenie;
  • rozbiórkę przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”;
  • rozbiórkę przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.

Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.

Musisz to wiedzieć

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

  • budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
  • częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
  • przebudowę oświetlenia drogowego,
  • przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
  • przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
  • przebudowę ronda Merkury;
  • przebudowę pozostałych skrzyżowań;
  • przebudowę istniejących zjazdów;
  • budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowego przy CH Pogoria;
  • budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
  • rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
  • rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
  • rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
  • przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
  • przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
  • budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”.

Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera