Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielki remont terminala B w Pyrzowicach, najstarszego na lotnisku od 28.08. Przygotowania do budowy terminala centralnego w Katowice Airport

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Od środy wielkie zmiany na lotnisku w Pyrzowicach. Ubędzie 120 miejsc parkingowych i nie będzie można wejść do terminala B od strony parkingu. Na piętrze zniknie część sklepów i nie wejdziemy już na taras widokowy. We wrześniu 2019 zaczyna się wielka przebudowa najstarszego terminala w Katowice Airport. W 2020 może zacząć się budowa czwartego, największego terminala. Archiwalne zdjęcia terminala B w Pyrzowicach.

W środę 28 sierpnia 2019 zostaną zamknięte wszystkie wejścia do terminalu B na lotnisku w Pyrzowicach od strony parkingu. Wejście do obiektu możliwe będzie tylko przez sąsiadujący z nim terminal pasażerski A. Przed terminalem B natomiast zlokalizowane zostanie zaplecze budowy, co wiąże się z wyłączeniem z użytkowania aż 120 miejsc parkingowych oraz przeniesieniem strefy drop-off (do wysadzania pasażerów) przed terminal pasażerski C. W zamian za zamknięte na czas rozbudowy miejsca parkingowe przed terminalem B, GTL SA udostępniło 660 miejsc w nowej, zachodniej części parkingu P1.

Jakie jeszcze zmiany na lotnisku czekają pasażerów od 28 sierpnia?

  • W środku terminalu B. W hali ogólnodostępnej zamknięta zostanie wschodnia części pierwszego piętra.
  • Przestaną funkcjonować zlokalizowane tam punkty gastronomiczne.
  • Z użytku wyłączone zostanie także całe drugie piętro hali ogólnodostępnej, łącznie ze znajdującym się tam tarasem widokowym

Na tym etapie inwestycji większe zmiany nie są planowane na parterze hali ogólnodostępnej. Harmonogram przewiduje, że do sierpnia 2020 roku działać tam będą wszystkie stanowiska odprawy biletowo-bagażowej oraz strefa kontroli bezpieczeństwa.

Oto, jak może wyglądać terminal B po remoncie

Tak ma wyglądać terminal B w Pyrzowicach po przebudowie

Terminal B w Pyrzowicach do remontu. Przetarg na wykonawcę. ...

W hali odlotów w terminalu pasażerskim B, która znajduje się po kontroli bezpieczeństwa, w związku z realizowanymi pracami budowlanymi, również zaplanowano wyłączenia. Zamknięta zostanie wschodnia część hali, zarówno na pierwszym piętrze, jak i na parterze.

- Zaczynamy duży i trudny projekt jakim jest przebudowa oraz rozbudowa terminalu pasażerskiego B. Realizacja tej inwestycji będzie wiązała się z niedogodnościami dla osób wylatujących z Pyrzowic do krajów należących do strefy Schengen. Niestety pewnego dyskomfortu wynikającego z prowadzonych prac, nie będzie dało się uniknąć, za co przepraszam - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

- Zapewniam, że razem z wykonawcą będziemy robili wszystko, żeby go zminimalizować. Równolegle z tym projektem pracujemy nad koncepcją zagospodarowania centralnej części portu. W dokumencie określona zostanie wielkość i lokalizacja nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim - nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów oraz drugim hotelem i biurowcem. Na postawie przeprowadzonych analizy podejmiemy decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

Terminal B to najstarszy obecnie obecnie terminal na lotnisku w Pyrzowicach. Powstał w roku 2007. Latamy z niego do strefy Schengen. Ma przepustowość na poziomie 2 mln pasażerów rocznie. Po przebudowie przepustowość będzie dwa razy większa - 4 mln pasażerów rocznie. Starszy od niego teoretycznie terminal A przeszedł kilka lat temu gruntowny remont (wówczas wszystkie odloty, i do strefy Schengen, i poza nią, przejął właśnie terminal B), zaś w 2015 z drugiej strony B powstał terminal przylotowy C (B przestał być wówczas także terminalem przylotowym). Dziś widać, że terminal B mocno odbiega standardem od pozostałych terminali w Pyrzowicach. O remoncie mówi się od kilku lat, planowo miał zacząć się w 2018, ale ostatecznie przesunięto go na rok 2019 z racji organizacji w grudniu 2018 szczytu klimatycznego COP w Katowicach.

Widok na lotnisko, hangar i nową wieżę od strony wschodniej.

Niezwykłe zdjęcia lotniska w Pyrzowicach z drona. Tak wygląd...

Celem przebudowy jest poprawa przepustowości budynku terminala, wyeliminowanie „wąskich gardeł", umożliwienie zwiększenia przepustowości do poziomu 1800 pasażerów na godzinę przy poziomie standardu obsługi pasażerów co najmniej C (Level of Service, liczonego wg wytycznych IATA) oraz integracja Terminali A, B, C w całość pod względem funkcjonalnym i architektonicznym. Przedsięwzięcie przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B Katowice Airport potrwa więc od września 2019 roku do końca pierwszej połowy 2021 roku. Głównym wykonawcą jest firma „Promus Ruda Śląska” Sp. z o.o.

Po rozbudowie terminalu pasażerskiego B powierzchnia obiektu wzrośnie o 40 proc.. Zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28, stanowisk kontroli bezpieczeństwa z 6 do 8 i bramek do boardingu z 10 do 16. Po zakończeniu projektu łączna powierzchnia terminali pasażerskich wzrośnie z 29 tys. m kw. do 34 tys. m kw., a przepustowość z 6 do 8 mln pasażerów rocznie. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugi kwartał 2021 roku.

Wielkie inwestycje w Katowice Airport. Plan na najbliższe lata

Trwa też przygotowywanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu. W dokumencie określona zostanie wielkość i lokalizacja nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim - nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem. Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej. Chodzi o to, by w przyszłości umozliwic komfortowe obsłużenie od 10 do 12 mln pasażerów rocznie.

- Dlatego w przyszłym roku chcemy ogłosić konkurs architektonicznych na projekt nowego, niezależnego terminalu. Równolegle trwać będzie ważny i trudny projekt związany z przebudową i rozbudową terminalu pasażerskiego B - mówi Tomasik.

Ruch cargo. Tu też będą zmiany

W południowo-wschodniej części lotniska, przed oddanym do użytku w maju 2016 roku nowym terminalem cargo o powierzchni 12 tys. m kw., trwa drugi etap rozbudowy płyty postojowej samolotów towarowych. Płyta powiększana jest na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C, czyli np. dla Airbusa A320, czy też Boeinga 737-800. Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale br. Dzięki realizacji tego projektu liczba stanowisk postojowych na płycie cargo wzrośnie do 10. Ogółem w Pyrzowicach dostępnych będzie 36 stanowisk dla samolotów kodu C.

- Budowa nowego terminalu cargo była bardzo dobrą decyzją. Powierzchnie w obiekcie wynajęte są praktycznie w całości. Na bazie nowej infrastruktury spedytorzy mogą w komfortowy sposób obsługiwać wzrastające przewozy towarów z i do Katowice Airport. Warto podkreślić, że Pyrzowice są jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce z którego obsługiwane jest aż pięć regularnych tras towarowych. Przewozy cargo rosną, w pierwszym półroczu br. o prawie 5% i to przy widocznym w Europie od ponad ośmiu miesięcy
trendzie spadkowym. Najpóźniej do 2025 roku chcemy wybudować w Katowice Airport drugi terminal cargo. Aktualnie rozmawiamy w tym temacie z potencjalnymi najemcami - mówi prezes Tomasik.

W Katowice Airport funkcjonuje baza do obsługi technicznej samolotów. Aktualnie są to dwa hangary o łącznej powierzchni 13 tys. m kw. i kubaturze 165 tys. m sześc. W oparciu o tę infrastrukturę usługi w obszarze obsługi technicznej prowadzą tutaj Linetech Aircraft Maintenance i LS Technics.

Pierwszym etapem rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów będzie budowa płyty postojowej samolotów (pps) przed gruntami przeznaczonymi pod dwa nowe hangary. Inwestycja rozpocznie się w IV kwartale br. Dzięki niej, znajdująca się w zachodniej części portu pps 1 zostanie połączona ze wschodnią pps 3. W ramach przedsięwzięcia powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C. Po zakończeniu tego projektu w Katowice Airport jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C.

Równolegle z realizacją tego projektu trwają uzgodnienia finansowo – techniczne z podmiotami zainteresowanymi wynajmem nowych hangarów. Budowa pierwszego z nich powinna rozpocząć się w 2021 roku. Bezpośrednio przy strefie hangarowej trwa budowa centralnej wartowni. Obiekt o powierzchni 1 000 m kw., z dwoma śluzami do kontroli bezpieczeństwa pojazdów, pozwoli usprawnić proces kontroli osób wykonujących obowiązki służbowe w strefie zastrzeżonej. Pyrzowic są dużym zakładem pracy, już teraz w ponad 50 firmach i instytucjach prowadzących tutaj swoją działalność, zatrudnionych jest ponad 3 500 osób. Szacujemy, że w najbliższych latach liczba pracowników w Katowice Airport nadal będzie dynamicznie wzrastać m.in. w związku z prognozowanym wzrostem ruchu pasażerskiego i cargo. Znacząca liczba osób swoje obowiązki wykonuje na strefie zastrzeżonej, stąd decyzja o budowie centralnej wartowni. Nowa infrastruktura przy zachowaniu najwyższych standardów, umożliwi skrócenie czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa. Nieprzypadkowo zlokalizowaliśmy ten obiekt zaraz za strefą hangarów. W związku z planowaną budową dwóch hangarów, spodziewamy się znaczącego wzrostu liczby pracowników zatrudnionych przy obsłudze technicznej – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.

Baza paliw

Katowice Airport to aktualnie jedna z największych baz linii lotniczych w Polsce. W szczycie sezonu stacjonuje tutaj nawet do 30 samolotów przewoźników regularnych, czarterowych i cargo. Stąd duże zapotrzebowanie na paliwo lotnicze. Pod względem wolumenu sprzedawanej kerozyny, w gronie czternastu polskich lotnisk użytku publicznego, Pyrzowice są na drugim miejscu, za Lotniskiem Chopina w Warszawie.

Pod koniec 2018 roku GTL SA kupiło od Agencji Mienia Wojskowego działkę zlokalizowaną w południowo-wschodniej części portu, na której powstanie infrastruktura bazy paliwowej. Aktualnie trwają formalne przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. GTL SA ogłosiło m.in. przetarg na wybór operatora bazy.

Stworzenie w Pyrzowicach bazy paliwowej to ważny element budowy kompleksowej infrastruktury portu. Pewność i łatwość dostępu do nafty lotniczej jest dla przewoźników istotnym elementem umożliwiającym sprawne wykonywanie rejsów z danego portu. Prognozy wskazują, że liczba bazujących w Katowicach samolotów i wolumen sprzedawanego paliwa będą rosły, dlatego budowa bazy paliwowej ma uzasadnienie ekonomiczne. – powiedział Artur Tomasik Prezes Zarządu GTL SA.

Docelowo obok bazy paliwowej powstanie także nowa baza działów: „Transportu” i „Eksploatacji lotniska”, które odpowiadają m.in. za utrzymanie nawierzchni lotniskowych w okresie zimowym. Projekt zakłada budowę budynku biurowo-socjalnego oraz garaży wraz z placem manewrowym.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.

Nie przegapcie

TYLKO U NAS. KLIKNIJ W ZDJĘCIE I URUCHOM WYJĄTKOWY REPORTAŻ INTERAKTYWNY "CHŁOPCY W TYM WIELKIM POWSTANIU"


Zobaczcie koniecznie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Wielki remont terminala B w Pyrzowicach, najstarszego na lotnisku od 28.08. Przygotowania do budowy terminala centralnego w Katowice Airport - Dziennik Zachodni