Wieża kontroli lotów, która powstaje na lotnisku w Pyrzowicach, osiągnęła już swoją docelową wysokość: 46 metrów. To będzie najwyższa wieża na lotniskach w Polsce. Poziom operacyjny, czyli ten, na którym pracują kontrolerzy ruchu, będzie na wysokości 41 metrów. Dla porównania: właśnie wybudowana wieża Wieża w Krakowie ma 42 metry, a poziom operacyjny będzie na wysokości 36 metrów. Zaś wieża, która obecnie jest używana w Pyrzowicach, ma 23 metry wysokości, jest zatem dwa razy niższa.
Budowa wieży rozpoczęła się w marcu 2017. Ma być gotowa na początku 2018. Następnie rozpocznie się proces wyposażania obiektu w odpowiednie urządzenia. Operacyjne oddanie do użytku nowej wieży kontroli Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje pod koniec 2018 roku.Wartość kontraktu to 20,22 mln zł netto - niemal 25 mln brutto. Wieżę buduje spółka Budimex.
Konieczność budowy nowej wieży wynikła ze zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód, co nastąpiło m.in. w związku z budową nowej drogi startowej o długości 3,2 km, rozbudową płyty postojowej nr 1, budową płyty dla samolotów cargo i do odladzania statków powietrznych, a wszystko to połączone nowym systemem dróg kołowania.
W 46-metrowym budynku na powierzchni ponad 1800 m kw. rozmieszczone zostaną pomieszczenie ze stanowiskami kontroli wieżowej i kontroli zbliżania, pomieszczenia techniczne i garażowe oraz zaplecze socjalne. Wokół wieży powstanie system dróg wewnętrznych wraz z parkingami. Poziom operacyjny ulokowano na wysokości 42 m. Nowa wieża usytuowana jest w południowo-wschodniej części portu i zastąpi starą, która ma 23 metry.
Układ budynku składa się z dwóch elementów. Część niska to dwukondygnacyjny budynek o konstrukcji słupowo-ścianowej. Druga część o wysokości 45,75 m, zawiera trzon zbudowany jako wspornik pionowy o przekroju poprzecznym prostokąta z wydzielonym wewnątrz ciągiem dla windy oraz szachtami instalacyjnymi. Utwierdzenie trzonu stanowi płyta fundamentowa, natomiast w górnej części trzonu na wspornikach poziomych oparto stropy zasadniczej części wieży. Zwieńczenie wieży stanowi stalowy dach.
Elewację wieży zaprojektowano z aluminiowej płyty kompozytowej. W trzonie zamontowana będzie winda elektryczna z podszybiem i nadszybiem bez pomieszczenia maszynowni, przystosowana do wymogów ekip ratowniczych.
JAK WYGLĄDA PRACA KONTROLERÓW RUCHU CZYTAJCIE TU
To nie jedyna inwestycja PAŻP w Pyrzowicach. PAŻP wyposażyła już w radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiej podstawy chmur (ILS) zasadnicze (wschodnie) podejście do oddanej do użytku w maju 2015 roku nowej drogi startowej oraz przygotowała stosowne procedury umożliwiające lądowania w II kategorii operacji lotniczych. Ich udostępnienie znacząco poprawiło dostępność Katowice Airport w trakcie złych warunków atmosferycznych.
Trwają przygotowania do uzbrojenia zachodniego (pomocniczego) podejścia do nowej drogi startowej pyrzowickiego lotniska w system ILS kategorii I. Katowice Airport będą pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z system ILS na obydwu kierunkach podejścia do drogi startowej.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
24 zawody deficytowe. Sprawdź, których specjalistów szukają
Czy dostałbyś się do policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT
Ile zarabiają nauczyciele, lekarze, policjanci i służby mundurowe SPRAWDŹ LISTĘ PŁAC
Znasz język śląski? Przetłumacz te zdania QUIZ JĘZYKOWY II
Magazyn tyDZień Informacyjny program Dziennika Zachodniego
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?