Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł Sądowa w Katowicach: wizualizacje vs rzeczywistość. Cała Polska kpi z realizacji międzynarodowego dworca w Katowicach

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Wizualizacja/Pyrrhocorax graculus/Fotopolska.eu
Węzeł Sądowa w Katowicach to duże zaskoczenie. Miał wyglądac zupełnie inaczej! Prawie nie widać różnicy, panie majster! Internet szydzi z węzła przesiadkowego Sądowa w Katowicach. Wizualizacje vs rzeczywistość. Miał być piękny, smukły dworzec międzynarodowy, wyszedł pokraczny robak, niczym zadaszone targowisko. Dach jest wygięty zupełnie inaczej, proporcje też nie te. Zamiast dużych przeszkleń mamy malutkie okienka

Centrum przesiadkowe w Katowicach nie przypomina projektu

Obecny międzynarodowy dworzec autobusowy w Katowicach przy Skargi to wstyd. Klepisko z kałużami i blaszaną budą jako poczekalnią. I ten wstyd się nie skończy. Spójrzcie, jak ma wyglądać nowy dworzec autobusowy, który powstaje przy Sądowej.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

W internecie na początku sierpnia 2019 głośno o nowym węźle przesiadkowym Katowice Sądowa. Przynajmniej w środowisku architektów. Nie za sprawą ukończenia inwestycji -zaplanowano je na połowę grudnia 2019 - a tego, jak wygląda. Jak wygląda względem wizualizacji, które nam przestawiano. Jak strasznie wygląda.

Nie przegapcie

Porównanie wizualizacji i rzeczywistości przygotował 2 sierpnia portal o architekturze WhiteMad. Na Facebooku śledzi ich ponad 77 tys. osób, więc materiał wizualizacje vs rzeczywistość szybko zaczęły być komentowane przez internautów.

Prawie nie widać różnicy, panie majster! - to jeden z nich

Węzeł Sądowa w Katowicach: wizualizacje vs rzeczywistość. Ca...

I dalej internauci porównują: dworzec wygląda jak leżak, jak origami; załamują ręce: ale bieda! I oceniają, skąd wynikły takie zmiany:

  • Wizualizacje zazwyczaj mają się nijak do rzeczywistości. Przecież wizji architekta nie zrobi żaden wykonawca w budżecie, jaki oferuje zleceniodawca
  • Technologia kosztuje, a dach odwodnić trzeba. Render nie uwzględnił tego czynnika, albo wykonawca chciał po taniości, i finalnie w projekcie wykonawczym się posypało
  • Wykonawca nie buduje w oparciu o wizualizację, tylko w oparciu o projekt, gdzie są określone miejsca łączeń, wymiary, itp. Jak nie znamy całości projektu, to trudno ocenić czyja tu wina. Nie mniej, na inwestycji jest jakiś inspektor nadzoru, więc jeśli odbiera inwestycję, to znaczy, że są duże szanse, że projekt wykonawczy też odbiega od wizualizacji konkursowej

Czy została nam tylko ironia i szyderstwo?

ARCHITEKTURA, ZOBACZ KONIECZNIE

Autorzy materiału na portalu whitemad.pl piszą o różnicach między wizualizacjami a rzeczywistością węzła Sądowa tak:

Zamiast subtelnego, nowoczesnego kształtu, zadaszenie stało się dziwnie kanciaste, co sprawia, że wiata wydaje się być toporna i ciężka. Straciła również swoje „czoło”, które na wizualizacjach w delikatny sposób zwężało się ku ziemi nadając całej bryle lekkości. Obecnie jest ono ścięte i pełne załamań, którym daleko do nowoczesnych, organicznych kształtów. Kolejną zmianą jest samo zadaszenie. W wizualizacji planowano stworzyć długie, kilkumetrowe przeszklenia, które w rezultacie okazały się pojedynczymi świetlikami wmontowanymi w blaszany dach.

I trudno się nie zgodzić. Zdjęcia inwestycji do porównania 31 lipca 2019 wykonał przy pomocy drona użytkownik o nicku Pyrrhocorax graculus, który opublikował je następnie na stronie Fotopolska.eu

Centrum Przesiadkowe "Sądowa"

Katowice: montują panele na konstrukcji wiaty przy Centrum P...

Przypomnijmy. Węzeł "Sądowa" będzie nowym dworcem autobusowym w Katowicach. To jedno z czterech centrów przesiadkowych, jakie powstają w tym mieście. Budowa trwa też w Ligocie, Brynowie i Zawodziu. Węzeł Sądowa kosztuje 56 mln złotych. Ma być gotowy jeszcze w 2019 roku.

Wedle informacji o inwestycji, jakie przekazali nam na jej początku urzędnicy, miała to być budowa "wielostanowiskowego, zadaszonego (pofalowana wiata) peronu autobusowego, przy którym mają się zatrzymywać autobusy miejskie, ale też komunikacji krajowej i międzynarodowej. Obok węzła powstanie budynek poczekalni, w którym na parterze znajdzie się poczekalnia dla połączeń lokalnych, a na piętrze dla połączeń międzynarodowych. W budynku będą też toaleta, mała gastronomia, punkt prasowy, przechowalnia bagażu. Przy węźle będzie również parking dla ok. 130 samochodów."

Zobaczcie koniecznie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera