Nowa droga na południu Katowic ma połączyć dwie ulice: Bażantów i Szarych Szeregów. Będzie małą obwodnicą Kostuchny, której zadaniem będzie odciążenie ciasnych dróg z południa Katowic do centrum. Łącznik bowiem będzie mógł ruch z Bażantowa na ulicę Szarych Szeregów i stąd na wschód przez Murcki na DK86.
- Prezydent miasta podjął decyzję o realizacji inwestycji – budowy drogi łączącej rejon ul. Bażantów z ulicą Szarych Szeregów w Katowicach w formule ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych tzw. ZRID. Formuła ZRID pozwala drogę wybudować szybciej, a tym samym taniej. Dzięki temu korzyści z budowy drogi będą szybciej odczuwalne dla mieszkańców – poinformowało Biuro Prasowe UM w Katowicach. Planowana droga długa na 1484 metry, o jezdni szerokiej na siedem metrów, będzie biegła obrzeżem lasu. - Z jednej strony będzie wystarczająco oddalona od domostw, a z drugiej – dzięki tak wytyczonemu przebiegowi nie będzie istotnie zaburzać funkcjonowania ekosystemu leśnego – przekonują urzędnicy.
Jak twierdzą zasadność tej inwestycji została potwierdzona w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice – druga edycja” przyjętego przez Radę Miasta Katowice w 2012 r. - Ale przede wszystkim wynika z oczekiwań mieszkańców Katowic przestawionych podczas konsultacji społecznych, które zostały przeprowadzone w sierpniu 2015 r. – mówi Bogumił Sobula, wiceprezydent miasta.
Konsultacje zlecono po protestach mieszkańców, którzy w ubiegłym roku krótko po tym jak miasto zapowiedziało tę inwestycję, podnosili, że droga w planowanym przebiegu negatywnie wpłynie na środowisko, bo będzie biegła przez tereny leśne. W odpowiedzi magistrat przedstawił wyniki konsultacji.
– Z danych wynika, że ponad 65 proc. mieszkańców Kostuchny, Osiedla Bażantowo oraz Osiedla Odrodzenia popiera budowę nowej drogi, natomiast aż 83 proc. respondentów uznało, że ulice w okolicy ich zamieszkania są zatłoczone – przypomina Sobula.
Mimo tych planów Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu z UM w Katowicach zapewnia, że Katowice stawiają obecnie na rozwój transportu publicznego.
- Z tego też względu planowana jest realizacja budowy linii tramwajowej na Południe Katowic oraz budowa centrów przesiadkowych typu Park and Ride na powiązaniu transportu szynowego tramwajowego i kolejowego z komunikacją indywidualną samochodową – węzły Brynów, Kostuchna, Ligota, Piotrowice i Podlesie – mówi. Ale jak dodaje urząd nie może pominąć interesów tych mieszkańców, którzy z samochodu zrezygnować nie chcą. – Musimy jednak pamiętać, że jest wielu mieszkańców Katowic, którzy z racji np. dowożenia dzieci do przedszkoli i szkół, czy też specyfiki wykonywanego zawodu, nie przesiądą się z samochodu na tramwaj czy autobus. Naszym obowiązkiem jest tworzenie rozwiązań także dla nich - dodaje naczelnik.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?