Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiadukt w Lublińcu już zamknięty. To przeprawa nad torami na DW 906

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Wiadukt zamknięto o 8.30 w czwartek 1 czerwca.
Wiadukt zamknięto o 8.30 w czwartek 1 czerwca. arc lubliniecki.pl
Od 8.30 w czwartek 1 czerwca wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 w Lublińcu jest zamknięty. Po jego wyburzeniu i postawieniu nowego, kierowcy pojadą tędy dopiero w 2025 roku.

Wykonawca inwestycji punktualnie o 8.30 zamknął dla ruchu wiadukt nad torami kolejowymi w Lublińcu, w ciągu DW 906. Wiadukt zostanie teraz rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowy obiekt.

W czasie trwania inwestycji obowiązywać będzie komunikacja zastępcza z wyznaczonymi przystankami tymczasowymi z obydwu stron dojazdu do wiaduktu oraz pośrednie na terenie miasta.

Na czas remontu zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu:

  • Ruch samochodowy: kierowany będzie drogami wojewódzkimi 906 i 905 a potem krajowymi nr 46 i 11.
  • Ruch pieszych: w godzinach od 6.00 do 22.00 ma zostać zapewnione kursowanie zastępczej komunikacji zbiorowej busami.
  • Ruch rowerowy: zostanie skierowany na najbliższy przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i dalej ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.

Komunikacja zastępcza

Zaplanowano dwie trasy komunikacji zastępczej po których będą kursowały busy komunikacji zastępczej zarówno w kierunku do Centrum jak i w kierunku do Koszęcina:

Przystanki na trasie przez ul. Częstochowską w kierunku do Centrum:

  • ul. Powstańców Śl. przy sklepie Kasy fiskalne „Jantar”- przystanek początkowy,
  • Lubliniec Klonowa (ul. Klonowa),
  • Lubliniec Rondo Wł. Opolczyka (ul. Częstochowska),
  • Lubliniec Aleja Solidarności (Al. Solidarności),
  • Lubliniec Przedszkole (ul. Powstańców),
  • ul. Powstańców Śl. przy Cmentarzu parafialnym - przystanek końcowy.

Przy jeździe w kierunku Koszęcina kolejność przystanków jest odwrotna tj. przystanek przy ul. Powstańców przy Cmentarzu parafialnym będzie przystankiem początkowym itd.

Przystanki na trasie przez ul. Droniowicką w kierunku do Centrum:

  • ul. Powstańców Śl. przy sklepie Kasy fiskalne „Jantar”- przystanek początkowy,
  • Lubliniec Powstańców Śl. (ul. Powstańców Śl),
  • ul. Droniowiczki przy skrzyżowaniu z ul. Czarnoleską,
  • Lubliniec Szkoła Podstawowa Nr 2 (ul. Droniowicka),
  • Lubliniec Stalmacha (ul. Stalmacha),
  • ul. Powstańców Śl. przy Cmentarzu parafialnym - przystanek końcowy.

Przy jeździe w kierunku Koszęcina kolejność przystanków jest odwrotna tj. przystanek przy ul. Powstańców przy Cmentarzu parafialnym będzie przystankiem początkowym itd.

Zmiany w organizacji ruchu

Na czas remontu zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu:

  • Ruch samochodowy: drogami wojewódzkimi 906 i 905 a potem krajowymi 46 i 11.
  • Ruch pieszych: w godzinach od 6.00 do 22.00 ma zostać zapewnione kursowanie zastępczej komunikacji zbiorowej busami.
  • Ruch rowerowy: zostanie skierowany na najbliższy przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i dalej ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.

Istniejący wiadukt został wybudowany w 1975 r. Jego zasadniczy remont wykonany był w 1988 r. Jest już wyeksploatowany technicznie stąd decyzja o jego rozbiórce, bowiem naprawy nie mają sensu ekonomicznego.

Podstawowe parametry techniczne nowego wiaduktu:

  • kategoria drogi na obiekcie: droga wojewódzka,
  • klasa drogi na obiekcie: droga klasy G,
  • ilość przęseł: 5,
  • rozpiętości teoretyczne przęseł: 18,5 + 15,5 + 73,5 + 15,5 + 18,5 = 141,5 m,
  • długość całkowita: 174,9 m,
  • szerokość całkowita: 15,2 m (przęsło łukowe) i 13,8 m (przęsła belkowe),
  • szerokość całkowita jezdni: 7,8 m,
  • szerokość chodnika i ścieżki rowerowej: 3,1 m,
  • kąt skrzyżowania obiektu z przeszkodą 59,2 – 65,6°.

Ze względu na technologię prac rozbiórkowych, w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.

Przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym.

Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.

Umowa na rozbiórkę istniejącego obiektu i budowę nowego została podpisana 22 grudnia 2022 roku. Wyłoniony w przetargu wykonawca firma Banimex z Będzina ma zrealizować wszystkie prace do 22 lutego 2025 roku. Koszt inwestycji to 42 mln zł.

Nie przeocz

Zobacz także

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera