W nowych tramwajach klimatyzacja tylko dla motorniczego [ZDJĘCIA]

Michał Wroński
Dwa ostatnie wagony typu N z roku 1949 i 1951 kursują na linii 38 w Bytomiu Karina Trojok
Pod koniec roku Tramwaje Śląskie rozpoczną poszukiwanie kupca, który dostarczy im 30 nowych wagonów - pierwszych, jakie od dobrych kilkunastu lat kupi ten przewoźnik. Jest jeden feler - nie będą miały klimatyzacji.

Za trzy lata będą one wozić podróżnych w miastach aglomeracji śląsko - zagłębiowskiej. Kto i za ile dostarczy te pojazdy - tego jeszcze nie wiadomo. Już dziś natomiast wiadomo, że będą one pozbawione klimatyzacji w przedziałach pasażerskich.

Tymczasem w innych miastach Polski takie rozwiązanie to już dziś standard. Tak jest zarówno w Warszawie, gdzie wszystkie kupowane od 2007 roku tramwaje (a zamówiono ich w tym czasie już ponad 200) wyposażone są w klimatyzację, jak też w Częstochowie, gdzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło niedawno osiem nowoczesnych wozów.

Przedstawiciele przewoźników w obu tych miastach zgodnie przyznają, że "klima" podnosi koszt pojazdów, ale równie zgodnie zapewniają, że warto ponieść ten wydatek.

- Poprawia to komfort podróży pasażerów - podkreśla Marcin Maranda, rzecznik MPK w Częstochowie.

Oficjalnie Tramwaje Śląskie zaprzeczają, by została już podjęta jakaś szczegółowa decyzja w sprawie wyposażenia nowych pojazdów. Tyle tylko, że w ogłoszonym przetargu na przeprowadzanie "audytu energetycznego" dla modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji (ma on potwierdzić, że wymiana i remont taboru obniży zużycie energii w używanych przez tego przewoźnika pojazdach) podają podstawowe parametry techniczne 30 nowych wozów. Wynika z niej, że mają mieć one klimatyzowaną kabinę motorniczego.

Antoni Krzęciesa, szef Solidarności w Tramwajach Śląskich przypomina, że to spełnienie obietnic, jakie zarząd spółki złożył swego czasu motorniczym.

- To dla nich ważne. Bywa przecież, że temperatura w kabinie sięga 50 stopni Celsjusza - mówi Krzęciesa.

Pasażerom nikt niczego nie obiecywał, więc teoretycznie nie powinni mieć do nikogo żalu. Nie powinni się też spodziewać, że w ich imieniu wystąpi Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Nie jest tajemnicą, że organizator komunikacji miejskiej w aglomeracji nie jest zwolennikiem wyposażania pojazdów w takie nowinki. Rzeczniczka Związku, Anna Koteras mówi wprost: częste zatrzymywanie się na przystankach i otwieranie drzwi sprawia, że "klima" się nie sprawdza.

- Dlatego od przewoźników wymagamy jedynie sprawnej wentylacji i ogrzewania. Z tytułu posiadania wentylacji nie płacimy im więcej za usługę - wyjaśnia Koteras.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec

są miasta dla ludzi, są miasta dla roboli, są miasta i jest prowincja dla Śląska nic sie nie zmienia byliśmy, jesteśmy i będziemy zadupiem nie tylko Europy ale i Polski

J
Jol

czy są produkowane, może i nie ale dla śląskiego była (czytaj pasażerów) zrobią wyjątek !!!

J
Ja

Jechałam w Gdyni solarisem z klimatyzacją !!!!!!!!!!!!!!!! wow :P oczywiście jako jedyna byłam zdziwiona bo dla mieszkańców jest to standardem !!!!!!!!!!!!!!!!! a u nas to jest żenada i nikomu nie przeszkadzały otwierające się drzwi na przystankach a klimatyzacja spełniała swoją funkcję ZNAKOMICIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

g
gosć

Ma jak widać pasażerów w głębokim poważaniu ważne żeby on jeździł wypasioną bryką

P
Piotrek

Normalnie to już w zajezdni włącza się klimatyzację i wyjeżdżając na linię tramwaj ma odpowiednią temperaturę przedziału pasażerskiego. Całe wnętrze jest wychłodzone i po każdorazowym otwarciu drzwi temperatura szybko osiąga zadaną przez to że chłód też jest oddawany przez wyposażenie tramwaju. Włączanie klimy w tramwaju w temperaturze 30 stopni w popołudnie gdy jego konstrukcja jest rozgrzana powoduje tylko to, że klimatyzatory będą działały na całego a efekt będzie żaden...

Pomijam jeszcze serwis klimatyzacji który powinien być wykonywany regularnie przez specjalistyczne firmy a nie "kowali" ze zajezdni. Jest to urządzenie, też wpływa na zdrowie i życie pasażerów. Nie chciałbym wyjść z klimatyzowanego tramwaju z chorobą legionistów.

J
Jol

Klima tylko w samochodzie prezia, dla dzikich (czytaj pasażerów KZK GOP) klima to zbytek i niepotrzebny koszt, a namawiaja na s aby przesiadać się do komunikacji miejskiej i poczytać książkę ...

H
Hans

W Europie to może nie.
Ale świat na Europie się nie kończy.
Zawsze można sprowadzić jakieś rzęchy np. z Indii i chwalić się ile to się zaoszczędziło.

J
Jorg

Przecież wcześniej już pisaliście, że chorzowski Konstal dostarcza najnowocześniejsze tramwaje do Amsterdamu i Istambułu.
W związku z powyższym nie wierzę, że Tramwaje Śląskie będą kupca dopiero szukać.
Oni go już mają!
Tak, tak zgadliście - znów ściągną stary szrot tramwajowy z Holandii i Turcji.
Będziemy wtedy mieli Helmuta, Wiedeńczyka, Holendra i Turka.

T
Teoretyk

cyt.: Pasażerom nikt niczego nie obiecywał, więc teoretycznie ... więc teoretycznie pasażerowie też nie obiecują, że skorzystają z tej oferty.

g
gmG

A pan Frankiewicz - Prezydent najbardziej ekologicznego miasta tramwaj zlikwidował i tego problemu nie ma na klimatyzacji tramwajowej w Gliwicach oszczedzamy!!!

S
So what

Trzeba tylko zadać pytanie podstawowe? Czy gdzieś w Europie są jeszcze produkowane standardowo tramwaje bez klimatyzacji. Moim zdaniem nie. Jeśli faktycznie taki wymóg mają TŚ to producent będzie musiał wyprodukować wagony z brakami fabrycznymi. Czy w takim razie będzie obowiązywała gwarancja? Chyba nie.

F
Ferdek Kiepski

Jak tu jeszcze, kurdele bele zaoszczędzić kasiurę, skoro te komunikacje tramwojwe i autobusowe tak ciężko się majom? Ano, niech też se wyłonczom klimatyzacje w biurach, zaczynając, normalnie, od gabineta prezesa. No jak nie, jak tak?! Prondu se zaoszczendzom i se po roku jednego autobusa wiency kupią, normalnie, albo jakieś tam przystanki pomalujom, Paździochy jedne.

Dodaj ogłoszenie