Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Bytomiu ruszyła infolinia prowadzona przez seniorów dla seniorów. Miasto bierze udział w innowacyjnym projekcie

Szymon Bijak
Szymon Bijak
W Bytomiu ruszyła infolinia prowadzona przez seniorów dla seniorów. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE >>>
W Bytomiu ruszyła infolinia prowadzona przez seniorów dla seniorów. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE >>>UM Bytom/Hubert Klimek
Bytom zaangażował się w innowacyjny projekt, w którym biorą udział tylko trzy miasta w całej Polsce. Nazywa się on „Halo Aktywni60+” i polega na tym, że seniorzy – wolontariusze pomagają telefonicznie... innym seniorom. Specjalny numer uruchomiono w poniedziałek, 8 września.

W poniedziałek, 7 sierpnia, uruchomiono Bytomski Telefon Seniora (32 784 78 48). Korzystać mogą z niego starsi mieszkańcy miasta, którzy potrzebują telefonicznie porozmawiać. Po drugiej stronie odezwą się natomiast seniorzy - wolontariusze chętni by pomóc.

Specjalna linia telefoniczna dla seniorów w Bytomiu już działa!

Co ciekawe, Bytom jest jednym z pierwszych trzech miast w naszym kraju, który bierze udział w innowacyjnym projekcie - „Halo Aktywni60+”. Odpowiada za niego Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa. Całe przedsięwzięcie realizowane jest od 2018 roku.

- Podczas tworzenia projektu inspirowaliśmy się rozwiązaniami stosowanymi w krajach skandynawskich i bałtyckich, w tym łotewskiej Rydze – gdzie od 2015 sprawnie funkcjonuje centrum telefoniczne prowadzone przez seniorów – wyjaśnia Dagmara Bieńkowska, koordynatorka projektu z CDS.

- Chcemy, żeby bytomscy seniorzy mogli czerpać wiedzę o tym, co ciekawego dzieje się w mieście z różnych źródeł. Zależy nam też na tym, żeby nie czuli się samotni i mogli liczyć na rozmowę z życzliwym człowiekiem. Właśnie temu będzie służyła nasza infolinia prowadzona przez wspaniałych seniorów-wolontariuszy – nie ma wątpliwości Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Inicjatywa zacna, ale nie mogłaby zostać wdrożona w życie, gdyby nie... bytomscy seniorzy chętni do pomocy. Duża grupa zaangażowała się w ten pomysł od samego jego początku. Wspólnie z ekspertami z Centrum Doradztwa Strategicznego wypracowali oni kluczowe założenia, dzięki którym Bytomski Telefon Seniora będzie należycie funkcjonował.

- O projekcie dowiedziałam się w Bytomskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku, a ponieważ jestem osobą, która lubi rozmawiać i słuchać, zdecydowałam się wziąć w nim udział. Uważam, że rozmowa z drugim człowiekiem ubogaca - mówi Eliza Bezner, jedna
z wolontariuszek, która czynnie bierze udział w projekcie „Halo Aktywni60+”.

W skrócie więc, ta inicjatywa powstała dla seniorów mieszkających w Bytomiu, którzy:

  • czują się samotnie i chcą po prostu porozmawiać,
  • chcą się czegoś dowiedzieć – np. uzyskać informacje o tym jak załatwić jakąś sprawę w urzędzie, poznać ofertę bezpłatnych zajęć, wydarzeń kulturalnych, które odbywają się w mieście,
  • chcą coś zrobić wspólnie z innymi, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać (dobrym przykładem - założenie osiedlowej grupy nordic walking).

Inicjatywa ma służyć seniorom, którzy potrzebują „wygadać się” drugiej osobie

Przed uruchomieniem Bytomskiego Telefonu Seniora, osoby które obsługują linię przeszły szereg niezbędnych szkoleń m.in. w zakresie umiejętności komunikacyjnych. Wolontariusze przeprowadzili również badania ankietowe wśród swoich rówieśników, mieszkańców Bytomia, dzięki temu poznały ich problemy czy potrzeby. Było to niezwykle istotne - nie da się ukryć, że usprawni to pracę dyżurnym.

Bytomski Telefon Seniora jest obsługiwany przez wolontariuszy w czasie ich dyżurów (od poniedziałku do środy w godz. od 10 do 14). W czasie swojej pracy oddzwaniają także do osób, które chciały się połączyć poza wyznaczonymi godzinami.

- Telefon Seniora w Bytomiu ma służyć wszystkim seniorom, którzy potrzebują porozmawiać, podzielić się swoimi troskami, „wygadać” drugiej osobie. Dzwoniący mogą liczyć na wysłuchanie, zrozumienie, rozmowę w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. W ten sposób Telefon ma przeciwdziałać osamotnieniu, ułatwiać osobom starszym udział w życiu społecznym czy kulturalnym miasta – dodaje Ewelina Romuzga z Centrum Doradztwa Strategicznego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera