Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Katowicach rozmawiano o oszczędzaniu ciepła, w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej "Liczy się ciepło"

Barbara Romańczuk
Barbara Romańczuk
We wtorek, 31 stycznia w Katowicach odbyło się spotkanie dla zarządców nieruchomości i właścicieli nieruchomości prywatnych, na którym omawiano skuteczne sposoby na oszczędzanie ciepła i zmniejszenie jego zużycia. Spotkanie było jednym z elementów ogólnopolskiej kampanii społecznej "Liczy się ciepło" zainicjowanej przez Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych. Na miejscu zgromadziło się wielu zainteresowanych.

Jak oszczędzać ciepło - czy można kontrolować wydatki na ogrzewanie?

Jak wynika z badania zrealizowanego przez PTEZ w listopadzie 2022 r. - ponad trzy czwarte Polaków uważa, że ma wpływ na swoje rachunki za ciepło i na bieżąco kontroluje swoje wydatki na ogrzewanie, a 74 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że oszczędzanie ciepła w miejscu zamieszkania ma sens. Taki sam odsetek ankietowanych korzystających z ciepła systemowego oraz 72 proc. niekorzystających, rozmawia ze swoimi bliskimi o sposobach oszczędzania ciepła w domu. Z kolei najczęściej wskazywana, optymalna temperatura w sypialni, salonie i domowym biurze oscyluje na poziomie 20 stopni Celsjusza.

- Nasza kampania jest odpowiedzią na diagnozę dotycząca stanu świadomości Polaków na temat oszczędzania ciepła i wpływu codziennych nawyków na wysokość rachunków za ogrzewanie - podkreśla Dorota Jeziorowska, dyrektor PTEZ. - Start kampanii miał miejsce w jednym z warszawskich mieszkań ogrzewanym ciepłem systemowym, gdzie uczestnicy wydarzenia mogli w praktyce przeanalizować, jakich błędów należy unikać, a jakie nawyki warto pielęgnować, by odczuć korzyści finansowe bez rezygnacji z codziennego komfortu. Kolejnym krokiem jest rozmowa z zarządcami nieruchomości na temat efektywności energetycznej i finansowania inwestycji, ograniczających zużycie ciepła.

Spotkanie o oszczędzaniu ciepła, w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej "Liczy się ciepło" w Katowicach

W spotkaniu regionalnym w Katowicach udział wzięli eksperci Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych, spółek działających na terenie Śląska – Tauron Ciepło i Fortum Power and Heat Polska, przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Banku Ochrony Środowiska, Doradcy Energetyczni Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

"Jednym z podstawowych elementów programów realizowanych przez NFOŚiGW jest poprawa efektywności energetycznej budynków mieszkalnych i instytucji użyteczności publicznej. Stąd tak ważne jest informowanie na temat dostępnych źródeł finansowania w tym obszarze. Dzięki sięganiu po wsparcie z programów NFOŚiGW można przeprowadzić gruntowną termomodernizację budynków oraz np. wymienić źródło ciepła - mówi Anna Trudzik, Zastępca Dyrektora Departamentu Beneficjenta Indywidualnego w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. - Realizacja inwestycji w obszarze efektywności energetycznej to nie tylko korzyści finansowe, ale również troska o środowisko i czyste powietrze w Polsce. Dlatego cieszy rosnące zainteresowanie właścicieli nieruchomości, zarządców wspólnot i spółdzielni finansowaniem przedsięwzięć, które realnie wpływają na oszczędzanie ciepła, a tym samym wpisują się w politykę klimatyczną realizowaną w naszym kraju i Unii Europejskiej."

Kompleksowe podejście do oszczędności ciepła

Podczas wydarzenia rozmawiano na temat sposobów kompleksowego podejścia do oszczędności ciepła w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej. Zaprezentowano wskazówki dotyczące tego, skąd wziąć pieniądze na termomodernizację czy wymianę źródła ciepła. Doradcy Energetyczni WFOŚiGW w Katowicach przedstawili korzyści z przeprowadzenia audytu energetycznego budynku i działania, jakie warto podjąć, aby poprawić efektywność ogrzewania nieruchomości. Przedstawiciele Banku Ochrony Środowiska omówili kluczowe produkty, umożliwiające finansowanie projektów w obszarze efektywności energetycznej.

W spotkaniu głos zabrali eksperci spółki Tauron Ciepło dostarczającej ciepło do śląskich mieszkań. Specjaliści omówili szereg inicjatyw podejmowanych przez przedsiębiorstwa ciepłownicze, których celem jest ograniczenie zużycia ciepła w budynkach wielorodzinnych.

- Jako dostawca ciepła sieciowego dla blisko 800 tys. mieszkańców aglomeracji śląsko-dąbrowskiej zmieniamy technologie i strukturę paliw, aby ograniczyć koszty i redukować emisję dwutlenku węgla. Kampania społeczna „Liczy się ciepło” stanowi istotne narzędzie dla promocji ciepła sieciowego w całej Polsce - mówi Marcin Staniszewski, Prezes Zarządu TAURON Ciepło. - TAURON Ciepło od kilku lat realizuje kampanie edukacyjne promujące pro-ekologiczne postawy oraz efektywne i oszczędne korzystanie z ciepła sieciowego, jak na przykład multimedialna kampania #Ciepłoinatemat skierowana do mieszkańców aglomeracji śląsko-dąbrowskiej oraz kampania #Weź nie smoguj #Weź oddychaj dedykowana dzieciom i młodzieży szkolnej. Chcemy, aby ciepło sieciowe było kojarzone z bezpieczeństwem, wygodą użytkowania i komfortem cieplnym - dodaje Marcin Staniszewski.

Zaproszenie do udziału w spotkaniu skierowano do właścicieli nieruchomości, zarządców wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, ale także przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa śląskiego, odpowiadających za zarządzanie obiektami publicznymi. W ramach kampanii "Liczy się ciepło" mogli oni skorzystać z materiałów przygotowanych dla mieszkańców z poradami na temat oszczędzania ciepła i utrzymywania komfortu cieplnego w domu.

Spotkanie w Katowicach było ostatnim z całej serii podobnych wydarzeń, które organizowano wcześniej w Białymstoku, Krakowie i Wrocławiu.

Ogólnopolska kampania społeczna „Liczy się ciepło”

Ogólnopolska kampania społeczna zachęcająca do oszczędzania "Liczy się ciepło” ma zmotywować do bardziej racjonalnego zużycia ciepła w gospodarstwach domowych. Inicjatywa ma promować prooszczędnościowe postawy wśród Polaków. Kierowana jest do odbiorców ciepła sieciowego w całej Polsce, a także osób na co dzień korzystających z indywidualnych źródeł ciepła w domach jednorodzinnych. Celem kampanii jest wzrost świadomości społecznej, dotyczącej korzyści z oszczędzania ciepła.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty