Zakaz oklejania zabytków w Rudzie Śląskiej. Wszystko dzięki ustawie przyjętej w zeszłym roku przez Sejm, która reguluje kwestie obecności reklam w przestrzeni publicznej. Ustawa dodatkowo stworzyła samorządom możliwość opracowania tzw. uchwały reklamowej, która pozwoli precyzyjnie określić gdzie i jakie reklamy można zawieszać, a jakich nie można.
- Do tej pory nie było zapisów, które pozwalałyby radom miejskim tworzyć własne przepisy o reklamach. Ta ustawa wprowadziła taką możliwość i gminy mogą samodzielnie regulować przepisy dotyczące wywieszania reklam, jak i stawek za te reklamy - mówi dr Łukasz Urbańczyk, Miejski Konserwator Zabytków w Rudzie Śląskiej.
Uchwała jest już w przygotowaniu i powinna wejść w życie w tym roku lub na początku przyszłego.
- Problem z reklamami pojawia się w momencie, gdy w jednym budynku jest wiele lokali usługowych. Obecnie jest tak, że każdy chce zawiesić po jednym szyldzie. One nie mieszczą się na parterze, więc są zawieszane wyżej. W ten sposób duża część elewacji zostaje zakryta reklamami i wygląda to nieładnie. Dążymy do tego, aby te zapisy ograniczyły tego rodzaju praktyki. Chcemy, aby szyldy były lokowane na parterach budynków i były związane z elewacjami - mówi Łukasz Urbańczyk.
Jak więc powinna wyglądać prawidłowa reklama na zabytkowym budynku? - Nie chcemy zmuszać kogoś do wykuwania szyldu jak w średniowieczu, ale chcemy, żeby reklam było mniej i żeby były we właściwych miejscach - zaznacza Urbańczyk i dodaje, że prawidłowa reklama powinna być zamieszczona poniżej gzymsu parteru, natomiast szyld z napisem, lub logotypem, powinien mieć szerokość witryny sklepowej. Tym samym, jeśli ktoś prowadzi np. sklep z częściami samochodowymi, nie będzie mógł wywiesić na budynku logotypów wszystkich dostępnych marek.
Ustawa dodatkowo reguluje kwestie prawne związane z umieszczaniem reklam. Za każdą reklamę będzie określona stawka opłaty. Jeśli ktoś zawiesi szyld reklamowy nielegalnie, rozpocznie się naliczanie kary - będzie to dziesięciokrotność tej stawki za każdy dzień. Dodatkowo zgodność wiszących reklam ze stanem faktycznym, będzie mogła kontrolować straż miejska i nakładać mandaty. Przepisy będą dotyczyć szyldów, ale także elementów naklejanych na witryny sklepowe czy nawet billboardów.
*Chcesz kupić auto w cenie 15-20 tys. zł? Sprawdź najlepsze oferty
*Co się wydarzyło na "Nocy Kobiet" w Spiżu w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA
*Rozmowy nie przerywają, transmisja danych szybka RAPORT NAJLEPSZYCH SIECI KOMÓRKOWYCH
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
ZOBACZ TAKŻE
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?