MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej zamykają wiadukt łączący dwie części miasta. Duże utrudnienia dla kierowców i objazdy

Piotr Sobierajski
W poniedziałek 12 sierpnia zamknięty zostanie wiadukt w ciągu ul. Cupiała, łączący dwie części Dąbrowy Górniczej. To konieczność, bo drogowcy budują do tego obiektu nową drogę wzdłuż torów kolejowych Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W poniedziałek 12 sierpnia zamknięty zostanie wiadukt w ciągu ul. Cupiała, łączący dwie części Dąbrowy Górniczej. To konieczność, bo drogowcy budują do tego obiektu nową drogę wzdłuż torów kolejowych Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak UM DG
W Dąbrowie Górniczej szykują się kolejne, duże zmiany dla kierowców. Kilka dni temu zamknięty został wjazd z ulicy Starocmentarnej w ulicę Staszica, gdzie powstaje nowe rondo, a tymczasem od 12 sierpnia wprowadzona zostanie kolejna, nowa organizacja ruchu. W tym dniu drogowcy zamkną przejazd wiaduktem nad torami w ciągu ulicy Cupiała. To będzie duże wyzwanie dla mieszkańców, bo wiadukt nad torami kolejowymi łączy dwie części miasta. Jak teraz pojedziemy?

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: zamykają wiadukt, bo budują nową drogę wzdłuż torów kolejowych

Zamknięcie wiaduktu to kolejny etap budowy łącznika ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego, który jest brakującym fragmentem nowej obwodnicy śródmieścia. W ramach tej inwestycji powstanie na wiadukcie nowe skrzyżowanie, a istniejąca jezdnia zostanie poszerzona.

- Zamknięcie przejazdu nad torami umożliwi przebudowę układu drogowego przy wiadukcie, a więc budowę nowego skrzyżowania z budowaną właśnie wzdłuż torów drogą - mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

Obecnie w sąsiedztwie wiaduktu trwa budowa fundamentów pod mur oporowy - umocnienie nasypu, po którym nowa droga połączy się z jezdnią na wiadukcie.

- Drogowcy rozbudują także nasyp po drugiej stronie wiaduktu, z jezdnią prowadząca nad tory od strony ulicy Granicznej. Umożliwi to poszerzenie jezdni oraz wyprofilowanie nowych spadków - tłumaczy Krzysztof Serafiński.

W efekcie na rozbudowanym nasypie znajdzie się miejsce na dwa pasy do jazdy na wprost (w obu kierunkach), pas włączeniowy z ulicy Cupiała do jazdy w kierunku ulicy Granicznej. Powstanie także chodnik po jednej stronie jezdni i droga rowerowa po drugiej.

Sugerowany objazd od alei Zagłębia Dąbrowskiego zostanie wyznaczony ulicami: Graniczną, Piłsudskiego, Poniatowskiego, Kolejową, Kościuszki (pod wiaduktem), Limanowskiego, Konopnickiej, Łączącą, Furmana, Średnią, Grunwaldzką, Urbańskiego, Folwarczną aż do alei Zagłębia Dąbrowskiego.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: powstało już nowe rondo, nowa nawierzchnia na ul. Poniatowskiego

W Dąbrowie Górniczej trwa cały czas budowa nowej drogi, będącej brakującym fragmentem obwodnicy śródmieścia. Ma to pozwolić na szybsze i bezpieczniejsze przejechanie przez całe miasto bez konieczności wjazdu do ścisłego centrum. Nowy łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów.

W ramach prac docelowe nachylenie uzyska także zjazd i zejście do tunelu pieszo-rowerowego pod torami, prowadzące od ul. Poniatowskiego. Będzie łagodniejsze niż wcześniej, podobnie do tego, które prowadzi do ul. Kolejowej.

Od kwietnia do początki sierpnia tego roku kierowcy czekali na otwarcie 100-metrowego fragmentu ul. Poniatowskiego. To także element całej inwestycji. Cały odcinek zyskał nową nawierzchnię. Powstało tam też nowe rondo, z którego zjedziemy w nową, budowaną właśnie drogę wzdłuż torów kolejowych do wiaduktu.

Wykonawcą prac jest Drogopol. Na budowę łącznika, wartego 20,8 mln zł, miasto otrzymało promesę dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego w wysokości prawie 19,8 mln zł. Prace mają się zakończyć w lutym 2025 roku. Wtedy też domknięty zostanie układ komunikacyjny, będący alternatywą dla głównej osi miasta.

– Budowa łącznika to kontynuacja rozbudowy sieci dróg, która stanie się obwodnicą miasta. Ta sieć przebiegnie od granicy z Będzinem, poprzez drogę za Hutą Bankową, rejon dworca, ul. Kolejową, nowy łącznik, aż po Gołonóg. Dzięki temu zapewnimy szybki wjazd i wyjazd do i z Dąbrowy i odciążymy centrum. Poprawę powinni także odczuć mieszkańcy ulic Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego, przez które odbywa się dziś ruch z centrum w kierunku Gołonoga - podkreśla Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: Tysiąclecia z nową nawierzchnią, budują kolejne rondo

Wiosną tego roku rozpoczął się pierwszy etap remontu ulicy Tysiąclecia, która pozwala dostać się z dzielnicy Gołonóg m.in. w stronę osiedla Kasprzaka, ul. 11 Listopada, a także włączyć się w przypadku dalszej podróży do ruchu drogą krajową nr 94 w kierunku Sosnowca czy dalej Katowic. Najpierw nowy asfalt pojawił się na odcinku między skrzyżowaniami z al. Piłsudskiego i ul. 11 Listopada. Przy okazji wzdłuż jezdni wydzielone zostały miejsca postojowe.

Po zakończeniu prac na odcinku między aleją Piłsudskiego a ulicą 11 Listopada, drogowcy 11 czerwca rozpoczęli także remont jezdni od ronda przy ulicy 11 Listopada do wjazdu w osiedle przy ulicy Kasprzaka. Prace objęły rondo na skrzyżowaniu ul. Tysiąclecia, Kosmonautów i 11 Listopada oraz odcinek od ronda do wjazdu w boczną ulicę Tysiąclecia, prowadzącą do Przedszkola nr 36 oraz Szkoły Podstawowej nr 12 i wyremontowaną już w zeszłym roku. Drugi etap tej inwestycji zakończył się na początku sierpnia tego roku i cała droga wraz z rondem jest już przejezdna.

Obecnie trzeba natomiast nadal uważać w rejonie ul. Staszica i Starocmentarnej, gdzie zamknięty został niedawno bezpośredni przejazd między tymi ulicami. Powód? Na ich skrzyżowaniu z ulicą Wojska Polskiego powstaje nowe, kolejne w mieście rondo.

Po zamknięciu wjazdu w ul. Starocmentarną od strony ul. Wojska Polskiego i Staszica wytyczone trasy objazdowe kierują właścicieli samochodów, taksówkarzy i motocyklistów ulicami: Wojska Polskiego, Królowej Jadwigi, aleją Róż i Braci Mieroszewskich. W odwrotnym kierunku dojedziemy objazdem do ulicy Staszica.

Jak informuje miasto w trakcie budowy ronda możliwy jest natomiast przejazd między ulicami Wojska Polskiego i Staszica. To oznacza, że autobusy linii 28, 49 i 84 nadal kursują po stałej trasie. Na drogowych zmianach nie ucierpią więc tym razem pasażerowie komunikacji miejskiej. W trakcie budowy ronda droga pieszo-rowerowa, która powstaje wzdłuż części ulicy Wojska Polskiego zostanie doprowadzona do nowej drogi rowerowej przy ulicy Staszica.

Budowa nowego ronda to część drugiego etapu gruntownego remontu ulicy Staszica. W trakcie już wykonanych prac ustabilizowana została podbudowa jezdni, są nowe krawężniki i dolne masy bitumiczne na ponad 600-metrowym odcinku od ulicy Ziemby do rejonu skrzyżowania z ulicą Wojska Polskiego. Na tym samym odcinku trwa jeszcze budowa chodnika i drogi rowerowej.

Na wartą ponad 9 mln zł inwestycję miasto pozyskało blisko 4 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na lata 2024-2025. Inwestycja zaplanowana jest do rozliczenia na ten i przyszły rok, ale są szanse, że całość prac zostanie wykona do końca 2024 roku.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni