Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wagony piętrowe znów w PKP Intercity? U nas to już wspomnienie, ale jeżdżą w Kolejach Mazowieckich

tos
Wagony piętrowe przez wiele lat były nieodłączną częścią składową polskiej kolei. Dzisiaj w województwie śląskim już ich nie ma. To nie oznacza, że nie zrezygnowano z nich w Polsce całkowicie. Kilka wagonów wykorzystują bowiem Przewozy Regionalne, a całkiem sporo Koleje Mazowieckie. Dialog techniczny z producentami w sprawie zakupu piętrowych prowadzi również PKP Intercity.

Wagony piętrowe w Polsce są kojarzone z wyprodukowanymi w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Ze Zgorzelca trafiło do Polski łącznie około dwóch tysięcy różnego typu piętrusów. Przez wiele lat obsługiwały one wiele połączeń na Śląsku czy w Zagłębiu. W pamięci pasażerów zachowały się wspomnienia o podróżach w kierunkach górskich - z Katowic do Wisły Głębce i Zwardonia. Dość często można je było spotkać również na trasach w kierunku Rybnika.

Dzisiaj w województwie śląskim piętrowych wagonów już nie ma. Można je natomiast spotkać na trasach województwa mazowieckiego. Z powodzeniem eksploatuje je tamtejszy przewoźnik samorządowy, czyli Koleje Mazowieckie.

- Z tych wagonów zestawiane są głównie pociągi przyspieszone na liniach do Radomia, Działdowa czy Łukowa. Wagony piętrowe można spotkać na najbardziej obleganych połączeniach i spełniają swoje oczekiwania - mówiła nam w czerwcu 2018 roku Jolanta Maliszewska z biura prasowego Kolei Mazowieckich. - Nie dostajemy negatywnych opinii dotyczących wagonów piętrowych. Odbieramy więc, że pasażerowie są z nich zadowoleni. Dzięki nim pociągi mają większą pojemność - podkreślała.

Musisz to wiedzieć

Nad kupnem wagonów piętrowych zastanawia się również obsługująca połączenia dalekobieżne spółka PKP Intercity. Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, rozpoczął się właśnie dialog techniczny z producentami dotyczący ewentualnego zakupu takiego taboru. Składów takich miałoby być siedem.

- Przewoźnik zakłada pojemność na poziomie 800 miejsc siedzących w następującej konfiguracji: jeden wagon końcowy z kabiną sterowniczą, z miejscami siedzącymi w strefach klasy 2, z przedziałem konduktorskim, maszyną vendingową, strefą dla osób niepełnosprawnych, strefą dla opiekunów z dziećmi oraz miejscami dla podróżujących z rowerami; 5 wagonów środkowych z miejscami siedzącymi w strefach klasy 2., jeden wagon środkowy z miejscami siedzącymi w strefach klasy 1. oraz lokomotywa wielosystemowa 3 kV DC, 25 kV AC 50 Hz - informuje rynek-kolejowy.pl i dodaje, że wagony powinny mieć dopuszczenie do jazdy na terenie Republiki Czeskiej.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera