Wielkie kolejki do sklepu IKEA w Katowicach, a sieć ogłosiła, że nowych sklepów w Polsce nie zbuduje. Koniec z hipermarketami na obrzeżach

Dorota Niećko
Dorota Niećko

Wideo

Zobacz galerię (9 zdjęć)
Ogromna kolejka klientów do Ikei w Katowicach ustawiła się tuż po ponownym otwarciu sklepu. Z powodu pandemii był nieczynny 7 tygodni. Można było robić zakupy on line, ale klienci wolą tradycyjne zakupy. W woj. śląskim jest 4,5 mln ludzi i tylko jeden sklep sieci IKEA. Może trzeba ich więcej? Tymczasem niedawno CEO sieci IKEA Carolina Garcia Gomez ogłosiła: nie otworzymy już w Polsce żadnego nowego hipermarketu. Stawiamy na sprzedaż w internecie i mniejsze sklepy. Czy to znaczy, że żaden nowy sklep w woj. śląskim nie powstanie?

Film, który nagrałam w poniedziałek 4 maja rano pod sklepem sieci IKEA w Katowicach stał się hitem internetu, zaś ponowne otwarcie stacjonarnych sklepów tej sieci po przerwie - najważniejszą wiadomością dnia. Kolejka wiła się przez cały górny parking.

Czytaj także

Kolejki ustawiały się też do punktu odbioru towaru, parking zaś pękał w szwach. Zobaczcie:

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

Podobnie było tego dnia przed sklepami w Krakowie czy Gdańsku. W Jankach pod Warszawą ogromne kolejki ciągnęły się do kas. Klienci nie rzucili się tego dnia na zakupy do galerii handlowych, ale do sklepu z meblami i dodatkami - tak.

IKEA w Katowicach otwarta. Memy pokazują, jak internauci żar...

W środku sklepu w Katowicach może przebywać na raz zgodnie z nowymi zaleceniami 1300 osób. Czynny jest od godz. 9 do 22. Przy założeniu, że każdy klient spędził tam w sumie godzinę, w ciągu dnia sklep odwiedzić mogło 16 tys. 900 osób. Dużo? Nie w przypadku Ikei w Katowicach. W ciągu tygodnia w gorących okresach - przed świętami, wiosną - w ciągu tygodnia jest tu przecież 100 tys. klientów - to oficjalne statystyki. To daje między 14 tys. a 16 tys. osób dziennie.
Oto gigantyczna kolejka pod Ikeą w Katowicach 4 maja 2020 rano:

IKEA w Katowicach otwarta. Pierwsi klienci czekali w kolejce...

W Polsce IKEA ma 11 sklepów, najwięcej, bo trzy - w Warszawie (Janki, Targówek, show room Blue City). W woj. śląskim IKEA jest tylko jedna - w Katowicach. Ludzi jest 4,5 miliona. Były plany budowy centrum handlowego w Zabrzu i Częstochowie. Ale w 2018 roku niespodziewanie przedstawiciele sieci IKEA ogłosili, że inwestycja w Zabrzu została wstrzymana. W Częstochowie sklepu nie będzie, sieć planuje za to otwarcie tu punktu odbioru zamówień.

Takie punkty są już w Opolu, Kaliszu, Szczecinie, czy Rzeszowie. Na czas zamknięcia sklepów stacjonarnych otwarto go też w Gliwicach, w Europie Centralnej. To okazało się za mało.

Ale w całej Polsce IKEA nie będzie budować już żadnego nowego sklepu tego typu. W marcu 2020 CEO Carolina Garcia Gomez ogłosiła:

Nie otworzymy już w Polsce żadnego nowego hipermarketu. Stawiamy na sprzedaż w internecie i mniejsze sklepy. Hipermarket w Szczecinie, którego otwarcie planowane jest na rok 2021, będzie ostatni.

- Obecnie IKEA bierze pod uwagę nowe formaty sprzedaży, ale przede wszystkim skupia się na rozwijaniu kanałów cyfrowych, klienci mają możliwość zamawiania naszych produktów poprzez stronę internetową IKEA.pl z dostawą do domu lub do Punktów Odbioru Zamówień. Wkrótce planujemy otwarcie Punktu Odbioru Zamówień w Częstochowie - informował w marcu 2020 Krzysztof Janiak z Biura Prasowego IKEA Retail w Polsce.

Sygnały, że coś w Ikei się zmienia, widać od kilku lat. W tym roku mieli otworzyć największy sklep IKEA na świecie, w Manili na Filipinach (65 tys. mkw), ale przesunęli datę otwarcia na 2021. Zamiast o sklepach - gigantach mówią o kompaktowych sklepach, zakupach przez internet i showroomach. A nawet o osobnych restauracjach. Prezes handlowego imperium Carolina Garcia Gomez w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl ogłosiła: Przechodzimy największą transformację w swojej historii. Będą sklepy mniejsze, towar w nich obejrzymy, a potem zamówimy do domu. Już teraz niemal połowa klientów (47 proc.) IKEA zanim przyjedzie na zakupy do sklepu, odwiedza stronę internetową IKEA.

Taki showroom jest już w Polsce, w w Blue City w Warszawie. To Ikea City. Otwarto go jesienią 2018. Tutaj jest wyeksponowany i dostępny od ręki ograniczony asortyment, klienci mają możliwość zamówienia pełnego asortymentu oraz usług w kanale online.

Oto największe zmiany w IKEA w skrócie:

  • Koniec z wielkimi hipermarketami na obrzeżach miast i towarem, który zabieramy autami do domu
  • IKEA chce rozwijać koncept Ikea City i e-commerce
  • Ikea chce rozwijać restauracje jako niezależne od sklepów obiekty, ale nie w Polsce \
  • Do 2030 roku IKEA chce być neutralne klimatycznie

Co z Ikeą w Zabrzu?

W Zabrzu w woj. śląskim miało powstać zintegrowane centrum handlowe Ikea z terenami rekreacyjnymi wokół. Sam sklep Ikea miał mieć ponad 30 tys. metrów kw (byłby dwa razy mniejszy od tego z Manili, hala w Katowicach ma 5 tys. mkw). Centrum handlowe zaplanowano większe - na powierzchni 40 tys. metrów kw. miało zwierać ok. 125 sklepów, w tym market budowlany.

Koniec sklepów IKEA, jakie znamy. Koncern wycofuje się z bud...

Obok miał powstać amfiteatr, plac zabaw, skatepark, ścieżki rowerowe. Ale przez kilka lat nic się nie działo, aż w 2018 było jasne, że kompleks nie powstanie.

- Inwestycja w planowanym wcześniej kształcie nie będzie realizowana – poinformowali 12 lipca 2018 roku przedstawiciele inwestora. - Powodem decyzji jest konieczność ponownego przeanalizowania inwestycji i dostosowania projektu do zmieniających się warunków rynkowych. Śląsk, jako region o dużym potencjale, pozostaje dla nas ważnym miejscem inwestycji.

Potem otwarto Ikea City w Warszawie. Co dalej? W 2021 w Szczecinie planowane jest otwarcie wielkiego hipermarketu.

Obiekt w Szczecinie jest obecnie ostatnim w naszych planach na Polskę, nie będziemy już otwierać charakterystycznych dla Ikei potężnych hipermarketów. Będziemy się koncentrować na bardziej kompaktowym formacie, szukać odpowiednich lokalizacji w różnych regionach - mówiła w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Carolina Garcia Gomez.

Dlaczego? Bo Ikea stawia przed sobą trzy nowe cele. To po pierwsze większa dostępność cenowa – chcemy, by nasze produkty były jeszcze bardziej dostępne cenowo dla polskich konsumentów. Drugi to bliskość – w tym obszarze testujemy nowe, bliższe klienta formaty, w tym koncept miejski, zaczęliśmy mocno rozwijać e-commerce i inne kanały dotarcia do klienta. Trzeci cel to poszukiwanie sposobów na to, by przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju lokalnych społeczności, bardziej pozytywnie wpływać na środowisko, na całą planetę - czytamy w tym wywiadzie.

- Prowadzimy analizy, jakie inne koncepty Ikea sprawdzą się w Polsce. Mogą to być mniejsze placówki – 10-15 tys. mkw. – może to być format City Store, uruchamiany w centrach miast, a może nawet format „logistyczny” – mniejsze punkty odbioru zamówień online. Analizujemy potencjał rynku i poszukujemy najlepszych rozwiązań, najlepszych konceptów dla poszczególnych lokalizacji - wyjaśnia pani prezes.

Obejrzyj dokładnie

Powodem zmiany koncepcji IKEA jest fakt, że współcześni konsumenci coraz bardziej cenią sobie wygodę i czas, rzadziej wybierają się do sklepów, coraz chętniej kupują online. - Sklepy stacjonarne nie muszą zatem mieć pełnej ekspozycji i dużych magazynów, jak w największych marketach - czytamy w wywiadzie. - Sklepy pełnią bardziej funkcję ekspozycyjną, klienci przychodzą do nas, by obejrzeć produkty, dotknąć ich, wypróbować, dowiedzieć się więcej, uzyskać wsparcie personelu przy podejmowaniu decyzji zakupowej – a niekoniecznie po to, by osobiście zabrać zakupy do domu. My im je dostarczymy w dogodny dla nich sposób.

IKEA bez parkingu powstanie w Wiedniu

W Europie IKEA idzie jeszcze dalej, niż w Polsce. Rozważa np. uruchamianie swoich restauracji ze słynnymi klopsikami jako osobnych obiektów. A w Wiedniu planuje otwarcie sklepu bez parkingu. Sklep stanie obok dworca Westbahnhof. Będzie mieć sześć pięter.

Projekt koncentruje się na współczesnych megatrendach i uwzględnia mobilność bez samochodu oraz radykalne zmiany w zachowaniach zakupowych. Sklep w Wiedniu będzie przeznaczony głównie dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej, a większe produkty zostaną dostarczone klientom maksymalnie w ciągu 24 godzin. W sklepie IKEA w Wiedniu będą lokale gastronomiczne, strefy wypoczynkowe, a na dachu zostanie posadzonych 160 drzew. Budowa ma zakończyć się wiosną 2021.

IKEA chce być neutralna klimatycznie

Ikea informowała też, że zamierza zwiększyć o kilkaset milionów euro wydatki, by stać się neutralna klimatycznie do roku 2030. Ma już ponad 530 turbin wiatrowych i ponad 1,5 mln paneli słonecznych w różnych częściach świata.

Koncern deklaruje, że w ciągu ostatniej dekady inwestycje w czystą energię pochłonęły 2,5 mld euro.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie