Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej budują trzeci tunel dla pieszych i rowerzystów pod torowiskiem kolejowym. Będzie też winda i monitoring

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowy tunel powstaje pod torowiskiem kolejowym przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej - StrzemieszycachZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowy tunel powstaje pod torowiskiem kolejowym przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej - StrzemieszycachZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE UM DG/D.Nowak/P.Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej powstaje trzeci tunel pieszo-rowerowy pod torowiskiem kolejowym. Pierwsze prace właśnie się rozpoczęły. To ważna inwestycja dla mieszkańców Strzemieszyc Wielkich, która połączy obie części dzielnicy. Dzięki temu będą mogli poruszać się wygodnie i bezpiecznie, bez konieczności bezpośredniego pokonywania kilku torów, tak jak dzieje się to z konieczności dziś.

Dąbrowa Górnicza: nowy tunel w Strzemieszycach. Wspólna inwestycja kolei i miasta

PKP Polskie Linie Kolejowe na wykonawcę tego przedsięwzięcia wybrały dąbrowską spółkę Nowak-Mosty, która realizuje już w tym mieście kilka ważnych, dużych przedsięwzięć komunikacyjnych. Buduje m.in. nowe centra przesiadkowe w śródmieściu oraz w dzielnicy Gołonóg – obok dworców PKP – drogi, ronda, dwa wiadukty kolejowe (ten w centrum został otwarty w październiku), parkingi.

Zadanie nosi nazwę: „Zaprojektowanie oraz budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo – rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce w km 69,004 na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny” w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.

Inwestycja jest realizowana przez PKP wspólnie z Urzędem Miejskim w Dąbrowie Górniczej. Będzie kosztowała 9,6 mln zł. W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu 2021 roku podpisali się prezydent miasta Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podzielą się kosztami inwestycji po połowie. Ze względu na wzrost kosztów, na lutowej sesji w 2022 roku radni zdecydowali, że ostatecznie miasto przekaże PKP PLK nieco wyższą dotację od tej wcześniej planowanej, czyli 4 mln zł w 2022 roku i 836 tys. 991,87 zł w 2023 roku.

- Prace powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2023 roku – mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowe S.A.

Pierwsze prace w terenie. Zmieni się wszystko. Będzie także winda

Jak informuje miasto inwestycja powstaje w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca prac najpierw zlecił opracowanie dokumentacji projektowej. Projekt jest już gotowy i w najbliższych tygodniach prace przy budowie przejścia nabiorą tempa.

– Rozpoczęliśmy od prac torowych, czyli rozbiórki nieczynnych torów i przygotowania drogi dojazdowej do placu budowy – mówi Maciej Woźniak z dąbrowskiej firmy Nowak-Mosty, która jak wspominaliśmy wybuduje przejście pieszo-rowerowe pod torami w rejonie przystanku kolejowego Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce.

Na terenie stacji kolejowej Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstanie wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz w przeciwną stronę do Sosnowca czy Katowic.

Podziemne przejście pieszo-rowerowe o długości około 40 metrów będzie zadaszone. Pochylnia po północnej stronie będzie mieć ponad 54 metrów długości i prawie 34 metrów po południowej stronie. Ułatwią podróżowanie osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

W przejściu będzie wyznaczona specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów itp.

Wiadomo też, że od wyjazdu z przejścia w kierunku ul. Stacyjnej prowadzić będzie droga pieszo-rowerowa o szerokości 4 metrów (2 metry dla ruchu rowerowego i 2 metry dla ruchu pieszego).

Istniejący peron o długości 150 m zostanie nieco wydłużony.

– Dzięki temu komunikację z przejściem zapewni również zainstalowana na peronie winda – wyjaśnia Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

– Pamiętamy też o ustaleniach z mieszkańcami Strzemieszyc, którzy chcieli, by autobusy komunikacji miejskiej zatrzymywały się nieco dalej niż przy ul. Stacyjnej. Dlatego w rejonie ulicy Transportowej planujemy powstanie punktu przesiadkowego z parkingiem dla samochodów i rowerów – dodaje.

Wiceprezydent Rutkowski przypomina, że przejście pod torami jest zgodne z koncepcją powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcja wypracowana została podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami.

Wcześniej powstały w mieście dwa tunele pieszo-rowerowe

To będzie trzeci tunel-pieszo-rowerowy pod torami przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy powstał jesienią 2018 roku przy stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Został oficjalnie otwarty w lutym 2019 roku. Inwestycja kosztowała ponad 8 mln zł, z czego 3,2 mln zł dołożyło miasto. Wykonawcą prac była firma Banimex.

Zadaszone przejście podziemne z pochylniami umożliwia teraz dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Pasażerowie na peronach 2 i 3 mają do dyspozycji windy. W przejściu i dojściach są ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących.

Na poręczach zostały umieszczone informacje w języku Braille’a. W przejściu wyznaczono specjalną ścieżkę dla rowerzystów. Dla zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych zamontowanych zostało 15 kamer, m.in. w windach, które rejestrują to, co dzieje się w przejściu i wokół niego. Przejście wyposażone zostało także w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów.

Przy budowie obiektu zużytych zostało 1,5 tys. metrów sześciennych betonu, czyli tyle, ile pomieści 155 samochodów typu „gruszka” oraz około 160 tys. kg stali zbrojeniowej.

Drugi tunel pieszo-rowerowy powstał w ulicy Konopnickiej w śródmieściu Dąbrowy Górniczej w ramach budowy nowego centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Zastąpił on przejazd kolejowy z rogatkami dla kierowców, którym poruszali się także piesi i rowerzyści. Teraz można bezpiecznie dostać się na drugą stronę miasta, m.in. kierując się w stronę terenów rekreacyjnych nad popularną Pogorią III. Kierowcy jadą natomiast teraz pod nowym wiaduktem kolejowym, który wybudowany został kilkaset metrów dalej. W październiku 2022 roku został po wybudowaniu otwarty na przedłużeniu ul. Kościuszki w stronę ul. Limanowskiego.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera