Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej nie kursują tramwaje. Powód? Trwa ogromna inwestycja komunikacyjna i wymiana torowiska w całym mieście

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa rozbiórka linii tramwajowej, która zostanie wymieniona w całym mieście.Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa rozbiórka linii tramwajowej, która zostanie wymieniona w całym mieście.Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE PAS/UMDG
W Dąbrowie Górniczej nie kursują tramwaje. Dziś - 1 marca - tymczasowo jeździ na trasie z Gołonoga do byłej Huty Katowice - linia tramwajowa. Tymczasowo rolę zastępczego transportu autobusowego przejęły linie 807 i 814. Skąd te zmiany? To efekt przebudowy torowiska w całym mieście, a także zagrożenia dla pasażerów, bo zimą ucierpiała część odsłoniętej podbudowy torowiska.

Jak podaje Zarząd Transportu Metropolitalnego, zmiany będą obowiązywać do odwołania. Z ruchu tramwajów wyłączono odcinek Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy – Tworzeń Huta Katowice. Linie 21, 22 i 28, od strony Będzina dojeżdżają do pętli przy Urzędzie Pracy, a na odcinku do huty zastępują je linie 807 i 814.

Szczegółowe informacje o zmianach podawane są na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Trasa autobusowej komunikacji zastępczej T-21:

  • w kierunku Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy: Gołonóg Centrum (tymczasowy na wysokości tramwajowego przed przejściem dla pieszych) – Gołonóg Manhattan (autobusowy) – Gołonóg Damel (autobusowy) - Reden (autobusowy) – Dąbrowa Górnicza Aleja Róż (autobusowy) - Dąbrowa Górnicza Centrum (autobusowy stanowisko 01) – Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza (tymczasowy na wysokości tramwajowego) – Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa (autobusowy) – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy (autobusowy).
  • w kierunku Tworzeń Huta Katowice: Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy (autobusowy) – Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa (autobusowy) – Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza (tymczasowy na wysokości tramwajowego) – Dąbrowa Górnicza Centrum (autobusowy stanowisko 02) – Dąbrowa Górnicza Aleja Róż (autobusowy) – Reden (autobusowy) – Gołonóg Damel (autobusowy) – Gołonóg Manhattan (autobusowy) – Gołonóg Centrum (tymczasowy na wysokości tramwajowego za przejściem dla pieszych).

Przystankiem przesiadkowym między tramwajami i autobusami od strony Będzina będzie przystanek Koszelew.

Nie przeocz

Istniało ryzyko wykolejenia tramwajów, składy nie mogły dłużej kursować

We wtorek 1 marca na odcinku Gołonóg Centrum – Tworzeń Huta Katowice ZTM uruchomił tymczasową linię tramwajową 51. Docelowo ma ją zastąpić autobus.

Jesienią zaczęły się pierwsze prace, związane z modernizacją torowiska – od ul. Kasprzaka do al. Róż. Polegały m.in. na demontażu jednego toru. Drugim cały czas kursowały tramwaje.

– Na skutek zimowych warunków pogodowych i mrozu, ucierpiała podbudowa torowiska, która została częściowo odkryta od strony wykopu pod zdemontowanym torem. Tramwaje miały coraz większe problemy z jazdą, istniało ryzyko wykolejenia. Dlatego ze względu na bezpieczeństwo pasażerów, które traktujemy priorytetowo, zdecydowaliśmy się na zawieszenie ruchu – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Zobacz zdjęcia:

Zdaniem rzecznika TŚ, dzięki temu ekipy remontowe wkrótce będą mogły wejść na całą szerokość torowiska i bez ograniczeń prowadzić prace modernizacyjne.

Brak tramwajów to jednak utrudnienia dla pasażerów, tym bardziej że w pełni nie rekompensuje ich autobusowa komunikacja zastępcza.

– Do odwołania zadania komunikacji zastępczej przejęły linie 807 i 814. Linia 807 obsługuje dodatkowo tymczasowy przystanek Gołonóg Centrum, znajdujący się na wysokości przystanku tramwajowego o tej samej nazwie. Docelowo planujemy uruchomienie autobusowej linii zastępczej T-21, która jeździłaby wzdłuż torowiska na odcinku od huty do Urzędu Pracy – wyjaśnia Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Jak wyjaśnia rzecznik ZTM, tu jednak trudnością jest wygospodarowanie przez któreś z Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej taboru i kierowców, pozwalających na realizację zastępczych kursów. Jeśli więc ZTM nie zdoła powierzyć tego zadania PKM-om, będzie musiał ogłosić przetarg na wyłonienie przewoźnika, który się tym zajmie. Stąd też na razie ciężko określić, kiedy taki autobus będzie mógł wyruszyć w trasę.

Kompleksowy remont torowiska jest częścią inwestycji, która zmieni główną oś komunikacyjną Dąbrowy Górniczej. Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, remont jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie przedsięwzięcia, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię.

Na początek zmieni się całkowicie odcinek od Gołonoga do Redenu

W poniedziałek 27 września 2021 roku w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej podpisana została umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi wraz z całym torowiskiem tramwajowym. Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 75,9 mln zł przebudowuje firma ZUE SA z Krakowa. Będzie to kolejny element gruntownych zmian komunikacyjnych w mieście, mających ułatwić pasażerom dostęp do przejazdów autobusami i tramwajami oraz poprawić komfort jazdy, a także umożliwić bezpieczne i bezkolizyjne poruszanie się rowerami.

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania.

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, dróg pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera