Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej znów otwarta jest Miejska Biblioteka Publiczna i jej filie. 19 maja będziemy mogli wybrać się do Muzeum Sztygarka

Piotr Sobierajski
Miejska Biblioteka Publiczna w Dąbrowie Górniczej 18 maja znów wypełniła się czytelnikami Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE mat. MBP
W poniedziałek 18 maja br. ponownie możemy wybrać się do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Dąbrowie Górniczej. Jak widać na zdjęciach, na ten dzień czekało mnóstwo dąbrowian, stęsknionych za odkrywaniem kolejnych historii zapisanych na kartach książek. Dzień później 19 maja we wtorek zwiedzających zaprasza również Muzeum Miejskie Sztygarka.

Od 18 maja MBP w Dąbrowie Górniczej otwarła dla czytelników Bibliotekę Główną oraz jej filie nr 3, 4, 5, 8, 10, 13, 18, 20. Godziny otwarcia pozostają bez zmian, w ciągu dnia zaplanowana będzie jednak przerwa techniczna. Placówki biblioteczne będą przyjmowały zwroty i wypożyczenia materiałów bibliotecznych. Nie będzie możliwości korzystania z biblioteki stacjonarnie, tj. z czytelni, prasy na miejscu, z katalogów i komputerów na terenie placówek bibliotecznych. Zawiesza się czasowo wolny dostęp czytelników do zbiorów znajdujących się na regałach bibliotecznych. Obsługę czytelników zabezpiecza bibliotekarz. Nie będą realizowane usługi ksero, skanowania itp.

Będąc w bibliotece należy zachować zasady bezpieczeństwa, chodzi w szczególności o zakrywanie ust i nosa, zachowanie bezpiecznego dystansu osób oczekujących. Prosi się również o rezerwowanie i zamawianie zbiorów bibliotecznych poprzez e-katalog, ewentualne przemyślenie potrzeb w zakresie wypożyczeń, a nawet wypisanie sobie poszczególnych tytułów na kartkach, by ograniczyć czas obsługi w bibliotece do minimum.

W poniedziałek 18 maja w Bibliotece Głównej zjawiło się od rana mnóstwo czytelników. Dąbrowianie nie mogli się również doczekać otwarcia bibliotecznych filii. - Słyszałam, że powoli otwierają się biblioteki w innych miastach, więc nie mogłam się już doczekać, kiedy nastąpi to w Dąbrowie Górniczej. Czytam w wolnych chwilach przeróżne książki. Panie z filii nr 18 na osiedlu Mydlice zawsze potrafią profesjonalnie doradzić, co wybrać. Polecą, podpowiedzą. Naprawdę cieszę się, że biblioteki znów są otwarte, choć na razie w ograniczonym zakresie - podkreśla pani Marta, mieszkanka osiedla Mydlice Południowe.

Dotychczas biblioteka oczywiście nie próżnowała. Podczas pandemii nie pozwalała o sobie zapomnieć. Na różnorodne sposoby dba o to, by dąbrowianie będąc w domu, mogli spędzać ten czas literacko, kreatywnie i w kontakcie z kulturą.

– W tych trudnych czasach robimy wszystko, aby biblioteka okazała się pożyteczną i inspirującą instytucją. Przez ostatnie miesiące nie mogąc udostępniać literatury, staramy się rozwijać kontakt z nią w formie on line. Dzieciom czytamy na dobranoc i śpiewamy kołysanki. Zorganizowaliśmy pierwszą wirtualną Noc z Andersenem. Rodziców projektami plastycznymi inspirujemy do wspólnego spędzania czasu ze swoimi pociechami. Wszystkim polecamy książki i proponujemy ciekawe konkursy literackie. Wspólnie z mieszkańcami zaśpiewaliśmy „Piosenkę kryzysową”, a obecnie piszemy książkę, która kiedyś stanie się może literackim wspomnieniem tych niełatwych czasów. Ponad 160 tysięcy wyświetleń, tysiące polubień i komentarzy przekonuje nas o potrzebie rozwijania takiej – jedynie możliwej dziś – formie działalności. Tęsknimy za naszymi czytelnikami. Mamy nadzieję, że teraz będzie ich coraz więcej – mówi Paweł Duraj, dyrektor dąbrowskiej MBP.

Obejrzyj dokładnie

We wtorek 19 maja będziemy się mogli również wybrać do Muzeum Miejskiego Sztygarka. W maju można je będzie zwiedzać od wtorku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00 (ostatnie wejście na godzinę przed zamknięciem, czyli o 14.00). W czerwcu dodatkowo otwarte będzie w pierwszy i trzeci weekend miesiąca: sobota – 8.00 – 15.00 (ostatnie wejście o 14.00), niedziela 11.00 – 17.00 (ostatnie wejście o 16.00). Cena biletu od wtorku do soboty 6 zł normalny i 3 złote ulgowy. Niedziela jest dniem bezpłatnego wejścia do muzeum.

Zwiedzać muzeum mogą jedynie turyści indywidualni. Nie przyjmuje się grup wycieczkowych. Jednorazowo w budynku będzie mogło przebywać 10 osób, a kolejne będą wpuszczane sukcesywnie. Zwiedzających obowiązuje zakrywanie ust i nosa maseczkami, chustami, apaszkami oraz dezynfekcja rąk przy wejściu. Prosi się o niedotykanie plansz wystawowych, eksponatów, gablot, poręczy oraz o zachowanie odstępów między sobą i personelem. Personel muzeum będzie dokonywał także pomiaru temperatury ciała zwiedzających, dlatego też osoby z podwyższoną temperaturą mogą nie zostać wpuszczone do muzeum.

Otwarty dla zwiedzających jest Park Militarno – Historyczny „Reduta”. Obowiązują tu zasady takie same, jak w innych miejscach publicznych (zakrywanie nosa i ust oraz niedotykanie poręczy i eksponatów). Kopalnia Ćwiczebna pozostaje zamknięta do odwołania.

Muzeum także podjęło interaktywność z mieszkańcami. Zadbało o to, by osoby zainteresowane historią też miały co robić. Całość działań przedstawia na swoim profilu facebookowym, tam też oprócz postów historycznych są konkursy.

Musisz to znać

– Z działań skierowanych wprost do mieszkańców przestawiliśmy się na te organizowane on line. Prezentowaliśmy lekcje historii np. o herbie Dąbrowy Górniczej, przeprowadziliśmy facebookowy konkurs, w którym nagrodami były…..pierogi, to w ramach wspólnej akcji pomagajmy dąbrowskim restauracjom i barom, przygotowywaliśmy treści na profil Historyczna Dąbrowa, utworzyliśmy fanpage Ząbkowice, który ma za zadanie promować historię tej miejscowości i przygotowywaną publikację o Ząbkowicach – mówi Arkadiusz Rybak, dyrektor Muzeum Miejskiego „Sztygarka”. - Udostępniliśmy podstronę poświęconą społeczności żydowskiej w Dąbrowie Górniczej. Będzie ona uzupełnieniem przygotowanej przez Urząd Miejski planszy informacyjnej na terenie dawnego cmentarza żydowskiego. Mamy też dwa filmy promujące Kopalnię Ćwiczebną, jeden przygotowany przez TV Polonię, drugi TV Telpol. Warto też wspomnieć, że jako muzeum przygotowaliśmy kameralne obchody święta 1 Maja, relacja z nich umieszczona jest m.in.na internetowej stronie miasta. Liczymy, że teraz z każdym dniem będzie przybywać mieszkańców całego regionu, którzy zechcą odwiedzić nas osobiście - dodaje.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?