Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż telewizorów w Polsce mocno w dół. Nowy trend na rynku? „Producenci muszą się dostosowywać do zmieniających się realiów"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności.
W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. 123RF
Ostatni kwartał zeszłego roku przyniósł w Polsce wyraźny, blisko 20 proc. spadek sprzedaży telewizorów w relacji rok do roku – wynika z danych firmy GfK. Z drugiej strony, istotnym wydarzeniem ubiegłego roku było w Polsce przejście na nowy standard telewizji naziemnej, co poprawiło sprzedaż sprzedaż telewizorów. Jednak w całym 2022 roku spadła zarówna liczba sprzedanych odbiorników jak i wartość sprzedaży.

Spis treści

Jakie telewizory kupujemy?

Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że polscy konsumenci najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65", 43", 55" i 50". Skupiają się zatem przede wszystkim na dużych i średnich modelach, rzadziej sięgając po małe egzemplarze (poniżej 40") i bardzo duże telewizory (powyżej 65"). Jednak na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie.

– 10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji – mówi Wiesław Peché, Senior Consultant Market Intelligence w GfK, cytowany w komunikacie.

To decyduje o wyborze konkretnego odbiornika

Pomimo, że w całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o -1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ub.r. o -2,2 proc. rdr., wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne.

Badanie GfK wskazuje na skokowy wzrost sprzedaży w okresie najpopularniejszej akcji wyprzedażowej roku, czyli w czasie tzw. „black week”. Jednocześnie podkreślono, że "nie ma to znaczącego przełożenia na całoroczne wyniki branży, jednoznacznie pokazuje zachodzące w niej trendy".

– 47 tydzień roku, na który przypadał właśnie „black week” okazał się absolutnie najlepszy w całym roku. Sprzedaż 10 najpopularniejszych modeli analizowanych przez GfK wzrosła w tym okresie aż o 76 proc. – zaznacza ekspert.

Z kolei TV Vison Polska zwraca uwagę na przejście na nowy standard telewizji naziemnej, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży telewizorów, szczególnie tych o małych przekątnych, z tzw. segmentu entry. Ponadto w roku 2022, pierwszy raz w historii w ostatnim kwartale, miało miejsce ważne wydarzenie sportowe - piłkarskie mistrzostwa świata. – Przed tak dużym wydarzeniem sportowym zawsze widoczny jest wzrost sprzedaży telewizorów. Tak było i tym razem – wskazują eksperci.

Zmiana oczekiwań konsumentów

Zdaniem przedstawicieli branży, oczekiwania użytkowników ewoluują - oczekują oni coraz większych ekranów i zaawansowanych technologii. Chcą mieć możliwość przesyłania filmów bezpośrednio z telefonu do telewizora czy strumieniowego przesyłania obrazów - np. z kamery bezpieczeństwa. Następuje także szybki rozwój asystentów mowy.

– Telewizor w gospodarstwie domowym staje się coraz bardziej centralnym węzłem. Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jeden trend. Telewizor zaczyna pełnić funkcję dekoracyjną, kiedy nie jest włączony - klienci coraz częściej nie chcą już mieć czarnego ekranu na ścianie – wskazuje Tomasz Miśkiewicz, Dyrektor Marketingu w TP Vision Polska.

Nowe telewizory droższe

W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Według GfK początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów. – Jest zbyt wcześnie by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych – podkreśla ekspert, cytowany w komunikacie.

Potwierdzają to eksperci TV Vison Polska, ich zdaniem trudna sytuacja gospodarcza, inflacja – to dziś największe wyzwania, z którymi mierzy się wiele branż. Rosnące ceny, a co za tym idzie – mniej zasobne portfele klientów, mogą zniechęcać do zakupów, zwłaszcza towarów niebędących dobrami pierwszej potrzeby.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sprzedaż telewizorów w Polsce mocno w dół. Nowy trend na rynku? „Producenci muszą się dostosowywać do zmieniających się realiów" - Strefa Biznesu