Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Włącz uwagę!”. Konkurs na umiejętność czytania ze zrozumieniem pod patronatem DZ już za nami. Gratulacje dla laureatów!

Kamil Lorańczyk
Kamil Lorańczyk
Podsumowano konkurs dla bielskich szkół z czytania ze zrozumieniem "Włącz uwagę!".
Podsumowano konkurs dla bielskich szkół z czytania ze zrozumieniem "Włącz uwagę!". FOT. KL
Międzyszkolny konkurs czytania prasy ze zrozumieniem „Włącz uwagę!” podsumowano we wtorek, 7 grudnia, w bielskiej Szkole Podstawowej nr 37. Wzięło w nim udział aż dziewięć szkół, łącznie 40 uczestników. Zadowoleni zwycięzcy odebrali dyplomy, upominki rzeczowe i... nagrody w postaci szóstek z języka polskiego.

Konkurs „Włącz uwagę!”

Czytanie ze zrozumieniem to podstawowa umiejętność, którą docenia się z biegiem czasu. Z tego założenia wychodzi m.in. Szkoła Podstawowa nr 37 im. gen. Mariusza Zaruskiego w Bielsku-Białej, która została pomysłodawcą i organizatorem pierwszego międzyszkolnego konkursu czytania prasy ze zrozumieniem „Włącz uwagę!” przeznaczonego dla uczniów bielskich szkół podstawowych pod patronatem „Dziennika Zachodniego” i portalu naszemiasto.pl.

Konkurs „Włącz uwagę!” przeprowadzono aż w dziewięciu bielskich szkołach na przełomie września i października tego roku. Natomiast we wtorek odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu, wręczenie nagród i upominków zwycięzcom, tym w kategorii indywidualnej, jak również drużynowej. Uroczystość odbyła się w bielskiej SP nr 37.

Za organizację całości konkursu odpowiedzialna była jego pomysłodawczyni Bogusława Wiesner-Januszewska, nauczycielka z SP nr 37 w Bielsku-Białej i przewodnicząca komisji konkursowej. Swoim wsparciem konkurs obdarzyła dyrektor szkoły Barbara Markiel.

Uczniowie zmierzyli się z lokalną prasą

W ramach konkursu młodzi czytelnicy starali się czytać uważnie przygotowane materiały prasowe i odpowiadać na dołączone do nich pytania. Arkusz konkursowy liczył 22 zadania oparte na artykułach pochodzących z „Dziennika Zachodniego”. W konkursie wzięło udział dziewięć szkół, łącznie aż 40 uczestników, którzy na udzielenie wszystkich odpowiedzi mieli półtorej godziny.

Przygotowany konkurs miał na celu m.in. podszkolić uczniów w korzystaniu z prasy w postaci tradycyjnej, rozwinąć ich umiejętności czytania ze zrozumieniem, a także sprawdzić to, jak radzą sobie z wyszukiwaniem informacji w tekstach prasowych. Przy okazji warto podkreślić, że czytanie prasy to znakomita okazja do nabycia kompetencji społecznych.

Uczniowie zmierzyli się z tekstami, które pojawiły się w „Dzienniku Zachodnim” w ostatnich ośmiu miesiącach.

- Wybierałam artykuły biorąc pod uwagę różnorodność tematyczną. Chodziło właśnie o to, żeby pokazać ogrom informacji związanych z regionem i odmienne kategorie, którym poświęcony jest „Dziennik Zachodni”. Teksty dotyczyły m.in. kultury, polityki czy sportu - mówi Bogusława Wiesner-Januszewska, nauczycielka z SP nr 37 w Bielsku-Białej oraz przewodnicząca komisji konkursowej.

Co ważne, udzielenie odpowiedzi na większość pytań nie sprawiło uczniom żadnych trudności.

- Mieliśmy ograniczony czas. Dlatego najlepiej było na początku rozeznać się w tym, gdzie co się znajduje, a następnie szukać najważniejszych informacji, które stanowiły odpowiedzi na pytania - powiedzieli wspólnie zwycięzcy w kategorii drużynowej.

Konkurs będzie miał ciąg dalszy

Forma konkursu w założeniu była nieco inna. Trzeba było ją dostosować do aktualnej rzeczywistości. To udało się organizatorom bardzo dobrze.

- Dziewięć szkół w tym roku wzięło udział w konkursie. Niestety, ale pandemia zrobiła swoje. Formuła miała być troszkę inna. Według pierwszych ustaleń zamierzaliśmy zaprosić wszystkich uczestników do naszej szkoły, żeby pisali w jednym czasie i miejscu. Jednak z powodu trwającej pandemii organizacja uległa zmianie. Arkusze po prostu wysłaliśmy do szkół - wyjaśnia Bogusława Wiesner-Januszewska.

Pozostaje więc liczyć na to, że następne edycje uda się zrealizować już wspólnie. Tym bardziej warto zadbać o ich realizację, bo - jak się okazuje - konkurs może być świetnym uzupełnieniem dla programu nauczania.

- Bardzo uważnie czytamy coś, co mamy dostępne na wyciągnięcie ręki. Właściwie nie potrzebujemy do tego wiedzy, tylko potrzebujemy umiejętności - podkreśla dyrektor Barbara Markiel. I dodaje: - To bardzo ważny i potrzebny konkurs. Czytanie ze zrozumieniem to podstawowa umiejętność na całe życie. Cieszę się, że tyle szkół przystąpiło do konkursu i tylu uczniów mamy fantastycznych, którzy potrafią bardzo dobrze czytać ze zrozumieniem. Z biegiem czasu na pewno docenią tę umiejętność.

Konkurs można potraktować jako dodatkowy sposób nauczania, który jest nieco inny od tego programowego. A przy okazji rzeczywiście potrzebny.

- U nas w szkole na lekcjach często powtarzamy, że czytać Kochanowskiego to jedno, ale czytać umowy, umowy o pożyczki i dodane do tekstów informacje zapisane drobnym druczkiem, to jest zupełnie coś innego. W życiu umiejętność czytania różnych tekstów dobrze wykorzystać. Ten konkurs w tym pomaga, a my lubimy uczyć młodzież w sposób kreatywny - wyjaśnia Bogusława Wiesner-Januszewska.

Kreatywność w SP 37 to podstawa!

Szkoła Podstawowa nr 37 trafia do uczniów także z innymi konkursami i wydarzeniami. Zarówno dyrektor, jak i nauczyciele dbają o to, aby w szkole realizować projekty przede wszystkim z myślą o uczniach. Stąd m.in. konkursy plastyczne, teatralne czy sztandarowy festiwal o „Złotą Nutkę”, na którym podczas ostatniej edycji tematem przewodnim było 70-lecie połączenia Bielska i Białej. Z tej okazji, warto podkreślić fakt, że jedna z uczennic skomponowała własną piosenkę „Dla mojego miasta”. Od niedawna w SP nr 37 ukazuje się też gazetka przygotowywana przez szkolnych redaktorów z różnych klas pt. „Szkolne echo”.

Laureaci międzyszkolnego konkursu „Włącz uwagę!”

Kategoria drużynowa

  • Pierwsze miejsce zajęli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 37 w Bielsku-Białej w składzie: Aleksandra Kozieł, Olga Januszewska, Amelia Kania, Martyna Pilarz i Kajetan Zaczek.
  • Drugie miejsce wywalczyli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 29 w Bielsku-Białej w składzie: Natalia Ciżbok, Malwina Hajost, Julita Darmofał, Aleksandra Brzęk i Martyna Wróbel.
  • Trzecie miejsce zajęli natomiast uczniowie Szkoły Podstawowej nr 32 w Bielsku-Białej w składzie: Wiktoria Frydel, Maria Anczakowska, Lena Gądkowska, Wiktoria Kucia i Karolina Kisiała.

Kategoria indywidualna

  • Na pierwszym miejscu z taką samą liczbą punktów znaleźli się: Lena Gądkowska (SP nr 32), Aleksandra Kozieł (SP nr 37) oraz Jakub Kluska (SP nr 36).
  • Drugie miejsce w kategorii indywidualnej zajęła Olga Januszewska (SP nr 37).
  • Na trzecim miejscu wspólnie uplasowało się aż 6 uczniów: Natalia Ciżbok (SP nr 29), Martyna Wróbel (SP nr 29), Antoni Socha (SP nr 27), Natalia Bobrowska (SP nr 36), Dominika Janowiec (SP nr 31) oraz Kajetan Zaczek (SP nr 37).

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera