Wieżowiec DOKP w Katowicach znika: Rozbiórkę przeprowadzają roboty NOWE ZDJĘCIA

Justyna Przybytek
Rozbiórka DOKP w Katowicach Materiały Inwestora
Rozbiórka wieżowca DOKP w Katowicach: Dobiega końca pierwszy etap rozbiórki wieżowca DOKP w Katowicach, czyli rozbieranie wnętrz budynku. Usunięto już instalacje, gipsowe ściany, windy oraz maszynownię. W ostatnich dniach rozpoczął się także demontaż okien. Po dwóch miesiącach prac w budynku pozostały elementy konstrukcyjne z cegły, stali i betonu. Prace prowadzone są przy użyciu zdalnie sterowanych robotów wyburzeniowych

Rozbiórka wieżowca DOKP w Katowicach: Przed 40-laty w Katowicach powstał pierwszy biurowiec z modnymi dziś open space’ami. Dopiero dziś, gdy trwa rozbiórka wieżowca DOKP, widać jak przestronne były wnętrza 17-piętrowego wysokościowca, które gdy zasiedlali je kolejarze, zostały podzielane ściankami działowymi.

Wyburzanie wieżowca, dawniej siedziby Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych w Katowicach trwa od marca tego roku, wcześniej w grudniu 2014 r. wyburzono parterowy budynek znajdujący się po wschodniej stronie biurowca. 18-kondygnacyjny (pięter jest 17) budynek ma stalową, nie żelbetową konstrukcję, co znacznie uprości jego rozbiórkę.

Aktualnie dobiega końca jej pierwszy etap, czyli rozbieranie wnętrz budynku. Usunięto już instalacje wewnętrze, gipsowe ściany, windy oraz maszynownię. W ostatnich dniach rozpoczął się także demontaż okien. Po dwóch miesiącach prac w budynku pozostały elementy konstrukcyjne z cegły, stali i betonu.

– Przystąpiliśmy już do mechanicznego demontażu elementów konstrukcyjnych. Rozpoczęliśmy od ostatniej, dachowej kondygnacji technicznej i stopniowo będziemy kierować się na niższe piętra. Prace prowadzone są przy użyciu zdalnie sterowanych robotów wyburzeniowych – mówi Grzegorz Przybyłek, właściciel firmy Carbo-Stal, realizującej rozbiórkę na zlecenie TDJ Estate.

Oprócz robotów, wewnątrz budynku działają już specjalne armatki wodne, które zwilżają kruszone materiały, ograniczając pojawianie się pyłu.

Pod koniec maja planowane jest rozpoczęcie drugiego etapu rozbiórki. Na placu budowy pojawi się dźwig stacjonarny. Przy pomocy żurawia wieżowego będą demontowane prefabrykowane płyty stropowe, klatki schodowe, elewacja oraz stalowa konstrukcja nośna.
Wykonawca planuje na czas tych prac montaż na budynku specjalnych siatek mających ograniczać przedostawanie się pyłu poza obszar budowy, zaś na wszelki wypadek w generujących zapylenie miejscach zostaną zainstalowane zraszacze.

Docelowo prace mają się zakończyć dopiero z końcem tego roku. Potrwają długo z racji lokalizacji budynku i uwagi na sąsiedztwo, obok znajdują się gmachy MCK i NOSPR oraz Spodek.

- Chcemy zminimalizować wpływ rozbiórki na jego otoczenie - wyjaśniał Daniel Muc, z biura prasowego inwestora.

Przypomnijmy: wyburzenie DOKP zleciła firma TDJ Estate, która w ubiegłym roku kupiła wysokościowiec za 29 mln zł od PKP. W miejscu wyburzonego biurowca planuje postawić dwa nowe, wysokie na 115 i 50 metrów, nad ich koncepcją pracują architekci z pracowni Medusa Group, którzy zaprojektowali także kompleks biurowców firmy Skanska - Silesia Business Park przy ulicy Chorzowskiej.


*Wojna kiboli z policją w Knurowie po śmierci 27-latka WIDEO + ZDJĘCIA
*Gdzie jest burza? Gwałtowny deszcz i grad [MAPA BURZOWA POLSKI ONLINE, RADAR BURZOWY]
*Matura 2015 bez tajemnic: PYTANIA + ARKUSZE + ODPOWIEDZI
*NA ŻYWO Akcja ratunkowa w KWK Wujek Śląsk trwa. Szukają 2 górników
*Nowe becikowe: 1 tys. zł przez 12 miesięcy ZASADY + DOKUMENTY
*Śląsk Plus. Zobacz nowe wydanie interaktywnego tygodnika o Śląsku

Minimalna płaca w górę. Wzrośnie przynajmniej o 184 zł

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil

Szczerze mówiąc, to mogliby tylko odnowić ten budynek i wybudować te planowane wieżowce, które miałyby być za DOKP, gdzieś obok.

s
siła spokoju

pokazali jak się gospodaruje na O/S,co widać,słychać i czuć !

B
Brynowski

Jeden z katowickich symboli . Obok dworca kolejowego taki status mial tez np. palac slubow. Kiedy przyjdzie kolej na inne socjalistyczne budowle? Np.Zenit luib Skarbek? Albo hotele Silesia i Katowice? A moze zburzyc takze spodek?Jak sie pozbyc, to doszczetnie wszystkiego z tamtych czasow. Przezylem przebudowe Katowic z lat 60. Propaganda byla wielka. Czy koniecznosc burzenia niektorych budynlkow byla faktycznoe potrzebna? Katowiczanie mowili nie. Dyskutowac nie bylo wolno. Partia budowala nowe centrum i basta. Teraz znowu ida milony w pyl i ulatniaja sie w powietrzu. Korzystac, poki g***** UE finansuje takie trwonienie pieniedzy. Gdyby nie dotacje, moze pomyslano by nad przebudowa, a nie burzeniem niektorych budynkow? Czy jest wogole w Polsce znany zawod ekonomisty? Bo gospodarnosci nie widze.

g
gdzie.ekonomia

Ten budynek mógł stać 500 albo 1000 lat. Wystarczyło go zaadaptować pod potrzeby XXI wieku. Może najlepiej będzie wyburzyć wszystko zbudowane po II wojnie światowej?

Dodaj ogłoszenie