To się dzieje od kilku lat. Ktoś dzwoni. Nim zdążymy odebrać, rozłącza się. Na ekranie komórki wyświetla się numer kierunkowy 23... Może Warszawa? A jeśli coś ważnego? Oddzwaniamy i... za rozmowę z automatyczną sekretarką płacimy... 30 zł za minutę. Bo ktoś dzwonił nie ze stolicy Polski, ale gdzieś z... Afryki.
- Dobrze, że zadzwoniłam do córki, żeby się upewnić, czy powinnam oddzwonić na takie nieodebrane połączenie - mówi pani Janina z Dąbrowy Górniczej. - Od razu mi zabroniła. Powiedziała, że to może być oszust albo pomyłka. Jak ważna sprawa, to zadzwonią jeszcze raz. Potem sprawdziła, skąd dzwoniono. To jakiś koniec świata był!
Do UKE wpływa wiele zgłoszeń o dziwnych telefonach z nieznanych numerów i krótkim sygnale połączenia.
Chodzi o numery zaczynające się na:
- +243,
- +221,
- +225.
To wbrew pozorom nie połączenia z Warszawy (mającej kierunkowy 22) czy Płocka (24). Jeśli oddzwonimy na taki numer, połączymy się z Senegalem (+221), Demokratyczną Republiką Konga (+243) lub Wybrzeżem Kości Słoniowej (+225).
ZOBACZ KONIECZNIE:
LISTA NUMERÓW KIERUNKOWYCH, NA KTÓRE NIE WOLNO ODDZWANIAĆ
Często taki nieodebrany numer pojawia się w nocy, żebyśmy oddzwaniali po przebudzeniu.
Czasami też połączenia są z rozmysłem wydłużane, aby naciągnąć nas na większy wydatek. Bywa że w słuchawce słyszymy sygnał rozłączenia. Jest symulowany i jeżeli nie naciśniemy czerwonej słuchawki - połączenie trwa. Zanim się zorientujemy, może upłynąć sporo czasu i w konsekwencji przyjdzie nam zapłacić słony rachunek.
Jak się ustrzec przed podobnymi sytuacjami? Gdy dostajemy nieznane i mocno podejrzane połączenie, najpierw sprawdźmy numer kierunkowy, z jakiego pochodzi. UKE sugeruje też zajrzeć do listy numerów premium (czyli np. audiotele) o podwyższonej opłacie. Dostępna jest na stronie UKE.
Jak szacują specjaliści, oddzwonienie może kosztować nas nawet 150 zł. Co więcej, oddzwaniając możemy usłyszeć w słuchawce sygnał rozłączenia. Jeśli sami w tym czasie nie rozłączymy się, naciskając czerwoną słuchawkę, połączenie będzie wciąż trwało, a my zapłacimy za nie więcej, bo liczona będzie każda minuta "rozmowy".
Masz wątpliwości? Więcej informacji na ten temat uzyskamy w Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej - infolinia 801 900 853 lub tel. 22 534 91 74 - od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15-16.15.
Nie przegapcie
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?