Witamina D, w jaki sposób można ją pozyskiwać? Czym grozi niedobór? Jakie jest jej dzienne zapotrzebowanie dla organizmu? Co z opalaniem?

Natalia Nowaczyk
Pixabay
Witamina D jest bardzo ważna dla naszego organizmu. Pełni wiele istotnych i ważnych funkcji, m.in. bierze udział w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej, zarówno wspomaga działanie układu odpornościowego, jak i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wszystkich mięśni. Jednak, czy pozyskiwanie jej poprzez częstą ekspozycję na słońcu, może przyczynić się do powstania nowotworu skórnego, zwanego czerniakiem? Czy „wchłania się” do naszego organizmu tylko za pomocą promieni słonecznych czy również wraz z pożywieniem? Jakie jest jej dzienne zapotrzebowanie, czym skutkuje niedobór? I czy stosowanie filtrów słonecznych hamuje jej „wchłanianie”? Odpowiadamy.

Czy pozyskiwanie witaminy D, poprzez częstą ekspozycję na słońcu niesie ryzyko powstania czerniaka?

Słońce i opalanie jest traktowane jako dobrodziejstwo kojarzące się z okresem wakacyjnym. Promienie słoneczne wnikające w naszą skórę uczestniczą w przyjemnym procesie opalania, ale mogą nieść negatywne działanie, takie jak powstawanie nowotworu skórnego zwanego czerniakiem, który jest jednym z bardziej agresywnych. Jednak łatwo go ropoznać, ponieważ nie rozwija się wewnątrz organizmu, tylko jest widoczny na skórze, w postaci czarnych plamek, takich jak pieprzyki. Dlatego jeżeli zauważymy jakieś nowe zmiany na naszym ciele, powinniśmy niezwłocznie udać się z nimi do lekarza. Co więcej, przedstawiamy przydatne zasady bezpiecznego opalania, które pozwolą uniknąć niepożądanych skutków:

  • starajmy się nie wystawiać na działanie słoneczne w godzinach od 11 do 15, podczas największej intensywności promieniowania słonecznego;
  • nie zasypiajmy podczas opalania, ponieważ grozi to poważnym oparzeniem skóry. Powinno się wybierać ruch na świeżym powietrzu, zamiast ciągłego leżenia na plaży;
  • przede wszystkim używajmy systematycznie (co kilka godzin) kremów z filtrem UV, dzięki którym opalanie stanie się o wiele bezpieczniejsze i skuteczniejsze. Chrońmy skórę głowy, oczy i uszy. W tym przypadku okulary słoneczne będą jak najbardziej niezbędne;
  • pamiętajmy również o tym, aby zadbać o dzieci, o ich odpowiedni ubiór oraz częste stosowanie mocnych kremów z filtrem UV, aby pobyt na słońcu był dla nich bezpieczną zabawą;
  • starajmy się ograniczać wszelkie pobyty w solarium, ponieważ skóra, która jest opalona sztucznie, jest tak samo narażona na poparzenie. Co więcej, opalanie w solarium przyczynia się do wzrostu ryzyka zachorowań na raka skóry.

Przyjmowanie witaminy D wraz z wapniem. Co nam daje?

Według badań przeprowadzonych przez amerykański Uniwersytet Stanford, opublikowanych na łamach "Journal of Clinical Oncology", stosowanie witaminy D wraz z wapniem może przyczynić się do obniżenia ryzyka powstania nowotworu nawet o około 50 proc., ale tylko u niektórych kobiet. Mężczyźni natomiast nie brali udziału w badaniu, ale naukowcy podejrzewają, że działanie tych samych suplementów w podobnych dawkach, jak u płci przeciwnej, odniosłoby te same rezultaty. Jednak warto również dodać, że raporty niektórych jednostek naukowo-badawczych potwierdzają, że witamina D ma istotny wpływ także na zmniejszenie ryzyka wystąpienia m.in. raka jelita grubego, piersi czy prostaty.

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę D, czym skutkuje jej niedobór? I jakie produkty mają jej najwięcej?

Dzienne zapotrzebowanie dla osób zdrowych według wytycznych dla Europy Środkowej wynosi 800-2000 jednostek witaminy D. Natomiast bardzo ważne jest stosowanie tego preparatu przez:

  • kobiety w ciąży
  • karmiące piersią
  • osoby starsze

gdyż są oni szczególnie narażeni na jej niedobór, który może mieć w przyszłości poważne konsekwencje dla zdrowia. Gdy nie przyjmujemy przez długi czas tej witaminy mogą pojawić się poważne zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforowej. Skutkiem niedoboru może być również pojawienie się osteopeni, osteoporozy czy krzywicy u dzieci. Poza tym mogą sprzyjać także rozwojowi wielu innych chorób:

  • nadciśnienia tętniczego
  • cukrzycy
  • astmy
  • stwardnienia rozsianego
  • niewydolności serca
  • chorób autoimmunologicznych
  • nowotworów

Witamina D może być także przyjmowana poprzez źródła pokarmowe. Nasza dieta pokrywa niestety tylko 20 proc. dziennego zapotrzebowania. Witamina D2 występuje w drożdżach, roślinach oraz grzybach. Natomiast witamina D3 znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego m.in.:

  • w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś, sardynka, makrela;
  • w różnych olejach rybnych (tran);
  • jajach;
  • wątróbce;
  • w mniejszych ilościach w mięsie czerwonym, drobiowym;
  • a także w podrobach i produktach mlecznych.

Warto również dodać, że przyjmowanie witaminy D tylko poprzez pokarmy nie jest w stanie pokryć dziennego zapotrzebowania, dlatego bardzo ważne jest „wchłanianie” jej poprzez promienie słoneczne.

Stosowanie filtrów słonecznych „blokuje” witaminę D?

Pod wpływem promieni słonecznych obecna w naszym organizmie prowitamina D3 zostaje przekształcona po wielu procesach biochemicznych w odpowiednią witaminę D3, która trafia wtedy do poszczególnych narządów naszego organizmu. Latem, kiedy nasłonecznienie jest znacznie większe niż w okresie zimowym, stosujemy kremy z filtrem UV, aby móc skutecznie zapobiec częstym i niebezpiecznym poparzeniom skóry. Jednak istnieje pewne prawdopodobieństwo, że używanie filtrów słonecznych może hamować proces syntezy witaminy D.

Mimo wszystko najnowsze badania wykazują, że stosowanie tych preparatów tylko nieznacznie zmniejsza stężenie tej witaminy. Najbardziej istotnym czynnikiem wpływającym na blokowanie witaminy D jest noszenie odzieży, która zakrywa całą powierzchnię ciała, a co za tym idzie utrudnia wnikanie promieni słonecznych.

Jak widać, witamina D stosowana w odpowiednich ilościach oraz proporcjach ma pozytywny wpływ na nasz organizm, przyczynia się także do polepszenia zdrowia oraz ogólnej kondycji naszych narządów wewnętrznych. Pomaga w zwalczaniu wielu chorób, m.in. tych najzłośliwszych, czyli nowotworów. Natomiast tylko niedobór witaminy D jest dla nas szkodliwy, dlatego powinniśmy zwracać uwagę na to co jemy i ile czasu spędzamy na słońcu, ponieważ częsta ekspozycja może mieć tragiczne skutki dla naszego zdrowia.

FLESZ: Od 1 kwietnia do sklepu wejdziesz tylko w rękawiczkach

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

L
Lila

Aby uzupełnić witaminy w tym witaminę D polecam uzupełnić dietę sokami. Piję soki z warzyw i owoców wg. porad https://www.terapiasokami.pl/witamina-d-hormon-zycia. Stosuje się do tych zasad i potwierdzam korzystne działanie tej diety. Soki wyciskam samemu, nie kupuję ze sklepu. Cieszę się dobrym zdrowiem i mam dużo energii. Najlepsze jest to co naturalne.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3