Wciąż nie wiadomo co z CPK, ale wykonawcy zajrzą na posesje mieszkańców Żor
W najbliższych miesiącach w Żorach, w rejonie planowanego przebiegu linii kolejowej Katowice - granica państwa - Ostrawa, mają pojawić się pracownicy firm wykonawczych, którzy będą przeprowadzali inwentaryzację. Jak poinformowało miasto Żory, chodzi o potrzebę wykonania inwentaryzacji i obserwacji przyrodniczych, inwentaryzacji istniejącej infrastruktury m.in. energetycznej, teletechnicznej, drogowej, melioracyjnej, sanitarnej, a także dokumentacji fotograficznej budynków sąsiadujących z inwestycją do prowadzonych analiz hałasu i wpływu linii kolejowej na budynki i budowle oraz innych niezbędnych do dokumentacji projektowej. Pracownicy będą więc mogli wykonywać zdjęcia budynków.
- W razie wystąpienia wątpliwości co do intencji i wiarygodności osób pojawiających się w terenie, mieszkańcy mogą je zweryfikować kontaktując się z przedstawicielem inwestora – Kazimierzem Perytem, tel. 608 285 979, e-mail: [email protected] - poinformowało miasto Żory.
Wciąż jednak nie wiadomo, czy planowana przez Centralny Port Komunikacyjny inwestycja w ogóle dojdzie do skutku. Pod koniec czerwca premier Donald Tusk wskazał, że inwestycja CPK odbędzie się w zmienionej formule. Powstanie, między innymi, lotnisko w Baranowie, a także inwestycje kolejowe łączące w tzw. igrek Łódź, Poznań, Warszawę i Wrocław. Zabrakło jednak informacji, co dalej z inwestycją w województwie śląskim. Okazuje się, że obecnie w województwie śląskim prowadzone są prace przygotowawcze, które dotyczą budowy linii Katowice - Ostrawa.
Wariant został wybrany. Co dalej?
Wybrany przez CPK wariant inwestorski, zdaniem spółki zakłada najmniej wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych.
- Wybranie optymalnego wariantu na tym odcinku było wyzwaniem projektowym. Budowa Kolei Dużych Prędkości wymaga dotrzymania ściśle określonych parametrów technicznych (związanych m.in. z geometrią toru). Tymczasem w tym regionie Polski znajdują się liczne obszary szkód górniczych i tereny cenne przyrodniczo. Planowania nie ułatwiają też rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1 - informuje spółka CPK.
Wariant nazwany W72, ma pozwolić na utrzymanie założeń projektowych CPK dotyczących prędkości maksymalnej do 250 km/godz. Skrócony ma zostać również czas przejazdu między największymi miastami aglomeracji. Wariant ten przewiduje budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie, możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.
- Z Żor Północnych do Katowic dojazd koleją zajmie około 20 min, a z Wodzisławia Śląskiego do Jastrzębia Zdroju około kwadransa (obecnie takich połączeń nie ma w ogóle). Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do Warszawy w 2,5 godz. - informuje spółka.
Obecnie to wciąż jednak projekt, w ramach opracowywanej obecnie koncepcji programowo-przestrzennej oraz raportu oddziaływania na środowisko. To z kolei ma dać odpowiedź na pytanie, czy inwestycja jest zasadna.
Nie przeocz
- Kolejny Bytomski Targ Staroci za nami. Co mogli zdobyć łowcy skarbów? Zobaczcie
- W tych 20 miastach w Śląskiem żyje się najlepiej. Tak ocenili sami mieszkańcy. Zobacz
- Kibice na meczu Zagłębia Sosnowiec z Resovią. Racowisko i głośny doping - ZDJĘCIA
- Rahim: To, co wydarzyło się na Pol'and'Rock Festival przerosło nasze wyobrażenia
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?