W Zagłębiu są już tory na lotnisko w Pyrzowicach!

Tomasz Szymczyk
Arkadiusz Ławrywianiec
W Krakowie do stworzenia połączenia kolejowego na lotnisko wykorzystano istniejącą linię towarową. Również w Gdańsku trasa będzie poprowadzona po śladzie rozebranych niegdyś torów. W aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej zdecydowano o budowie zupełnie nowej linii, ale jej powstawanie jest jak niekończąca się opowieść. Tymczasem w pobliżu lotniska są już tory. To linia z Zawiercia do Tarnowskich Gór, którą niegdyś... wożono do Pyrzowic paliwo, gdy lotnisko należało jeszcze do wojska.

- Nie rozumiem, czemu nie wykorzystuje się tej linii. Dzięki niej połączenie z lotniskiem miałyby nie tylko Katowice, ale też inne miasta, a nawet Częstochowa - denerwuje się Czesław Kozień z Sosnowca.

Linia kolejowa do lotniska powstała w czasie wojny. Jeszcze w latach 70. kursowały tędy pociągi pasażerskie. Obecnie ruch towarowy odbywa się tylko na odcinku do Siewierza. Pociągi kursują tu jednak z prędkością zaledwie 20 km/h. Torowisko musiałoby więc przejść gruntowną modernizację.

TAK KIEDYŚ WYGLĄDAŁO LOTNISKO W PYRZOWICACH - ZOBACZ ZDJĘCIA

Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK, informuje, że nie szacowano nawet orientacyjnego kosztu remontu. - Trasa kolei na lotnisko w Pyrzowicach została już wybrana. Będzie przebiegała przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie, a dalej do Pyrzowic - mówi. - Nie są prowadzone szczegółowe analizy dla pozostałych wariantów - dodaje Łańcucki.

- Połączenie z Pyrzowicami to inwestycja realizowana przez PKP PLK i ma charakter rządowy. Województwo nie bierze bezpośredniego udziału w jej finansowaniu - informuje z kolei Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. - To do PKP PLK należała ostateczna decyzja co do przebiegu trasy - dodaje.

ZOBACZ ROZBUDOWANY TERMINAL A NA LOTNISKU W PYRZOWICACH - ZDJĘCIA i WIDEO

Jak dotąd budowa wybranego wariantu przez Piekary Śląskie nadal się nie rozpoczęła. Protestują przeciwko niemu mieszkańcy Bobrownik i Ożarowic. Z kolei w Tarnowskich Górach chcieliby, aby dojazd odbywał się przez ich miasto.

Wybraną trasę negatywnie zaopiniował też generalny inspektor ochrony środowiska. - Jego opinia jest druzgocąca dla projektantów i PKP PLK - mówi Grzegorz Czapla, wójt Ożarowic. Wśród zarzutów pojawia się m.in. "brak analizy innych rozwiązań", a wśród nich "modernizacji istniejących połączeń kolejowych z portem lotniczym lub połączeń kolejowych istniejących w przeszłości".

Zrewitalizowana linia kolejowa z Zawiercia do Tarnowskich Gór mogłaby też ożywić leżące przy niej miasta. - Nikt nie zwracał się do nas z planami remontu, ale gdyby doszedł do skutku, to Siewierz zyskałby szybkie połączenie z Katowicami i Sosnowcem - uważa Dariusz Waluszczyk, zastępca burmistrza miasta. - Być może będzie-my podejmować działania w tej sprawie - zaznacza. Wsp. SZEN


*Euro 2012 w DZ: eksperci typują wyniki meczów, wywiady z gwiazdami, strefa kibica
*Nowy podział Śląska: koniec woj. opolskiego i śląskiego, wspólne górnośląskie

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Refleksja
Jednym z najbardziej optymalnych rozwiazan dla lotniska jest jego polaczenie z Zawierciem. Czesc linii juz istnieje (Zawiercie-Siewierz) jak I rowniez podwaliny pod odcinek Pyrzowice - Siewierz. Co do odcinka TG-Katowice to nie wiem w jak to wyglada, ale zapewne istnieje jakas podstawowa infrastruktura, ktora ulatwilaby polaczenie zachodniej czesci wojewodztwa z lotniskiem. Zawiercie dawaloby szanse na podlaczenie Czestochowy jak I wiekszosci Jury Krak-Czest jak rowniez polaczenie do Krakowa co stworzyloby szanse na lepszy rozwoj pld-srodkowej czesci kraju. Takie rozwiazanie odciazyloby ruch kolowy w tej czesci wojewodztwa I ograniczyloby emisje spalin. Wyglada jednak na to, ze ktos w GTL trzyma reke na pulsie I nie bedzie robil nic dopoki firma kasujaca za bilety autobusowe 20PLZ I wiecej bedzie sie odpowiednio "odwdzieczala" za zaniechanie alternatywnych rozwiazan. Jaki sens jest jechac z Czestochowy (lub miejscowosci polozonych na Jurze a nawet w Zaglebiu) pociagiem do Katowic a stamtad do lotniska (obecnie jedyne autobusowe polaczenie to 60PLZ z Czestochowy), skoro mozna ulatwic to odtwarzajac polaczenie z Zawiercia I Tarnowskich Gor?
d
dróżnik
Linię z Zawiercia można wyremontować tanio i szybko i nikt na tym nie ucierpi bo ta linia tam po prostu jest!.

...najpierw trzeba naocznie przekonać się jak bardzo byłoby tanio i szybko.
Tor nie remontowany od czasu powstania w latach 40-tych.
Szlak kolejowy jest w takim stanie jak niektóre zamki na Jurze!!!
A szybka kolej niech jedzie 15 min. a nie 1,5 godziny wożąc powietrze z Zawiercia na lotnisko.
l
linia 182
Szybka kolej przez Bytom i Piekary ma sens. Ale na dzisiaj jest nierealna - nie stać na na nią i nie ma jeszcze zgody społeczeństwa na takie "luksusy". Za 10 lat kiedy wszyscy będziemy latać samolotami i Pyrzowice będą miały 10mln pasażerów taka kolej będzie potrzebna. Na dzisiaj potrzebne jest proste i tanie połączenie szynobusem i tu mamy do dyspozycji starą zapomnianą linię z Zawiercia którą kilka lat temu jeszcze jeździły cysterny na lotnisko.
TĄ LINIĘ MOŻNA URUCHOMIĆ W CIĄGU JEDNEGO ROKU! Nakłady na szybką kolej to ok.2 mld zł! Linię z Zawiercia można wyremontować tanio i szybko i nikt na tym nie ucierpi bo ta linia tam po prostu jest!.

KOLEJ DO PYRZOWIC!!!
Zapraszam do dyskusji na Skyscrapercity.
p
pasazerka
Dosc czesto korzystam z lotniska w Pyrzowicach i jest to dla mnie za kazdym razem ogromny problem ze wzgledu na dojazd. Aktualnie pasazerowie z Zawiercia i okolicy nie maja zadnej mozliwosci zeby dojechac do lotniska komunikacja publiczna. Czemu nikt w miescie o to nie zadbal? To praktycznie przekresla szanse na rozwoj miasta, bo bardzo komplikuje polaczenie ze swiatem. Nie kazdy ma ochote i mozliwosci zeby placic niebotyczne ceny za taksowki. A co z rozwojem turystyki? O tym tez nikt w Zawierciu nie pomyslal. Taksowki na lotnisko kosztuja wiecej niz bilet na samolot. Sami siebie spychamy na margines.
p
pasazerka
Dosc czesto korzystam z lotniska w Pyrzowicach i jest to dla mnie za kazdym razem ogromny problem ze wzgledu na dojazd. Aktualnie pasazerowie z Zawiercia i okolicy nie maja zadnej mozliwosci zeby dojechac do lotniska komunikacja publiczna. Czemu nikt w miescie o to nie zadbal? To praktycznie przekresla szanse na rozwoj miasta, bo bardzo komplikuje polaczenie ze swiatem. Nie kazdy ma ochote i mozliwosci zeby placic niebotyczne ceny za taksowki. A co z rozwojem turystyki? O tym tez nikt w Zawierciu nie pomyslal. Taksowki na lotnisko kosztuja wiecej niz bilet na samolot. Sami siebie spychamy na margines.
a
abcc
Cała podróż samolotem to wyprawa na około 3-6 godzin (dojazd, odprawa, lot, bagaże itd), więc gdzieś mam czy do lotniska będę jechał 25 czy 40 minut.
z
zawiecianin
Powinno powstać najlepiej połączenie Katowice - Tarnowskie Góry - Pyrzowice - Siewierz - Zawiercie - Częstochowa ,w ten sposób byłoby szybkie połączenie z lotniskiem nie tylko dla Katowic i Śląska, ale też dla drugiego co do wielkości miasta w województwie - Częstochowy. Mieszkańcy Zagłębia mieliby połączenie z lotniskiem poprzez przesiadkę w Zawierciu.
Połączenie takie miałoby sens nie tylko jako linia łącząca z lotniskiem, ale także druga alternatywa powiązania Cz-wy z Katowicami (najbardziej oblegana trasa).
j
jeży
W Zagłębiu są już tory na lotnisko w Pyrzowicach! - to znaczy co?? tory WYKIEŁKOWAŁY na wiosnę czy ktoś przypadkiem odnalazł stare zapomniane torowiska???
d
druknepf
Stary szlak istnieje pomimo, że po torach do Pyrzowic do Tarnowskich Gór ani śladu, ale one i tak musiałby być wymienione razem z podbudową torowiska, więc część robót jest już wykonana. Jest to trasa najmniej uciążliwa dla mieszkańców okolic, wystarczyłoby tylko miejscami zbudować ekrany chroniące przed hałasem. Ostatecznie dałoby się zamienić przebieg problematycznych (uciążliwych dla mieszkańców) odcinków. Problem leży jednak gdzie indziej, a mianowicie w magistrali kolejowej od Tarnowskich Gór do Katowic, która wymaga kapitalnego remontu, a to już są poważne koszty. Trasy od strony Zawiercia nie znam, więc się nie wypowiadam.
Poza tym komunikacja drogami w stronę lotniska jest obecnie bardzo dobra, więc nie bardzo pojmuję sensu budowy linii kolejowej. Owszem, dla mieszkańców trasy Zawiercie-Katowice linia kolejowa otworzyłaby możliwość wygodnego i szybkiego dojazdu do pracy, co wydaje się o wiele ważniejsze od roli transportu przeznaczonego dla pasażerów lotniska.
k
kibicalepodroznik
zamiast inwestowac w niepotrzebny stadion śląski pół miliarda złotych...wsiadamy w pociąg i w samolot i jestesmy w gdansku czy stolycy. Predzej czy poźniej i tak trzeba to zbudowac bo ruch lotniczy się stale rozwija-świat staje się globalną wioską...
k
kaktusnadłoni
Jak to, bana miała by jeździć przez zagranica, przez Sosnowiec?

Tak to właśnie walki plemienne odsuwają nasze duże województwo na gospodarczy margines w Polsce. A moglibyśmy konkurować z powodzeniem, z najsilniejszymi województwami.
a
anestezjan
Tory są, infrastruktura również, wystarczy dać korzystną cenę (sic! PKM z wysokim kosztem biletu), jednostka jadąc od Katowic (Gliwic) z drugą jadącą z Krakowa Płaszowa w stacji D.G.Ząbkowice lub Łazach byłaby podczepiana pod ST44 i dalej już ciągnięte w trakcji spalinowej przez Porębę, Siewierz do Pyrzowic. Z pewnością koszt ogarnięcia tej linii jest niższy od budowy nowej, której nie chce lokalna społeczność (od strony Piekar Śląskich). Obecnie jedynie dojazd od strony Sosnowca i Zawiercia jest możliwy, wobec wyburzenia wiaduktu od strony Tarnowskich Gór. Pytanie czy zależy na tym PKP PLK, Lotnisku, spółce GTL oraz marszałkowi województwa ? Proszę mi wytłumaczyć w jaki sposób obecnie ma się dostać -wobec przytaczanych wcześniej argumentów - na lotnisko osoba starsza, która nie posiada samochodu i zamieszkuje np. w Centrum Sosnowca, Będzina, Dąbrowy Górniczej ? Owszem wsiadałaby w pociąg, gdyby taki jeździł, choćby co dwie godzinki (wahadło).
E
Engelbert Ślonzok
Zapominasz, ze społeczeństwo się starzeje a starsi ludzie będą woleli jechać nawet trochę dłużej szynobusem niż stresować się dojazdem autostradą (z Gliwic A1 jednak ponad pół godziny - wczoraj przetestowałem), poszukiwaniem parkingu, pozostawianiem samochodu na dłużej itp.
A z Gliwic aktywna linia dochodzi już do Tarnowskich Gór (i do Lublińca) - tylko remontować tory do Pyrzowic, puszczać szynobusy i mamy porządny dojazd także z opolskiego, Rybnika itp.
b
b'o
...że zbudujemy połączenie kolejowe do lotniska, nikt na to nie wyłoży pieniędzy, a już na pewno nie stolyca, która świadomie marginalizuje tą część kraju. Poza tym mam wrażenie,że popularność lotniska budują klienci głownie z poza aglomeracji śląskiej.
E
Engelbert Ślonzok
Projekt dyskutowany jest od już od dziesięcioleci. Oczywiście, że sporo pieniędzy potrzeba na remont torów (może nowe), ale istniejącą trasę należałoby KONIECZNIE wykorzystać dla autobusów szynowych w obie strony tzn.
- z Pyrzowic do Zawiercia (obsłużyłaby wschodnia część GOP-u, ale i Częstochowę, a może nawet Łódź a nawet Kraków, Warszawę i Ostrawę (chodzi o połączenie na wyjazdy wakacyjne, loty czarterowe)
- z Pyrzowic do Tarnowskich Gór i przez do Bytom do Gliwic i Opola.
Linię przez Piekary można realizować równolegle w miarę środków i potrzeb.
Póki czas należałoby także pomyśleć o podziemnym dworcu w Pyrzowicach (pod lub przy samym terminalu).
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie