Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł Giszowiec w Katowicach. W wakacje otworzą fragment DK 86 do Tychów. Potem łącznicę DK 86 i 81. Są opóźnienia. Finał w 2022

Tomasz Breguła
Tomasz Breguła
Węzeł Giszowiec w Katowicach
Węzeł Giszowiec w Katowicach Lucyna Nenow
Jak przekazał urząd miasta wspólnie z wykonawcą przebudowy węzła Giszowiec, do końca wakacji 2021 oddany do ruchu zostanie 700-metrowy odcinek jezdni zachodniej DK 86 w stronę Tychów. Węzeł Giszowiec jest już gotowy na tyle, aby pojazdy jechały nim od Katowic do Tychów po nowej jezdni. Firma NDI planuje w ciągu kilku tygodni przekazać także do użytkowania kierowcom łącznicę bezkolizyjną, która łączy drogę krajową 81 z drogą krajową 86.

Warta blisko 250 mln zł inwestycja to największe przedsięwzięcie drogowe realizowane w Katowicach. DK 86 to też to jedna z najczęściej użytkowanych dróg krajowych w Polsce. Przed rozpoczęciem prac każdego dnia przejeżdżało nią około 58 tysięcy pojazdów. Mimo że miała zostać oddana do użytku w połowie 2021 roku, to prace nad nią jeszcze się nie zakończyły. Cała inwestycja może mieć rok opóźnienia. Będzie tez droższa, a do umowy podpisano już wiele aneksów. Od

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Urząd miasta przekonuje jednak wspólnie z inwestorem, sopocką firmą NDI, że do końca wakacji 2021 oddany do ruchu zostanie 700-metrowy odcinek jezdni zachodniej DK 86 w stronę Tychów. Samochody będą mogły nową trasa jechać 70 km/h. To prędkość projektowa.

W ciągu kilku tygodni przekazana do użytkowania kierowcom ma zostać także łącznica bezkolizyjną, która łączy drogę krajową 81 z drogą krajową 86.

Prowadzona w tym miejscu inwestycja polega m. in. na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK-86), odcinka ul. 73 Pułku Piechoty (DK-81), starego przebiegu ul. 73 Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK-86 (ul. Pszczyńska) z DK-81 (ul. 73 Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki.

Nie przeocz

- Dążymy do wyraźnego oddzielenia ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego, a realizowana bezkolizyjna łącznica stanowi istotny element tego ogromnego przedsięwzięcia. Zakończenie prac przy rozbudowie Drogi Krajowej 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową 86 będzie kluczem dla nowego, znacznie sprawniejszego układu komunikacyjnego miasta - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Aktualnie prowadzone są prace nad budową obu jezdni wschodnich Drogi Krajowej 86.

Węzeł Giszowiec w Katowicach

Węzeł Giszowiec w Katowicach. W wakacje otworzą fragment DK ...

- Trwa też budowa, zaprojektowanych w ciągu tej drogi, trzech wiaduktów W2, W3 i W4. Wiadukty przebiegają nad liniami kolejowymi i nad ulicą Kolistą. Prowadzimy również roboty ziemne, wzmacniamy istniejący nasyp pomiędzy obiektami W1 i W2 oraz realizujemy budowę konstrukcji nawierzchni drogowej na odcinkach drogowych DK-86. Poza tym wykonujemy dwa przejścia podziemne w technologii żelbetowej, monolitycznej – relacjonuje Adam Owsiany, dyrektor projektu w firmie NDI.

Zapowiada też, że w we wrześniu do ruchu zostanie oddana łącznica bezkolizyjna (łącząca DK-81 i DK-86) umożliwiająca wjazd z ulicy 73 Pułku Piechoty na ulicę Pszczyńską w kierunku na Tychy, a już do końca wakacji 700-metrowy, odcinek jezdni zachodniej DK-86 w stronę Tychów, od wiaduktu nad ulicą Kolistą do skrzyżowania z ulicą Górniczego Stanu.

W czasie prowadzonych prac stosowane są najnowocześniejsze technologie. W ubiegłym tygodniu zakończyło się wzmacnianie podłoża w rejonie wiaduktu drugiego – wykorzystywana jest tam innowacyjna metoda tzw. „trench-mix”. W podobny sposób wzmocnione zostało również podłoże przy wiadukcie trzecim.

- Zastosowaliśmy nowatorską metodę, która polega na wzmocnieniu gruntu poprzez wgłębne mieszanie urządzeniem o nazwie „trenczer”. Urządzenie to miesza zaczyn cementowy wraz z urobkiem – mówi Robert Tuleta kierownik robót mostowych z firmy NDI. - Zależało nam na dostosowaniu metod robót do warunków terenowych. Tutaj, gdzie mamy do czynienia ze znacznym uwarstwieniem podłoża gruntowego, wykorzystana technologia jest najskuteczniejsza, bo dzięki niej uzyskamy jednolity materiał cementowo-gruntowy.

W ten sposób wykonywane są panele grunto-betonowe pod każdym z przyczółków i filarów mostowych. Zaprojektowane głębokości wzmocnień wynoszą od 4 do 9 metrów. Na realizowanej inwestycji stosuje się kilka sposobów wzmocnień słabego podłoża. Oprócz innowacyjnego „trench – mix” wykorzystuje się także kolumny DSM oraz tradycyjną wymianę gruntu. Zastosowano je np. na żelbetowych przejściach podziemnych.

Trasa DK86 Katowice - Tychy zamknięta z powodu podmytego wiaduktu.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Trasa DK86 w Katowicach zamknięta. Woda podmyła wiadukt. Gro...

- Z kolei na odcinkach drogowych, w ramach robót dodatkowych, realizujemy wzmocnienie istniejącego nasypu DK 86 za pomocą kolumn DSM. Wzmocnienie to sięga głębokości do 14 metrów, a projektowana długość kolumn to 14 tysięcy metrów. To praca na najbliższe dwa miesiące – tłumaczy Adam Owsiany, dyrektor projektu w firmie NDI.

Obecnie prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano już m. in. budowę obu jezdni drogi krajowej 81 o długości 1 km. Przebudowano sieci uzbrojenia podziemnego, które kolidowały z projektowanym układem drogowym oraz sieci ciepłownicze, gazowe, teletechniczne, elektroenergetyczne i te należące do kopalni KWK Murcki-Staszic.

Musisz to wiedzieć

- Jesteśmy na ostatnim etapie przełączeń magistrali wodociągowej, która jest własnością Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów. W ramach tej inwestycji przebudowujemy sieć na długości ponad 1300 metrów. Jesteśmy w ostatniej fazie prac, w węźle W4 – mówi Adam Owsiany.

Magistrala przebiega z południa na północ, zasilając kilka miast aglomeracji górnośląskiej. Inwestycja nie jest łatwa do przeprowadzenia, ponieważ wykonawca musiał zadbać o to, by na każdym etapie prac zachować zarówno ciągłość ruchu drogowego, jak i kolejowego. Koszt całej inwestycji sięga 247,5 milionów, z czego 210 milionów dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera