reklama

WPKiW: Jak zdobyć 100-letnią lokomotywę?

Grzegorz LisieckiZaktualizowano 
Arkadiusz Gola
Jest czarna, ma sto lat i pochodzi z Berlina. Jest jedyna w swoim rodzaju. Znaleźli ją członkowie Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

- W Polsce nie ma drugiej takiej lokomotowy: o rozstawie kół 900 milimetrów, która mogłaby jeździć w WPKiW - mówi Michał Pańczyk, członek stowarzyszenia i naczelnik kolei parkowej. Jest jednak jeden kłopot - lokomotywa znajduje się w Bydgoszczy.

Wiekowy parowóz pracował w przedsiębiorstwie Held & Franker w Berlinie, później w bytomskiej kopalni "Rozbark", a na koniec w KWK "Wujek" w Katowicach.

Teraz jest własnością bydgoskiej firmy Trans-Mot, gdzie została wypatrzona przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. To już jedyny taki egzemplarz w Polsce - parowozy tego typu funkcjonowały jeszcze w naszym kraju do lat 80., ale były w złym stanie technicznym, więc zostały zezłomowane.

Lokomotywa z Bydgoszczy - jak się dowiedzieliśmy - ma stanąć na cokole przed wejściem do firmy. Czy rzeczywiście tak się stanie?

Zarząd WPKiW SA złożył już swoją ofertę bydgoszczanom, wkrótce mają się rozpocząć rozmowy w sprawie sprowadzenia parowozu do Chorzowa. Bo w WPKiW jest pomysł na odnowienie kolejki parkowej.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
- Plan zakłada stworzenie stylowej kolejki z epoki - mówi Łukasz Buszman, rzecznik prasowy WPKiW.

- Realizacja pomysłu ma rozpocząć się właśnie od parowozu. Kolejne etapy to zakup wagonów oraz stylowe zaaranżowanie istniejących dzisiaj stacji - na stacje z epoki parowozów. Co ważne, z firmą Trans-Mot chcemy rozmawiać nie tylko o przekazaniu, ale także o zakupie kolejki - zaznacza.

Buszman dodaje też, że lokomotywa i stylowa kolejka byłaby dużą atrakcją, z której mogłyby korzystać w parku tysiące ludzi.

Kilka lokomotyw i wąskie tory

Kolejka w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku jeździ od 1957 roku.

Stacje końcowe - Śląskie Wesołe Miasteczko i Przystań - dzieli nieco ponad cztery kilometry. Początkowo, do roku 1965, rozstaw torów kolejki miał prześwit 1000 milimetrów, później zmieniono go jednak na 900 mm. Powód? Wagony motorowe były już wyeksploatowane i nie udało ich się zastąpić.

Kolejkę ciągnęły trzy małe lokomotywy, które później zostały zastąpione przez dwie mocniejsze - WLs150. Kupiono je w KWK Katowice, a chorzowski Konstal przystosował je do jazdy po 900-milimetrowych torach. W latach 80. na trasie kursowała już tylko jedna WLs150, później obie zostały sprzedane - zastąpiono je lokomotywą WLP 50, która jeździ do dziś.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3