Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Unikalny most podsadzkowy Wojciech w Zabrzu zostanie zlikwidowany? Stowarzyszenia apelują o wpisanie go do rejestru zabytków

tos
Most podsadzkowy Wojciech w Zabrzu to unikatowa kostrukcja
Most podsadzkowy Wojciech w Zabrzu to unikatowa kostrukcja Marzena Bugała
Dwa śląskie stowarzyszenia miłośników kolei - Towarzystwo Entuzjastów Kolei oraz stowarzyszenie Kolej na Śląsk - złożyły wniosek do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o objęcie opieką konserwatorską mostu podsadzkowego Wojciech w Zabrzu-Biskupicach. To jeden z ostatnich nielicznych takich czynnych obiektów na Górnym Śląsku, ale jak informują kolejowi aktywiści - jeszcze w grudniu ma zostać zlikwidowany.

Takich mostów, jak ten przy dawnym szybie Wojciech w Zabrzu, na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim było kiedyś sporo. Wydobycie węgla na tzw. podsadzkę wymagało dostarczenia do kopalń piasku podsadzkowego. Z kopalń piasku skupionych w czasach PRL w Przedsiębiorstwie Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego uruchamiane przez nie pociągi w głównej mierze po niezależnej od PKP sieci woziły właśnie do takich miejsc.

Dziś kopalń jest dużo mniej, a te, które funkcjonują praktycznie nie fedrują na podsadzkę. Jedna z ostatnich ścian podsadzkowych w polskim górnictwie funkcjonowała w 2016 roku w likwidowanej dziś kopalni Wieczorek w Katowicach. Most przy dawnym szybie Wojciech przy ul. Drzymały w Zabrzu-Biskupicach kiedyś służył do dostarczenia materiału służącego do wypełniania wyrobisk zabrzańskiej kopalni Pstrowski. Szyb został jednak zlikwidowany jeszcze w latach siedemdziesiątych. Od tego czasu most dalej jednak spełniał swoją funkcję, bo zorganizowano tutaj punkt sprzedaży piasku, który nadal dostarczany był koleją. Niebawem jednak ma przestać funkcjonować i zostać rozebrany. Obiekt należy aktualnie do spółki KP Kotlarnia SA.

- Myślenie o spuściźnie technicznej, zwłaszcza sprawnej, jako o kanwie nieoczywistych produktów i usług w branży spędzania czasu wolnego (zwłaszcza na otwartej przestrzeni) powinno być podstawą dyskusji poprzedzającej decyzje o likwidacji takiego czy innego obiektu technicznego, nie tylko w naszym regionie. Dlaczego z zabytkami techniki nie postępujemy podobnie, jak w przypadku innych zabytków? - pyta Wojciech Dinges ze stowarzyszenia Kolej na Śląsk.

Dlatego właśnie stowarzyszenie Kolej na Śląsk oraz Towarzystwo Entuzjastów Kolei w piśmie poprosiły Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wszczęcie z urzędu postępowania mającego na celu wpis do rejestru zabytków zarówno samego mostu wyładowczego Wojciech, jak i całego szlaku kolei piaskowej od stacji Pyskowice aż do znajdującego się w Zabrzu-Biskupicach mostu.

O zachowanie mostu kolei piaskowej zaapelowała też posłanka Wanda Nowicka, która skierowała listy w tej sprawie do prezydent Zabrza i śląskiego konserwatora zabytków.

- Posłanka Wanda Nowicka podjęła interwencje w sprawie planowanej likwidacji pozostałości kolei piaskowej wraz z mostem zsypowym Wojciech, które jak wskazują aktywiści, są zabytkami wyjątkowymi, a ich planowana z początkiem grudnia rozbiórka nie powinna dojść do skutku. Wanda Nowicka zwróciła się do Prezydent Miasta Zabrze Małgorzaty Mańki-Szulik oraz WKZ z prośbą o podjęcie kroków mogących powstrzymać planowany demontaż infrastruktury - poinformował Kasper Piechatzek, asystent społeczny posłanki.

Nie przeocz

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera