Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwolnić charytatywne SMS-y od haraczu VAT

Beata Sypuła
morguefile.com
Gdyby charytatywnie słane SMS-y były wolne od podatku VAT, ofiary zawalenia się chorzowskiej hali MTK mogłyby dostać o 22 proc. pomocy więcej, a to dałoby prawie 1,5 mln złotych!

Dlatego organizacje dobro czynne skrzyknęły się pod wspólnym szyldem: Charytatywny SMS bez VAT. Do akcji przystąpiło już 20 największych polskich organizacji pozarządowych, a do dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie, Katowicach i Bydgoszczy trafiły wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Na hasło hala odpowiedzieliśmy w 2006 r. sercem. Wysyłaliśmy nie tylko przekazy pieniężne na adres PCK i Caritas, ale też SMS-y. Operatorzy odnotowali wówczas rekordowy odzew rodaków. Na specjalnie uruchomiony numer komórkowy wysłaliśmy SMS-y za 5 mln zł, jako szybki wyraz współczucia. Z kolei 200 tys. zł na ofiary zebrała Telekomunikacja Polska - był to wpływ z telefonów stacjonarnych także na specjalnie uruchomiony numer.

Operatorzy z własnej, nieprzymuszonej woli dokładali drugie tyle, ile wyniosła zebrana kwota. Wiedzieli bowiem, że od każdego SMS-a daninę od naszej dobroczynności weźmie fiskus tytułem 22 proc. VAT.

- Organizator zbiórki, który chce uzyskać zwolnienie dobroczynnego SMS z VAT, musi sam każdorazowo wystąpić do ministra finansów o zwolnienie z tego podatku - tłumaczy Maria Piskier, rzeczniczka Telekomunikacji Polskiej. - Dlatego także w tym roku, kiedy na prośbę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy organizowaliśmy akcję esemesową, Jurek Owsiak zabiegał o zwolnienie jej z podatku. Uzyskał taką zgodę.

Jednak hojność ministra finansów nie jest codziennym zjawiskiem, dlatego zazwyczaj każdy charytatywny SMS jest obciążony 22-procentowym podatkiem VAT przekazywanym fiskusowi. Jeżeli wysyłamy dobroczynną wiadomość wartą 5 zł, to do obdarowanej organizacji trafia niecałe 4 zł, natomiast 1,10 zł naszej darowizny (VAT) zasila budżet państwa.

Członkowie koalicji Charytatywny SMS bez VAT chcą to zmienić. Wspierają ich w tym doradcy podatkowi z firmy PricewaterhouseCoopers w ramach programu usług "pro publico bono". Wysłali wnioski do Izb Skarbowych w Warszawie, Katowicach i Bydgoszczy.

- Dyrektorzy izb odpowiedzieli w imieniu ministra finansów, że fundacje nie spełniają wymogów formalnych i nie mogą otrzymać interpretacji przepisów podatkowych. Wnieśliśmy zażalenie - mówi Katarzyna Czarnecka-Żochowska z PricewaterhouseCoopers.Fiskus ma na odpowiedź dwa miesiące i twardy orzech do zgryzienia. Tylko w 2008 r. na rzecz największych organizacji Polacy przekazali 22,4 mln zł, z czego fiskus zabrał ponad 4 mln zł. Będzie miał z naszych dobroczynnych akcji coraz więcej pieniędzy, bo przybywa telefonów komórkowych i wysyłanych przez nie charytatywnych SMS-ów. O ile w 2002 roku z metody tej skorzystało 4 proc. darczyńców, to w 2007 r. już 26,3 proc.

Koalicjanci w akcji Charytatywny SMS bez VAT utworzyli także swoją specjalną stronę internetową www.smsbezvat.pl, na której internauci mogą swoimi podpisami poprzeć ich inicjatywę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera