Wielkie kolejki do sklepu IKEA w Katowicach, a sieć ogłosiła, że nowych sklepów w Polsce nie zbuduje. Koniec z hipermarketami na obrzeżach

Dorota Niećko
Dorota Niećko

Wideo

Zobacz galerię (9 zdjęć)
Ogromna kolejka klientów do Ikei w Katowicach ustawiła się tuż po ponownym otwarciu sklepu. Z powodu pandemii był nieczynny 7 tygodni. Można było robić zakupy on line, ale klienci wolą tradycyjne zakupy. W woj. śląskim jest 4,5 mln ludzi i tylko jeden sklep sieci IKEA. Może trzeba ich więcej? Tymczasem niedawno CEO sieci IKEA Carolina Garcia Gomez ogłosiła: nie otworzymy już w Polsce żadnego nowego hipermarketu. Stawiamy na sprzedaż w internecie i mniejsze sklepy. Czy to znaczy, że żaden nowy sklep w woj. śląskim nie powstanie?

Film, który nagrałam w poniedziałek 4 maja rano pod sklepem sieci IKEA w Katowicach stał się hitem internetu, zaś ponowne otwarcie stacjonarnych sklepów tej sieci po przerwie - najważniejszą wiadomością dnia. Kolejka wiła się przez cały górny parking.

Czytaj także

Kolejki ustawiały się też do punktu odbioru towaru, parking zaś pękał w szwach. Zobaczcie:

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

Podobnie było tego dnia przed sklepami w Krakowie czy Gdańsku. W Jankach pod Warszawą ogromne kolejki ciągnęły się do kas. Klienci nie rzucili się tego dnia na zakupy do galerii handlowych, ale do sklepu z meblami i dodatkami - tak.

IKEA w Katowicach otwarta. Memy pokazują, jak internauci żar...

W środku sklepu w Katowicach może przebywać na raz zgodnie z nowymi zaleceniami 1300 osób. Czynny jest od godz. 9 do 22. Przy założeniu, że każdy klient spędził tam w sumie godzinę, w ciągu dnia sklep odwiedzić mogło 16 tys. 900 osób. Dużo? Nie w przypadku Ikei w Katowicach. W ciągu tygodnia w gorących okresach - przed świętami, wiosną - w ciągu tygodnia jest tu przecież 100 tys. klientów - to oficjalne statystyki. To daje między 14 tys. a 16 tys. osób dziennie.
Oto gigantyczna kolejka pod Ikeą w Katowicach 4 maja 2020 rano:

IKEA w Katowicach otwarta. Pierwsi klienci czekali w kolejce...

W Polsce IKEA ma 11 sklepów, najwięcej, bo trzy - w Warszawie (Janki, Targówek, show room Blue City). W woj. śląskim IKEA jest tylko jedna - w Katowicach. Ludzi jest 4,5 miliona. Były plany budowy centrum handlowego w Zabrzu i Częstochowie. Ale w 2018 roku niespodziewanie przedstawiciele sieci IKEA ogłosili, że inwestycja w Zabrzu została wstrzymana. W Częstochowie sklepu nie będzie, sieć planuje za to otwarcie tu punktu odbioru zamówień.

Takie punkty są już w Opolu, Kaliszu, Szczecinie, czy Rzeszowie. Na czas zamknięcia sklepów stacjonarnych otwarto go też w Gliwicach, w Europie Centralnej. To okazało się za mało.

Ale w całej Polsce IKEA nie będzie budować już żadnego nowego sklepu tego typu. W marcu 2020 CEO Carolina Garcia Gomez ogłosiła:

Nie otworzymy już w Polsce żadnego nowego hipermarketu. Stawiamy na sprzedaż w internecie i mniejsze sklepy. Hipermarket w Szczecinie, którego otwarcie planowane jest na rok 2021, będzie ostatni.

- Obecnie IKEA bierze pod uwagę nowe formaty sprzedaży, ale przede wszystkim skupia się na rozwijaniu kanałów cyfrowych, klienci mają możliwość zamawiania naszych produktów poprzez stronę internetową IKEA.pl z dostawą do domu lub do Punktów Odbioru Zamówień. Wkrótce planujemy otwarcie Punktu Odbioru Zamówień w Częstochowie - informował w marcu 2020 Krzysztof Janiak z Biura Prasowego IKEA Retail w Polsce.

Sygnały, że coś w Ikei się zmienia, widać od kilku lat. W tym roku mieli otworzyć największy sklep IKEA na świecie, w Manili na Filipinach (65 tys. mkw), ale przesunęli datę otwarcia na 2021. Zamiast o sklepach - gigantach mówią o kompaktowych sklepach, zakupach przez internet i showroomach. A nawet o osobnych restauracjach. Prezes handlowego imperium Carolina Garcia Gomez w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl ogłosiła: Przechodzimy największą transformację w swojej historii. Będą sklepy mniejsze, towar w nich obejrzymy, a potem zamówimy do domu. Już teraz niemal połowa klientów (47 proc.) IKEA zanim przyjedzie na zakupy do sklepu, odwiedza stronę internetową IKEA.

Taki showroom jest już w Polsce, w w Blue City w Warszawie. To Ikea City. Otwarto go jesienią 2018. Tutaj jest wyeksponowany i dostępny od ręki ograniczony asortyment, klienci mają możliwość zamówienia pełnego asortymentu oraz usług w kanale online.

Oto największe zmiany w IKEA w skrócie:

  • Koniec z wielkimi hipermarketami na obrzeżach miast i towarem, który zabieramy autami do domu
  • IKEA chce rozwijać koncept Ikea City i e-commerce
  • Ikea chce rozwijać restauracje jako niezależne od sklepów obiekty, ale nie w Polsce \
  • Do 2030 roku IKEA chce być neutralne klimatycznie

Co z Ikeą w Zabrzu?

W Zabrzu w woj. śląskim miało powstać zintegrowane centrum handlowe Ikea z terenami rekreacyjnymi wokół. Sam sklep Ikea miał mieć ponad 30 tys. metrów kw (byłby dwa razy mniejszy od tego z Manili, hala w Katowicach ma 5 tys. mkw). Centrum handlowe zaplanowano większe - na powierzchni 40 tys. metrów kw. miało zwierać ok. 125 sklepów, w tym market budowlany.

Koniec sklepów IKEA, jakie znamy. Koncern wycofuje się z bud...

Obok miał powstać amfiteatr, plac zabaw, skatepark, ścieżki rowerowe. Ale przez kilka lat nic się nie działo, aż w 2018 było jasne, że kompleks nie powstanie.

- Inwestycja w planowanym wcześniej kształcie nie będzie realizowana – poinformowali 12 lipca 2018 roku przedstawiciele inwestora. - Powodem decyzji jest konieczność ponownego przeanalizowania inwestycji i dostosowania projektu do zmieniających się warunków rynkowych. Śląsk, jako region o dużym potencjale, pozostaje dla nas ważnym miejscem inwestycji.

Potem otwarto Ikea City w Warszawie. Co dalej? W 2021 w Szczecinie planowane jest otwarcie wielkiego hipermarketu.

Obiekt w Szczecinie jest obecnie ostatnim w naszych planach na Polskę, nie będziemy już otwierać charakterystycznych dla Ikei potężnych hipermarketów. Będziemy się koncentrować na bardziej kompaktowym formacie, szukać odpowiednich lokalizacji w różnych regionach - mówiła w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Carolina Garcia Gomez.

Dlaczego? Bo Ikea stawia przed sobą trzy nowe cele. To po pierwsze większa dostępność cenowa – chcemy, by nasze produkty były jeszcze bardziej dostępne cenowo dla polskich konsumentów. Drugi to bliskość – w tym obszarze testujemy nowe, bliższe klienta formaty, w tym koncept miejski, zaczęliśmy mocno rozwijać e-commerce i inne kanały dotarcia do klienta. Trzeci cel to poszukiwanie sposobów na to, by przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju lokalnych społeczności, bardziej pozytywnie wpływać na środowisko, na całą planetę - czytamy w tym wywiadzie.

- Prowadzimy analizy, jakie inne koncepty Ikea sprawdzą się w Polsce. Mogą to być mniejsze placówki – 10-15 tys. mkw. – może to być format City Store, uruchamiany w centrach miast, a może nawet format „logistyczny” – mniejsze punkty odbioru zamówień online. Analizujemy potencjał rynku i poszukujemy najlepszych rozwiązań, najlepszych konceptów dla poszczególnych lokalizacji - wyjaśnia pani prezes.

Obejrzyj dokładnie

Powodem zmiany koncepcji IKEA jest fakt, że współcześni konsumenci coraz bardziej cenią sobie wygodę i czas, rzadziej wybierają się do sklepów, coraz chętniej kupują online. - Sklepy stacjonarne nie muszą zatem mieć pełnej ekspozycji i dużych magazynów, jak w największych marketach - czytamy w wywiadzie. - Sklepy pełnią bardziej funkcję ekspozycyjną, klienci przychodzą do nas, by obejrzeć produkty, dotknąć ich, wypróbować, dowiedzieć się więcej, uzyskać wsparcie personelu przy podejmowaniu decyzji zakupowej – a niekoniecznie po to, by osobiście zabrać zakupy do domu. My im je dostarczymy w dogodny dla nich sposób.

IKEA bez parkingu powstanie w Wiedniu

W Europie IKEA idzie jeszcze dalej, niż w Polsce. Rozważa np. uruchamianie swoich restauracji ze słynnymi klopsikami jako osobnych obiektów. A w Wiedniu planuje otwarcie sklepu bez parkingu. Sklep stanie obok dworca Westbahnhof. Będzie mieć sześć pięter.

Projekt koncentruje się na współczesnych megatrendach i uwzględnia mobilność bez samochodu oraz radykalne zmiany w zachowaniach zakupowych. Sklep w Wiedniu będzie przeznaczony głównie dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej, a większe produkty zostaną dostarczone klientom maksymalnie w ciągu 24 godzin. W sklepie IKEA w Wiedniu będą lokale gastronomiczne, strefy wypoczynkowe, a na dachu zostanie posadzonych 160 drzew. Budowa ma zakończyć się wiosną 2021.

IKEA chce być neutralna klimatycznie

Ikea informowała też, że zamierza zwiększyć o kilkaset milionów euro wydatki, by stać się neutralna klimatycznie do roku 2030. Ma już ponad 530 turbin wiatrowych i ponad 1,5 mln paneli słonecznych w różnych częściach świata.

Koncern deklaruje, że w ciągu ostatniej dekady inwestycje w czystą energię pochłonęły 2,5 mld euro.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3