W Zabrzu będzie centrum przesiadkowe. Rozpoczęły się konsultacje społeczne

Arkadiusz Nauka
Arkadiusz Nauka
Jedno duże centrum przesiadkowe czy sieć rozproszonych, mniejszych węzłów przesiadkowych? Na to pytanie spróbują odpowiedzieć władze Zabrza, które chcą usprawnić funkcjonowanie komunikacji publicznej w mieście. Wypowiedzą się również mieszkańcy.

W Zabrzu powstanie centrum przesiadkowe i będzie to jedna z największych zasięgiem inwestycji drogowych w całej historii miasta. Miejsce jego budowy będzie zależało od samych mieszkańców, którzy w ankietach wskażą swoje propozycje.

W pierwszej kolejności zostanie opracowany Zrównoważony Plan Mobilności Miejskiej Miasta Zabrze. Będzie to dokument strategiczny, na podstawie którego podjęta będzie decyzja inwestycyjna w zakresie rozwoju i rozbudowy systemu transportowego w mieście.

- Zaczniemy od prac analitycznych, od sprawdzenia zachowań komunikacyjnych mieszkańców i od przeprowadzenia mikrosytuacji ruchowych. Na podstawie tych analiz będziemy w stanie wskazać punkt lub punkty, w których powinniśmy zlokalizować węzła przesiadkowe. To nie musi być jedno miejsce, ale układ kilku elementów satelitarnych usprawniających komunikacje miasta. Bierzemy taką możliwość pod uwagę z tego względu, że Zabrze nie jest miastem odizolowanym, jest ważnym elementem całej aglomeracji, dlatego łatwość dostępu do transportu publicznego jest tu niezwykle pożądana - wyjaśnia Tomasz Kacprowicz z AnArchi Gropu.

Badanie terenowe rozpoczęły się 1 października i potrwają do 30 listopada. Prowadzą je ankieterzy, przy czym kwestionariusze dostępne są także w urzędach i innych instytucjach publicznych na obszarze Zabrza.

Badania ankietowe są prowadzone zarówno w instytucjach publicznych, zakładach pracy, jak i w szkołach ponadgimnazjalnych. Dotyczą preferencji wyboru środka transportu, oceny zaspakajania potrzeb przewozowych w zakresie częstotliwości, czasu i kosztów przejazdu, standardu podróżowania oraz systemu informacji pasażerskiej istniejącej komunikacji. W ankietach zawarte są pytania także o kryteria wyboru środka transportu: koszt, czas przejazdu, niezawodność, dostępność przestrzenna, bezpieczeństwo.

- Stoimy przed pytaniem czy to będzie jedno duże centrum przesiadkowe przy ul. Goethego czy też sieć rozproszonych, mniejszych węzłów przesiadkowych, które będą ze sobą wzajemnie powiązane. Chcemy, dzięki pomocy firmy AnArchi Group rozwiązać te kwestie. Potem przyjdzie czas na przetarg, który wyłoni wykonawcę projektu. Chcemy, żeby do 2023 roku centrum było już funkcjonującym obiektem - tłumaczy Rafał Kobos, pełnomocnik prezydenta ds. inwestorów w zabrzańskim magistracie. - Jeśli chodzi o koszty budowy centrum przesiadkowego to posługujemy się budżetem 100 milionów złotych w ramach programu zintegrowanych inwestycji terytorialnych, o które będziemy się ubiegać w przyszłym roku.

Jakub Turowski z Facebooka w studiu Dziennika Zachodniego

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ela

a po co to centrum, wybudujcie basen na wolnym powietrzu, nastepna inwestycja asfaltowa!!!!!!!!!!!!! nonsens

Dodaj ogłoszenie