W Dąbrowie Górniczej remontują ważne drogi. Jak przejechać?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski

Wideo

Zobacz galerię (17 zdjęć)
We wtorek 25 lutego 2020 roku sprawdziliśmy, jak przebiega rozpoczęta dzień wcześniej przebudowa alei Zagłębia Dąbrowskiego oraz fragmentu ul. Tysiąclecia, od strony ul. Piłsudskiego. Trzeba przyznać, że ekipy remontowe działają szybko i sprawnie, a na całej długości alei aż roi się od czerwonych słupków, wytyczających skręty, objazdy i tymczasowe pasy ruchu dla kierowców. Dąbrowa Górnicza: al. Zagłębia Dąbrowskiego w remoncie. Podpowiadamy, jak jechać w gąszczu biało-czerwonych słupków

Obecnie zrywana jest m.in. nawierzchnia al. Zagłębia Dąbrowskiego po stronie prowadzącej od Morcina w kierunku ul. Granicznej. Ciężki sprzęt pracuje również w rejonie skrzyżowania ul. Granicznej z al. Zagłębia Dąbrowskiego, gdzie ma powstać rondo.

W pierwszym etapie, przez około cztery tygodnie, przebudowywane na rondo będzie właśnie skrzyżowanie al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Granicznej. Wiąże się to z jego zamknięciem. Objazd do al. Zagłębia Dąbrowskiego i przejazd przez tory kolejowe wytyczony został ul. Morcinka, Folwarczną i Urbańskiego. Na razie można jeszcze skręcić z ul. Granicznej w stronę Gołonoga, ale na wiadukt kolejowy już nie wjedziemy. Zjeżdżając natomiast z niego, musimy się kierować ul. Konarskiego do Zawidzkiej i dalej w stronę al. Piłsudskiego.

W trakcie prac, ul. Graniczną nie będą kursować autobusy. W tym czasie pojadą ul. Morcinka, z pominięciem przystanku przy Urzędzie Miejskim. Przystanki najbliżej UM to Gołonóg Damel na ul. Piłsudskiego.

- Widać, że nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak się poruszać w gąszczu tych czerwono-białych słupków, ale myślę, że z czasem ruch się unormuje. To dobrze, że ta szeroka jezdnia będzie częściowo węższa, bo wiele razy aż strach było tędy przechodzić na drugą stronę. Tak się rozpędzają niektórzy kierowcy. Kiedyś to straż miejska tu z radarem stała, ale potem nic już się nie działo – przyznał Henryk Grzęda, którego spotkaliśmy we wtorek 25 lutego br. w rejonie al. Zagłębia Dąbrowskiego.

Prace prowadzone będą również na pozostałych odcinkach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Tysiąclecia. Utrzymywana będzie przejezdność, jednak trzeba liczyć się z przejściowymi utrudnieniami.

Po modernizacji poprawi się nie tylko nawierzchnia, ale powstaną też drogi rowerowe, chodniki i dwa ronda usprawniające ruch. Całe zadanie obejmuje odcinek al. Zagłębia Dąbrowskiego od skrzyżowania z ul. Graniczną do skrzyżowania z ul. Tysiąclecia, a także fragment ul. Tysiąclecia od skrzyżowania z al. Zagłębia Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego. Ronda powstaną na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Granicznej oraz al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Tysiąclecia.

Nie przegap

Na modernizowanych odcinkach, w obu kierunkach o łącznej długości ponad 3 km, zbudowane będą drogi rowerowe i chodniki. Po jednej stronie droga rowerowa będzie odseparowana od chodnika i wykonana przy użyciu nawierzchni bitumicznej. Po drugiej znajdzie się asfaltowy tzw. ciąg pieszo-rowerowy, po którym będzie można poruszać się zarówno pieszo, jak i na jednośladzie. Poprzez zawężenia jezdni przy przejściach dla pieszych, wymuszające ograniczenie prędkości i zjazd na jeden pas, poprawi się bezpieczeństwo przechodniów.

Na ulicy Tysiąclecia, tam gdzie aktualnie  biegnie droga rowerowa, powstaną miejsca postojowe. Nowa droga rowerowa będzie odseparowana od ruchu samochodowego i zostanie wytyczona równolegle do jezdni. Skrzyżowanie ulic Tysiąclecia i Prusa będzie tzw. skrzyżowaniem wyniesionym, czyli jego tarcza zostanie podniesiona do poziomu chodników, co wymusi ograniczenie prędkości jazdy przez kierowców. Na tym wyniesieniu znajdą się trzy przejścia dla pieszych – dwa przez ul. Tysiąclecia (w tym jedno przesunięte, aktualnie położone bliżej ul. Piłsudskiego) i jedno przez ul. Prusa.

– Poprawa stanu dróg i chodników oraz rozbudowa infrastruktury rowerowej to jedne z priorytetów tej kadencji. To duże wyzwania, wymagające sporych środków i czasu, jednak sukcesywnie je realizujemy. Ta inwestycja jest tego dobrym przykładem – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg „DROGOPOL-ZW” sp. z o.o. Jej wartość wynosi 9,3 mln zł, a prace potrwają do czerwca 2020 roku.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mirek

Widzę z okna jak robią.W pięciu zrywają kostkę jeden zrywa pozostali noszą po jednej kostce na paletę.Co chwilę przerwa na pogaduszki.Wstyd!

L
Longer

Do zrobienia jest nie dużo tylko bardzo dużo. Przez wiele lat zakres prac w mieście był niewielki. Wizytówką każdego miasta jest jego główna ulica, natomiast w Dąbrowie od Centrum poprzez Reden, Manhattan do okolicy zajezdni autobusowej na Gołonogu wizytówka ta jest bardzo kiepska. Prace powinny być planowane kompleksowo od a do z a nie "tutaj zrobimy kawałek, a teraz tutaj" kupy się to nie będzie nigdy trzymać. A Zagłębia Dąbrowskiego trzeba było by przebudować kompleksowo do dworca PKP w Golonogu, a nie robić remont tylko kawałka.

m
mieszkaniec

Bardzo dobrze trzeba poprawiać infrastrukturę a dużo jest do zrobienia.

Dodaj ogłoszenie