MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wręczono nagrody za projekt dworca kolejowego w Częstochowie ZDJĘCIA

js
Nagrody za projekt nowego dworca w Częstochowie.
Nagrody za projekt nowego dworca w Częstochowie. janusz strzelczyk
W częstochowskim Ratuszu uroczyście wręczono nagrody w konkursie na opracowanie komcepcji architektonicznej obejmującej dworzec Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie terenu jego otoczenia. Pierwsza nagrodę otrzymały TOPROJEKT (Rybnik), ANDSTUDIO(Paryż) oraz STUDIO ANTONINI (Paryż). Nagrody wręczali członek Zarządu PKP SA Małgorzata Zielińska i prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.Inwestycja zacznie się połowie 2021 r.

Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego.

Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.

W sąsiedztwie nowej bryły zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantę architektoniczną.

Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.

Nie przegap

Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca

Obecny gmach dworca oddano do użytku w 1996 r. i był on wtedy najnowocześniejszym dworcem w Polsce. Zaprojektował go Ryszard Frankowicz. Architektonicznie to postmodernizm lat 90. XX w.

Problemem dworca jest jego kosztowne utrzymanie, b jest zbyt duży. Był projektowany z myślą o obsłudze masowych pielgrzymek, przybywających na na Jasną Górę. Jednak na początku lat dziewięćdziesiątych pielgrzymi przesiedli się z pociągów do autokarów. Dlatego dworzec pozostał niedokończony – gmach wschodni (od ul. Piłsudskiego) miał być tak duży jak ten od strony Placu rady Europy.
W 2016 roku na dworcu przeprowadzono remont peronów i pasażu nad torami za 7 mln zł.

Pod koniec 2022 roku powinien być już gotowy nowy dworzec główny w Częstochowie.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

.

od 7 lat
Wideo

Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni