Na szczęście w tym roku nie mieliśmy spektakularnych plajt biur podróży, o których mówi potem cała Polska, ale już zgłaszają się do instytucji konsumenckich niezadowoleni turyści. Najczęściej zgłaszają rozbieżność oferty, którą deklarowało biuro podróży w momencie, gdy ją podpisywali i wpłacali pieniądze, a tym, jaką usługę zastali na miejscu.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Jakie prawa ma turysta? Może tabela frankfurcka? [PRAWA KONSUMENTA]
- Do Federacji Konsumentów często trafiają osoby, którym biuro podróży odmówiło uznania złożonej reklamacji - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. - Czasem słusznie, czasem jednak przedstawiając na tyle kuriozalną argumentację, że wręcz trudno w nią uwierzyć - tak jak to było w następującej sprawie.
Konsument został zakwaterowany w pokoju z łazienką, w której pękła rura kanalizacyjna i łazienkę zalewały nieczystości. Po interwencji u obsługi hotelu, podłoga w pomieszczeniu została obłożona ręcznikami, jednak pęknięcia nie naprawiono do końca pobytu. W odpowiedzi na złożoną reklamację konsument przeczytał, że jest ona niezasadna, ponieważ usterka została wyeliminowana... "kontrolowaniem poziomu wilgoci za pomocą ręczników"!
- W tym wypadku jest oczywiste, że reklamacja konsumenta była słuszna i powinna zostać uwzględniona - mówi Iwona Zapart. - Coraz częściej w naszej działalności spotykamy się również z tego typu odpowiedziami biur podróży.
Konsument składa reklamację, w której skarży się, że pokój, w którym został zakwaterowany, był zwyczajnie brudny i nie był w ogóle sprzątany. Biuro podróży, odrzucając reklamację, odpowiada konsumentowi, że... trzeba mieć na uwadze specyfikę kraju, do którego się turysta udaje, gdyż w niektórych krajach pojęcie czystości nie zawsze koresponduje z oczekiwaniami europejskiego klienta!
- Tego typu odpowiedź służy jedynie pogłębianiu stereotypów, a nie załatwieniu sprawy. Pokój niesprzątany jest niesprzątany - bez względu na szerokość geograficzną, pod którą się znajduje. I należy to reklamować! - dodaje pani prezes.
Jakie informacje powinien otrzymać każdy konsument
Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, który składa propozycje, udostępniając odpowiednie informacje pisemnie, a w szczególności broszury, foldery, katalogi, jest obowiązany wskazać w tych materiałach w sposób dokładny i zrozumiały oraz niewprowadzający w błąd informację, w szczególności o:
* cenie usługi turystycznej (albo o sposobie jej ustalenia),
* miejscu pobytu lub planowanej trasie,
* rodzaju, klasie, kategorii lub charakterystyce środka transportu,
* położeniu, rodzaju i kategorii o-biektu zakwaterowania, np. hotelu,
* liczbie i rodzaju posiłków,
* ewentualnym programie zwiedzania i atrakcjach turystycznych.
* Przed zawarciem umowy organizator turystyki ma obowiązek poinformować konsumenta o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej, przepisach paszportowych i wizowych, sanitarnych oraz możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej, o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia.
* Organizator turystyki jest obowiązany przed rozpoczęciem imprezy turystycznej podać na piśmie nazwisko lub nazwę lokalnego przedstawiciela organizatora (lub innej instytucji), do którego klient może zwracać się w razie trudności, a także jego adres i numer telefonu.
*Najlepsze baseny, aquaparki i kąpieliska w woj. śląskim [GŁOSUJ W PLEBISCYCIE]
*Tajemnica śmierci 21-latka w Zawierciu. Jego koledzy oskarżają policję
*Energylandia w Zatorze, atrakcje, ceny, mapa oraz film z kamery Go Pro [WIDEO GO PRO]
*Gdzie na basen? Zobacz kryte baseny w woj. śląskim [LISTA BASENÓW]
*Prognoza pogody na sierpień 2014 [POGODA W SIERPNIU]
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?