Wiadomo, kiedy ogłoszą przetarg na budowę obwodnicy Zawiercia

AD
Wielkie tiry przemykają obecnie przez ścisłe centrum Zawiercia. Obwodnica pozwoli ciężkiemu transportowi je ominąć. DRAPA
24-kilometrowa obwodnica Zawiercia gotowa do 2022 roku? Wszystko wskazuje na to, że ten plan staje się całkiem realny. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza w listopadzie 2018 roku ogłosić przetarg na wykonanie tej inwestycji.

Na tę drogę, która pozwoli jadącym w kierunku Kielc ciężkim tirom i ciężarówkom wypakowanym węglem ominąć centrum Poręby i Zawiercia, czekali zarówno mieszkańcy jak i kierowcy. Obwodnica Zawiercia ułatwi życie wszystkim. O inwestycji mówi się już od ponad dwudziestu lat. Obecnie powstała, wykonana przez firmę Ivia, koncepcja programowa tej inwestycji.
- Ta dokumentacja ma na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych, przedstawienie wariantowo m.in. niwelety, węzłów, skrzyżowań, obiektów inżynierskich. Na tym etapie analizowane są uwarunkowania techniczne, ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.  Tak przygotowana dokumentacja stanowi podstawę do podjęcia decyzji o wyborze optymalnych rozwiązań technicznych.

Przetarg "projektuj i buduj"

Po dokonaniu przez Oddział akceptacji ostatecznych rozwiązań technicznych, w listopadzie 2018r. planuje się ogłosić postępowania przetargowe w systemie „projektuj i buduj”. - mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycję podzielono obecnie na trzy części: najdłuższy odcinek I Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów), odcinek IIa - m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) i najmniejszy odcinek IIb - rondo w Żerkowicach.
Wszystkie te odcinki będą budowane w tym samym czasie.
Podczas budowy obwodnicy Zawiercia zostaną wybudowane trzy węzły, dwa skrzyżowania, obiekty mostowe w tym: 2 mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Ponadto wybudowane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska oraz elementy odwodnienia drogi. Przynajmniej takie było pierwotne założenie.

Liczba obiektów może ulec zmianie

- Po przyjęciu ostatecznych rozwiązań technicznych ilości obiektów inżynierskich, skrzyżowań, węzłów mogą ulec zmianie. Natomiast planowany przebieg drogi krajowej nr 78 nie ulega zmianie – dodaje Marek Prusak.
Wiadomo na pewno, że długość drogi ma wynieść 24,5 km. Ma to być droga o nośności przystosowanej do ciężkiego transportu. Ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Kiedy będziemy mogli przejechać tym odcinkiem? Wszystko wskazuje na to, ze po ogłoszeniu przetargu w listopadzie 2018 roku, wykonawcy wszystkich części zostaną wyłonieni dopiero pod koniec 2019 roku. Do tego należy doliczyć okres projektowania inwestycji, który potrwa około roku. Prace budowlane mają więc szanse rozpocząć się dopiero pod koniec 2020 roku. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie te etapy uda się zrealizować zgodnie z harmonogramem, GDDKiA zakłada, ze droga będzie gotowa najwcześniej pod koniec 2022 lub w 2023 roku.

O tym, że inwestycja ma zagwarantowane finansowanie, wielokrotnie, podczas pobytu na Śląsku, zapewniał minister infrastruktury - Andrzej Adamczyk. Inwestycja jeszcze podczas poprzedniej kadencji parlamentarnej znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień

Piknik w Parku Śląskim pod hasłem "Łączymy pokolenia"

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie