Znakomita wiadomość dla mieszkańców i przyjezdnych: w Cieszynie na dobre ruszyła budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego – inwestycji, która połączy zabytkowy i zaniedbany do tej pory dworzec PKP z nową zajezdnią autobusową.
– Obecnie trwa rozbiórka części elementów istniejącego już budynku i budowa kanalizacji deszczowej – mówi Grzegorz Cymorek, koordynator projektu ze strony wykonawców.
Jak tłumaczy, prace rozpoczęły się w zimie, więc firma robi to, na co pozwala jej pogoda.Jednak już wiosną rozpoczną się kolejne kroki.
Z powodu upadku cieszyńskiego PKS-u stary dworzec autobusowy został sprzedany prywatnej firmie, a na jego terenie ma powstać galeria handlowa. Z kolei dworzec kolejowy na przestrzeni ostatnich lat z perełki austriackiej architektury przeistaczał się w ruinę. To się zmieni dzięki budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego, który połączy dworzec kolejowy z autobusowym. Inwestycja ma zakończyć się w listopadzie, a pierwsi pasażerowie skorzystają z dworca na początku 2018 roku.
Przetarg na budowę nowego dworca wygrało konsorcjum firm Instal Cymorek z Pierśćca oraz Zowada s.r.o z Jabłonkowa w Republice Czeskiej. Cała inwestycja pochłonie nieco ponad 17 mln zł. Cieszyn zdobył na budowę dworca dotację unijną w wysokości 10,5 mln zł, resztę dołożą ze swoich budżetów miasto i starostwo powiatowe, które wsparło projekt kwotą 800 tys. zł. W ramach prac zostanie wyremontowany zabytkowy budynek dworca kolejowego, powstanie zajezdnia autobusowa, a inwestor wykona także nową nawierzchnię na ulicy Hajduka oraz wybuduje rondo na skrzyżowaniu ul. Hajduka i Bobreckiej.
– Budowa ronda powinna rozpocząć się na początku kwietnia, wtedy też zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu dla tego miejsca – tłumaczy Grzegorz Cymorek.
Już teraz zmieniła się organizacja dla komunikacji zbiorowej. Na czas prac autobusy wróciły na teren starego dworca PKP, który miasto dzierżawi od prywatnego właściciela.
Budowa ronda przy ruchliwym skrzyżowaniu ulic Bobreckiej i Hajduka ma zapewnić płynne skomunikowanie autobusów, co do tej pory stanowiło spory problem.
– Otrzymaliśmy pełne dofinansowanie z Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w wysokości 3 milionów złotych. Bardzo się z tego cieszymy, bo przez długi czas ta inwestycja stała pod znakiem zapytania. Obie te inwestycje – budowa węzła oraz tzw. wschodnia część Hajduka – pozwolą płynnie rozładowywać ruch w tej części miasta – podkreśla Ryszard Macura, burmistrz Cieszyna.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego oraz nowego ronda ma zakończyć się w listopadzie tego roku, a ruch autobusowy zostanie tam uruchomiony na początku 2018 roku.
Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?