Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej pociągów do Katowic i Sławkowa pojedzie ze stacji w Dąbrowie Górniczej. Wybudują też nowy tunel

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Dwa razy więcej pociągów będzie teraz kursować z Dąbrowy Górniczej Strzemieszyc do Katowic i SławkowaZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Dwa razy więcej pociągów będzie teraz kursować z Dąbrowy Górniczej Strzemieszyc do Katowic i SławkowaZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE PPG zdj. ilustracyjne/UM DG
W niedzielę 12 grudnia zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. Liczba połączeń do Katowic i Sławkowa ze stacji Dąbrowa Górnicza Wschodnia i Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce została podwojona. To dobre wieści dla wszystkich, którzy w ten sposób podróżują do pracy, szkoły czy na zakupy.

Więcej połączeń z Dąbrowy Górniczej

W ostatnich latach PKP PLK przebudowały perony na obu stacjach: podwyższono je o 76 cm, co ułatwia podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Stacje zyskały także elementy małej architektury – wiaty, ławki, gabloty informacyjne, zegary i nagłośnienie. Komfort i bezpieczeństwo zapewnia nowe oświetlenie peronów i dróg dojścia do nich. Co równie ważne, dzięki modernizacji do około 30 minut skrócił się czas przejazdu ze Strzemieszyc do Katowic.

Na powyższe atuty zwrócili uwagę na początku roku Marcin Bazylak i Arkadiusz Chęciński, prezydenci Dąbrowy Górniczej i Sosnowca oraz Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa. W liście do Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli, podkreślali, że zmodernizowana trasa ma ogromny potencjał, a potrzeby mieszkańców są znacznie większe niż siedem par pociągów dziennie.

Nie przeocz

Trasa Katowice – Sławków została włączona do Metrobiletu

Jak informuje miasto apel ten przyniósł skutek i od 12 grudnia 2021 roku liczba połączeń na trasie Katowice – Sławków wzrosła z 7 do 14 par pociągów dziennie.

Co ważne, obsługiwana przez spółkę Polregio trasa Katowice – Sławków została włączona do Metrobiletu Czerwonego, który obowiązuje obecnie na trasie Dąbrowa Górnicza – Będzin – Sosnowiec – Katowice.

Metrobilet to wspólna oferta kolei i Zarządu Transportu Metropolitalnego. W wersji normalnej – ważnej przez 30 dni – Metrobilet Czerwony kosztuje 179 zł. 229 zł kosztuje natomiast Metrobilet ważny na wszystkich trasach kolejowych w GZM i całym ZTM. Bilety ulgowe są o połowę tańsze.

Pasażerowie mogą także korzystać z biletu dobowego ZTM, który kosztuje 15 zł i uprawnia do bezlimitowego podróżowania pociągami Kolei Śląskich i Polregio, a także autobusami, tramwajami i trolejbusami ZTM na trasach od Sławkowa po Gliwice oraz od Tarnowskich Gór i Dąbrowy Górniczej Ząbkowice po Kobiór i Bieruń Nowy.

Niezależnie od powyższych propozycji pasażerowie mogą kupować także jednorazowe bilety Polregio. Przejazd ponad 22-kilometrową trasą ze Strzemieszyc do Katowic kosztuje 6 zł (bilet normalny).

Wkrótce kolejne zmiany

Wkrótce wokół stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszycach rozpocznie się kolejna ważna dla mieszkańców i pasażerów inwestycja. Nowy tunel pieszo-rowerowy w stacji zwiększy poziom bezpieczeństwa i połączy dwie strony miasta. Ułatwi także dostęp do peronów i komunikację pieszym, osobom o ograniczonej możliwości poruszania się i rowerzystom. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły już w październiku przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót w stacji. To wspólna inwestycja PLK i Gminy Dąbrowa Górnicza. Według planu wszystko ma być gotowe jesienią 2023 roku.

W stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstanie wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz do Sosnowca czy Katowic.

Przejście pieszo-rowerowe będzie zadaszone. Ma mieć około 50 m długości. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 metrów długości oraz 5,7 metra szerokości. Ułatwią one poruszanie się rowerzystom oraz osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a. W tunelu będzie wyznaczona specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej (m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów itp.).

Wiadomo też, że do nowego przejścia prowadzić będzie droga pieszo-rowerowa o szerokości 4 metrów (2 metry dla ruchu rowerowego i 2 metry dla ruchu pieszego). W przejściu i dojściach zaplanowano ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

Według szacunków inwestycja w Strzemieszycach ma kosztować około 9,25 mln zł. W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu br. podpisali się prezydent miasta Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podzielą się kosztami inwestycji po połowie. Z tego powodu w maju radni zdecydowali, że miasto przekaże PKP PLK 4,65 mln zł: 500 tys. zł w 2021 roku, 4 mln zł w 2022 i 125 tys. zł w 2023 roku.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera