Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wakacje 2014: Turyści mają swoje prawa. Biura podróży musza ich przestrzegać

Jadwiga Jenczelewska
Za wakacyjny turnus płacimy niemało, więc mamy prawo oczekiwać usługi na odpowiednim poziomie
Za wakacyjny turnus płacimy niemało, więc mamy prawo oczekiwać usługi na odpowiednim poziomie 123rf
Wakacje 2014: Kuriozalne tłumaczenia biur podróży po złożonych reklamacjach. Brud i bałagan nie mogą być nieusuwalną częścią egzotycznej oferty.

Na szczęście w tym roku nie mieliśmy spektakularnych plajt biur podróży, o których mówi potem cała Polska, ale już zgłaszają się do instytucji konsumenckich niezadowoleni turyści. Najczęściej zgłaszają rozbieżność oferty, którą deklarowało biuro podróży w momencie, gdy ją podpisywali i wpłacali pieniądze, a tym, jaką usługę zastali na miejscu.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Jakie prawa ma turysta? Może tabela frankfurcka? [PRAWA KONSUMENTA]

- Do Federacji Konsumentów często trafiają osoby, którym biuro podróży odmówiło uznania złożonej reklamacji - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. - Czasem słusznie, czasem jednak przedstawiając na tyle kuriozalną argumentację, że wręcz trudno w nią uwierzyć - tak jak to było w następującej sprawie.

Konsument został zakwaterowany w pokoju z łazienką, w której pękła rura kanalizacyjna i łazienkę zalewały nieczystości. Po interwencji u obsługi hotelu, podłoga w pomieszczeniu została obłożona ręcznikami, jednak pęknięcia nie naprawiono do końca pobytu. W odpowiedzi na złożoną reklamację konsument przeczytał, że jest ona niezasadna, ponieważ usterka została wyeliminowana... "kontrolowaniem poziomu wilgoci za pomocą ręczników"!

- W tym wypadku jest oczywiste, że reklamacja konsumenta była słuszna i powinna zostać uwzględniona - mówi Iwona Zapart. - Coraz częściej w naszej działalności spotykamy się również z tego typu odpowiedziami biur podróży.

Konsument składa reklamację, w której skarży się, że pokój, w którym został zakwaterowany, był zwyczajnie brudny i nie był w ogóle sprzątany. Biuro podróży, odrzucając reklamację, odpowiada konsumentowi, że... trzeba mieć na uwadze specyfikę kraju, do którego się turysta udaje, gdyż w niektórych krajach pojęcie czystości nie zawsze koresponduje z oczekiwaniami europejskiego klienta!

- Tego typu odpowiedź służy jedynie pogłębianiu stereotypów, a nie załatwieniu sprawy. Pokój niesprzątany jest niesprzątany - bez względu na szerokość geograficzną, pod którą się znajduje. I należy to reklamować! - dodaje pani prezes.

Jakie informacje powinien otrzymać każdy konsument

Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, który składa propozycje, udostępniając odpowiednie informacje pisemnie, a w szczególności broszury, foldery, katalogi, jest obowiązany wskazać w tych materiałach w sposób dokładny i zrozumiały oraz niewprowadzający w błąd informację, w szczególności o:
* cenie usługi turystycznej (albo o sposobie jej ustalenia),
* miejscu pobytu lub planowanej trasie,
* rodzaju, klasie, kategorii lub charakterystyce środka transportu,
* położeniu, rodzaju i kategorii o-biektu zakwaterowania, np. hotelu,
* liczbie i rodzaju posiłków,
* ewentualnym programie zwiedzania i atrakcjach turystycznych.
* Przed zawarciem umowy organizator turystyki ma obowiązek poinformować konsumenta o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej, przepisach paszportowych i wizowych, sanitarnych oraz możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej, o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia.
* Organizator turystyki jest obowiązany przed rozpoczęciem imprezy turystycznej podać na piśmie nazwisko lub nazwę lokalnego przedstawiciela organizatora (lub innej instytucji), do którego klient może zwracać się w razie trudności, a także jego adres i numer telefonu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera