MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ważna inwestycja w Dąbrowie Górniczej. Pięć firm chce wybudować nową drogę wzdłuż torów kolejowych. Jaką cenę zaoferowały?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowa droga ma połączyć wiadukt w ulicy Granicznej z ul. Poniatowskiego i Kolejową w Dąbrowie Górniczej, co pozwoli stworzyć alternatywny układ drogowy, pozwalający pominąć zatłoczone często śródmieścieZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowa droga ma połączyć wiadukt w ulicy Granicznej z ul. Poniatowskiego i Kolejową w Dąbrowie Górniczej, co pozwoli stworzyć alternatywny układ drogowy, pozwalający pominąć zatłoczone często śródmieścieZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski/UM DG
Pięć firm chce budować ważną drogę w Dąbrowie Górniczej, o której powstanie miasto zabiega już od 2021 roku. Pierwsze przetargi kończyły się niepowodzeniem, ale po zmianach w specyfikacji przetargowej i podziale inwestycji na dwa osobne przedsięwzięcia jest duża szansa, że jezdnia wzdłuż torowiska kolejowego jednak powstanie. A jest bardzo potrzebna, by połączyć brakujące części nowego układu komunikacyjnego w mieście.

Pięć firm na starcie. Są dobre oferty na budowę łącznika w Dąbrowie Górniczej

17 kwietnia tego roku miasto ogłosiło przetarg na bardzo ważną drogę o długości prawie kilometra, która połączy ulice Konopnickiej i Poniatowskiego z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. To brakujący łącznik, który pozwoli na podróżowanie nową obwodnicą centrum i dalej ul. Kolejową oraz nowym łącznikiem z pomięciem zatłoczonego często centrum oraz ulic w dzielnicy Reden.

Nowa droga pozwoli odciążyć lokalne drogi od dużego ruchu. Miasto otrzymało w lutym tego roku z Banku Gospodarstwa Krajowego obietnicę dofinansowania tej inwestycji w wysokości 20 mln zł. I teraz postanowiło, że czas na budowę tego łącznika.
Dziś już wiemy, że do przetargu zgłosiło się pięć firm, zainteresowanych realizacją tej inwestycji. Oferty wahają się od nieco ponad 20 mln zł do ponad 35 mln zł.

Najdrożej swoje usługi wyceniła gliwicka spółka Silesia Invest, proponując wykonanie drogi za prawie 36 mln zł. Najtańszą oferta wpłynęła od katowickiego Drogopolu. Opiewa ona na kwotę 20 mln 823 tys. 624,02 zł. Są też trzy pośrednie zgłoszenia. Częstochowski Drog-Bud wycenił prace na 24 mln 493 tys. 7289 zł, spółka Hucz z Boronowa oczekuje 28 mln 239 tys. 239,47 zł, natomiast Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej mógłby zrealizować to przedsięwzięcie za prawie 35 mln zł.

Wiele wskazuje na to, że wśród tych ofert są takie, które mogą zostać zaakceptowane przez lokalne władze. Miasto szacunkowo określiło bowiem koszty tego zadania na 21 mln 73 tys. 684.63 zł bez VAT.

Droga wzdłuż torów kolejowych, droga rowerowa i chodnik

- To niezwykle ważna inwestycja, którą chcemy rozpocząć jeszcze w tym roku. Dzięki niej połączymy w całość trasę od Będzina do dzielnicy Gołonóg. Uspokoi to ruch na obciążonych obecnie ulicach Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Jak dodał inwestycję wzdłuż torów – wraz chodnikiem, drogą rowerową i nasypem do połączenia na wiadukcie ze skrzyżowaniem ulic Cupiała i Granicznej – dzięki obietnicy dofinansowania, miasto chce realizować w systemie „projektuj i buduj”.

- To oznacza, że wybrany w przetargu wykonawca najpierw opracuje projekt, a potem na jego podstawie zrealizuje zadanie. Na wszystko będzie miał 18 miesięcy – informuje prezydent Dąbrowy Górniczej.

Miasto chciało wcześniej wybudować łącznik, ale było za drogo

Jak już wcześniej informowaliśmy, w dwóch dotychczasowych postępowaniach przetargowych nie udało się wyłonić wykonawcy nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego do wiaduktu przy ul. Granicznej, która miała być spięciem alternatywnego układu drogowego dla głównej osi komunikacyjnej miasta, a także dodatkowych prac na al. Zagłębia Dąbrowskiego (od ulicy Tysiąclecia do ulicy Wybickiego). Wszystkie oferty były zbyt wysokie w stosunku do aktualnych możliwości finansowych miasta. Najniższe oferty opiewały na 42 i 49 mln zł, a najwyższe przekraczały nawet 70 mln zł, więc postępowania zostały unieważnione.

W tej sytuacji miasto postanowiło ograniczyć zakres tego projektu tylko do budowy łącznika ul. Kolejowej do wiaduktu kolejowego i dalej al. Zagłębia Dąbrowskiego, bo on jest najważniejszy, a prace bezpośrednie na al. Zagłębią Dąbrowskiego być może zostaną wykonane później, w ramach osobnego zadania. W poniedziałek 30 stycznia miasto otrzymało z Banku Gospodarstwa Krajowego pozytywną decyzję na wniosek. To otworzyło drogę do ogłoszenia kolejnego przetargu, który właśnie stał się faktem.

Będzie szybciej, wygodniej i bezpieczniej

Budowa łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego oznaczać będzie częściową przebudowę już istniejącego ronda przy ul. Konopnickiej oraz budowę w pobliżu kolejnego ronda, skąd ruch zostanie skierowany na nową drogę wzdłuż torów oraz w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego.

– Dzięki przedłużeniu ul. Kolejowej do ul. Sobieskiego stworzyliśmy alternatywę dla przejazdu przez śródmieście. Ta alternatywa będzie miała całkowite uzasadnienie właśnie dzięki budowie łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego – mówi Marcin Bazylak.

Budowa nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego od ronda przy ul. Konopnickiej do wiaduktu nad torami w ciągu ul. Granicznej jest bardzo wyczekiwana przez kierowców. Ta inwestycja umożliwi bowiem spięcie całego alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej miasta. Chodzi o to, by kierowcy, np. wjeżdżając do strony Będzina czy też S1, nie kierowali się bezpośrednio do śródmieścia, ale wybrali właśnie tę nową drogę, która także pozwoli im dotrzeć w różne części miasta, ale nie spowoduje zakorkowania śródmieścia i okolic.

Przebudują także wiadukt kolejowy

Łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów. Wcześniej wykonawca będzie musiał przygotować jeszcze dokumentację projektową.

Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie nasypu drogowego, równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej. To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.

Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego. Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).

Budowa nowej obwodnicy śródmieścia oraz całego nowego układu drogowego, umożliwiającego ominięcie centrum Dąbrowy Górniczej, zakończyła się w marcu tego roku. W kwietniu otwarte zostało centrum przesiadkowe i nowa obwodnica śródmieścia. Teraz można już od ul. Sobieskiego dojechać z pominięciem śródmieścia do ul. Kolejowej. Kiedy powstanie nowy łącznik z al. Zagłębia Dąbrowskiego znów będzie można uniknąć jazdy wąskimi uliczkami pomiędzy ul. Poniatowskiego a Graniczną.

Nie przeocz

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny złota na nowym, historycznym poziomie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni