Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Katowicach powstanie 1,5 kilometrowa droga przez las MAPA

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę nowej drogi w Katowicach. Będzie miała prawie półtora kilometra długości i zostanie poprowadzona terenami leśnymi. Docelowo ma pełnić funkcję małej obwodnicy Kostuchny. Katowicki magistrat ogłosił, że będzie ją budował w ramach specustawy drogowej. Tymczasem jeszcze w ubiegłym roku zapowiedź tej inwestycji wywołała spory opór mieszkańców. Jak ma przebiegać nowa droga? Zobaczcie na mapie.

Nowa droga na południu Katowic ma połączyć dwie ulice: Bażantów i Szarych Szeregów. Będzie małą obwodnicą Kostuchny, której zadaniem będzie odciążenie ciasnych dróg z południa Katowic do centrum. Łącznik bowiem będzie mógł ruch z Bażantowa na ulicę Szarych Szeregów i stąd na wschód przez Murcki na DK86.

- Prezydent miasta podjął decyzję o realizacji inwestycji – budowy drogi łączącej rejon ul. Bażantów z ulicą Szarych Szeregów w Katowicach w formule ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych tzw. ZRID. Formuła ZRID pozwala drogę wybudować szybciej, a tym samym taniej. Dzięki temu korzyści z budowy drogi będą szybciej odczuwalne dla mieszkańców – poinformowało Biuro Prasowe UM w Katowicach. Planowana droga długa na 1484 metry, o jezdni szerokiej na siedem metrów, będzie biegła obrzeżem lasu. - Z jednej strony będzie wystarczająco oddalona od domostw, a z drugiej – dzięki tak wytyczonemu przebiegowi nie będzie istotnie zaburzać funkcjonowania ekosystemu leśnego – przekonują urzędnicy.

Jak twierdzą zasadność tej inwestycji została potwierdzona w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice – druga edycja” przyjętego przez Radę Miasta Katowice w 2012 r. - Ale przede wszystkim wynika z oczekiwań mieszkańców Katowic przestawionych podczas konsultacji społecznych, które zostały przeprowadzone w sierpniu 2015 r. – mówi Bogumił Sobula, wiceprezydent miasta.

Konsultacje zlecono po protestach mieszkańców, którzy w ubiegłym roku krótko po tym jak miasto zapowiedziało tę inwestycję, podnosili, że droga w planowanym przebiegu negatywnie wpłynie na środowisko, bo będzie biegła przez tereny leśne. W odpowiedzi magistrat przedstawił wyniki konsultacji.

– Z danych wynika, że ponad 65 proc. mieszkańców Kostuchny, Osiedla Bażantowo oraz Osiedla Odrodzenia popiera budowę nowej drogi, natomiast aż 83 proc. respondentów uznało, że ulice w okolicy ich zamieszkania są zatłoczone – przypomina Sobula.

Mimo tych planów Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu z UM w Katowicach zapewnia, że Katowice stawiają obecnie na rozwój transportu publicznego.

- Z tego też względu planowana jest realizacja budowy linii tramwajowej na Południe Katowic oraz budowa centrów przesiadkowych typu Park and Ride na powiązaniu transportu szynowego tramwajowego i kolejowego z komunikacją indywidualną samochodową – węzły Brynów, Kostuchna, Ligota, Piotrowice i Podlesie – mówi. Ale jak dodaje urząd nie może pominąć interesów tych mieszkańców, którzy z samochodu zrezygnować nie chcą. – Musimy jednak pamiętać, że jest wielu mieszkańców Katowic, którzy z racji np. dowożenia dzieci do przedszkoli i szkół, czy też specyfiki wykonywanego zawodu, nie przesiądą się z samochodu na tramwaj czy autobus. Naszym obowiązkiem jest tworzenie rozwiązań także dla nich - dodaje naczelnik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera