Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej rozpoczął się remont i przebudowa dworca kolejowego w śródmieściu. Po wielu latach wrócą tu podróżni. Co się zmieni?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Zabytkowy dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej jest remontowany. Koniec prac w 2023 rokuZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zabytkowy dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej jest remontowany. Koniec prac w 2023 rokuZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/UM DG
Na ten moment czekali od wielu lat mieszkańcy Dąbrowy Górniczej. Rozpoczął się remont i generalna przebudowa zabytkowego dworca PKP w śródmieściu. Piesi i rowerzyści korzystają natomiast z nowego przejścia podziemnego pod torowiskiem kolejowym na ulicy Kościuszki, a na stacji został zadaszony peron. Windy ułatwiają już podróże osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Pierwszy tunel, perony, windy dla podróżnych

Korzystne dla podróżnych zmiany, a więc nowe perony, windy, przejście pod torowiskiem kolejowym - to efekt wspólnego przedsięwzięcia, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z miastem Dąbrowa Górnicza. Projekt ubiega się o dofinansowanie z funduszy unijnych.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej korzystają od ponad tygodnia z wybudowanego przejścia pod torami w ul. Konopnickiej. Dzięki inwestycji, przekraczanie torów jest bezpieczniejsze i wygodniejsze. Pieszo-rowerowy trakt powstał w miejscu przejazdu i łączy przylegające do linii części miasta. Kontynuowane są roboty przy budowie pochylni dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Z eksploatacji wyłączony został przejazd kolejowo-drogowy.

Nie przeocz

Na stacji podróżni korzystają już z nowego peronu. Nowa wiata chroni pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Wybudowane przejście podziemne umożliwia dostęp do peronu.

- Po zakończeniu wszystkich prac przejście to połączy perony z projektowanym centrum przesiadkowym oraz parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się mają ułatwiony dostęp do pociągów dzięki trzem windom. Wybudowany został także nowy peron od strony ul. Kolejowej. Pociągi jeżdżą nowym torem – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Wspólne prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i gminy Dąbrowa Górnicza prowadzone są w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 190 mln zł, w tym udział PLK to 38 mln zł. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace planowane są do końca 2022 roku.

Czas na drugie życie dąbrowskiego dworca

Tymczasem firma Berger Bau rozpoczęła właśnie generalną przebudowę zabytkowego dworca z 1888 roku, który znów ma służyć pasażerom w śródmieściu Dąbrowy Górniczej. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Miasto po zakończeniu tej inwestycji wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni.

Dąbrowski dworzec, dziś będący w opłakanym stanie, to bliźniak dworca w Myszkowie. Ten drugi miał nieco więcej szczęścia i został całkowicie zmodernizowany już w 2014 roku. A jak zmieni się dąbrowski dworzec?

Zobacz zdjęcia:

Jak informuje PKP S.A. pochodzący z 1888 roku dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru, a co najważniejsze, zostanie na nim przywrócona obsługa podróżnych. Projekt przebudowy został przygotowany za ponad 356 tys. zł przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania.

- Podczas inwestycji renowację przejdzie elewacja dworca. Znajdująca się na niej cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak znajdujące się pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku fryzy i inne detale architektoniczne. Zabytkowy charakter dworca podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja budynku - przekazał Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Zmieni się także wnętrze budynku. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. Zaaranżowano ją w nowoczesny sposób, nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany zostaną pomalowane na kolory utrzymane w odcieniach szarości, tak, jak posadzka wykonana z wielkoformatowych granitowych płyt. Aranżację wnętrza uzupełni nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie.

Poczekalnia będzie wyposażona również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach będą się mieścić powierzchnie przeznaczone dla samorządu. Resztę powierzchni zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.

- Dzięki przebudowie dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy głównym wejściu do budynku, od strony południowej, zostanie wybudowana pochylnia, a w budynku i jego bezpośrednim otoczeniu powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Wewnątrz dworca w części zachodniej zaprojektowano wykonanie windy. Z pozostałych usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej warto wspomnieć o montażu tabliczek z napisami w alfabecie Braille’a, dostosowaniu dworcowych toalet, a także umiejscowieniu w przestrzeni kompleksu planów dotykowych dworca – poinformował Bartłomiej Sarna.

Modernizacja dworca w Dąbrowie Górniczej to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zlokalizowano zbiorniki do magazynowa wody deszczowej, używanej do spłukiwania toalet. Ponadto planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Wokół budynku dworca PKP powstaje właśnie nowoczesne centrum przesiadkowe oraz prawie 400 miejsc parkingowych, a do tego nowe torowisko kolejowe oraz nowy układ komunikacyjny z nową obwodnicą śródmieścia, prowadzącą za centrum handlowym Pogoria oraz Hutą Bankową.
Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku.

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera