Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uważaj na zakupy w sieci! Płać za towar, a nie za jego obietnicę

Monika Krężel
Sprzęt RTV w internecie jest tańszy, ale w sklepie pewniejszy
Sprzęt RTV w internecie jest tańszy, ale w sklepie pewniejszy 123RF
Pan Tomasz z Sosnowca (adres i dane do wiadomości redakcji) cztery miesiące temu chciał kupić telewizor za pośrednictwem internetu. Znalazł firmę, wpłacił ponad 1.600 złotych. Niestety, do dzisiaj nie dostał wymarzonego sprzętu.

- Zostałem oszukany, sprawę zgłosiłem na policji i w prokuraturze, bo chcę odzyskać pieniądze i przestrzec innych klientów przed naciągaczami - dodaje.

Oferta, którą znalazł nasz Czytelnik, była atrakcyjna. - Takie telewizory w tradycyjnych sklepach są o wiele droższe. Dlatego skusiłem się na zakupy w sieci - opowiada pan Tomasz. - Znalazłem sprzęt na stronie maxim.intelishop.pl - dodaje. Podkreśla, że sprawdził wcześniej, że sklep miał siedzibę w Będzinie i był wpisany do rejestru REGON.

20 grudnia ubiegłego roku, pan Tomasz zrobił przelew w wysokości 1620 zł. Otrzymał potwierdzenie zamówienia z informacją, że sklep rozpocznie jego realizację, gdy zapłata wpłynie na konto. Wszystko miało się zamknąć w 24 godzinach.

Dzień później, 21 grudnia, nasz Czytelnik napisał mejla na adres sklepu. Zapytał, kiedy dojdzie do realizacji zamówienia. Dostał odpowiedź, że przesyłka jest przygotowywana do wyekspediowania. Kilka dni później, gdy był coraz bardziej niecierpliwy, otrzymał informację, że telewizor został właśnie wysłany.

- Niestety, nie dotarł, ale ja już zacząłem coś podejrzewać. Udało mi się też dodzwonić na komórkę właściciela sklepu, który mi bezczelnie oznajmił, że kurier już powinien być pod moim domem - relacjonuje pan Tomasz. - Wysłałem wtedy prośbę o anulowanie zamówienia i zwrot pieniędzy wpłaconych na konto. I ponownie przysyłano mi mejle, że za 2-3 dni pieniądze dostanę, że wszystko jest załatwione, i że zgodnie z prawem firma ma 14 dni na zwrot pieniędzy.

Minęły cztery miesiące, a nasz Czytelnik nie otrzymał ani pieniędzy, ani telewizora.

- Zacząłem drążyć temat i okazało się, że na stronie dodajoszusta.pl można przeczytać wiele komentarzy o działalności właściciela firmy - mówi pan Tomasz. - Proceder trwa przynajmniej rok, właściciel zmienia nazwy firm i dalej sprzedaje w internecie sprzęt RTV i AGD. Ponoć niektórym zwraca pieniądze, ale rzesze ludzi są poszkodowanych.

Arturem Z. z Będzina, właścicielem firmy interesuje się już policja i prokuratura. - Mnóstwo ludzi zgłosiło się na policję, a ten facet dalej prowadzi działalność i jest bezkarny. Do tego nieźle sobie z tego żyje - mówi pan Tomasz.

Ciągle aktualne

Podinspektor Monika Francikowska, rzecznik prasowy KMP w Będzinie:
W tej sprawie zakończyliśmy już trzy postępowania, w których jest poszkodowanych około 150 osób. Akty oskarżenia trafiły do Prokuratury Rejonowej w Będzinie. Teraz będzińska policja prowadzi kolejne postępowanie w sprawie mieszkańca Będzina podejrzanego o oszustwa. Poszkodowanych jest 46 osób.

Zgłoszenia od poszkodowanych osób trafiają do nas z całej Polski; ostatnie otrzymaliśmy pod koniec marca. tego roku.
Sprawy dotyczą wpłat różnych sum na sprzęt RTV lub AGD. Klienci nie otrzymali sprzętu, nie zwrócono im też pieniędzy.

Na co trzeba zwracać uwagę, gdy kupujemy w internecie

Oto 7 kroków przygotowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ułatwiających poruszanie się w wirtualnych sklepach:

  • Krok 1 - dowiedz się, od kogo kupujesz. Upewnij się, czy sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany - to obowiązkowe dane.
  • Krok 2 - przeczytaj i sprawdź m.in. opis produktu, zdjęcia, cenę. Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki o-raz wszystkie dodatkowe op-łaty - np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówisz, poznaj zasady płatności - wybierz tę, która jest najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany do wiary-godności sprzedawcy, wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.
  • Krok 3 - zapytaj o termin dostarczenia. Internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi poinformować konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć produktu, np. dlatego, że towar jest już niedostępny.
  • Krok 4 - w przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych, zwrot produktu, który po prostu się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych niezależnie od woli sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale tylko wtedy, gdy twoim kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeśli kupujesz od konsumenta, np. na aukcji internetowej - dochodzenie praw może być utrudnione.
  • Krok 5 - czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów - to wyjątkowy przywilej kupującego w sieci. Jeśli chcesz skorzystać z tego prawa, musisz w ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki, wysłać przedsiębiorcy pisemne oświadczenie - listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód zakupu (np. paragon). Nie trzeba podawać powodu zwrotu, a przedsiębiorca nie może żądać odstępnego. Konsument musi odesłać nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wy-słania jeśli zostały poniesione.
  • Krok 6 - są grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje jednocześnie możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii - stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiłeś wy-cieczkę, bilet do kina, teatru.
  • Krok 7 - masz prawo do reklamacji. Rzeczy kupione w sieci, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się - możesz reklamować. Masz na to aż dwa lata od zakupu. Zachowaj paragon lub inny dowód kupna.

Dwie sprawy już trafiły do sądu

Monika Jankowska, zastępca prokuratora rejonowego w Będzinie:

Dwie sprawy, które do nas trafiły już zostały skierowane do sądu: jedna we wrześniu, druga w grudniu ubiegłego roku.
Z informacji, które posiadamy, wynika, że sprawa z grudnia trafiła już także na wokandę.

W marcu tego roku odbyła się pierwsza rozprawa, która została odroczona do połowy kwietnia.

Teraz kończymy pracę nad trzecią sprawą, która wkrótce również trafi do sądu.

W sprawie mieszkańca Będzina prokuratura będzie wnioskować m.in. o zakaz prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, a także o naprawienie szkody, czyli zwrot pieniędzy osobom poszkodowanym. Nie wiadomo jednak, jaką decyzję podejmie sąd.

Nie da się ukryć, że do prokuratury trafia coraz więcej spraw od osób poszkodowanych, które kupują przedmioty za pomocą internetu. Zgłoszenia przychodzą od osób z całej Polski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera