Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybrano wykonawcę ekspertyzy słynnych "fal Dunaju" na autostradzie A1 niedaleko Piekar Śląskich. Wygrała droższa oferta

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Pofałdowana autostrada A1 na odcinku między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi będzie naprawiona. Na razie powstanie ekspertyza wskazująca jak to zrobićZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Pofałdowana autostrada A1 na odcinku między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi będzie naprawiona. Na razie powstanie ekspertyza wskazująca jak to zrobićZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKIA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę ekspertyzy słynnych „fal Dunaju” na autostradzie A1. Chodzi o naprawę, znanych kierowcom, muld między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Już wiadomo, ze ekspertyzę wykona katowickie biuro projektowe Trakt. Ekspertyza będzie kosztowała prawie 10 milionów złotych.

Ekspertyza "fal Dunaju" na A1 ma kosztować prawie 10 milionów złotych

W przetargu na wykonanie ekspertyzy słynnych „fal Dunaju” niedaleko Piekar Śląskich wpłynęły dwie oferty. Obie w bardzo podobnych cenach. Firma Trakt z Katowic zaoferowała wykonanie zamówienia za 9,9 mln zł, a Mosty Katowice za kwotę 9,6 mln zł. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia 10,4 mln zł. Obydwie firmy zaoferowały również skrócenie o dwa miesiące wykonania dokumentacji projektowej oraz uzyskania wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Ostatecznie wybrano droższą ofertę. Dlaczego?

- Najkorzystniejszą ofertę złożyło biuro projektowe TRAKT z Katowic. Uzyskało maksymalną punktację w kryterium doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, co przeważyło o wyborze nieco droższej oferty. Jeżeli do 9 stycznia 2023 r. nie wpłyną odwołania od wyboru oferty, to umowę podpiszemy jeszcze w styczniu – informuje Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Pofałdowana autostrada A1 spędza sen z oczu drogowcom

Przypomnijmy, że naprawa wspomnianego pofałdowanego odcinka autostrady A1 spędza sen z oczu drogowcom już od paru dobrych lat. Była naprawiana jeszcze w ramach gwarancji przez wykonawcę, potem kolejny raz na zlecenie GDDKiA. Za każdym razem próby likwidacji wybrzuszeń kończyły się fiaskiem i droga ponownie się fałdowała. Kierowcy narzekali, drogowcy robili co mogli. Na razie trudno mówić o komfortowej podróży tą częścią A1. Obowiązują tam ograniczenia prędkości od 80 do 100 km/h.
W 2021 roku pobrano próbki poszczególnych warstw drogi. Wykonano aż 61 odwiertów. Próbki trafiły do specjalistycznego laboratorium, które zbadało pobrany materiał. Wyniki badań, wykonanych w laboratorium będą podstawą do wykonania kompleksowej ekspertyzy. Materiały z wynikami badań wcześniej trafiły jednak do Rady Naukowej przy GDDKiA. Pochylili się nad nimi naukowcy, bo Rada Naukowa to stały zespół opiniodawczy, działający przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Należą do niej profesorowie i doktorzy wielu uczelni technicznych, wspierający GDDKiA przy rozwiązywaniu szczególnie skomplikowanych problemów podczas procesów inwestycyjnych realizowanych przez GDDKiA.

Ekspertyza A1 czyli co?

Wykonawca ekspertyzy, czyli firma Trakt, nie poprzestanie tylko na tym opracowaniu. Będzie musiał też uzyskać wszelkie niezbędne decyzje administracyjne. Przygotuje również dokumentację przetargową oraz będzie brał udział w opracowaniu odpowiedzi na pytania zainteresowanych przeprowadzeniem prac naprawczych.
Ekspertyza ma powstać w 8 miesięcy od podpisania umowy. Będzie to ekspertyza techniczna infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz kompleksowego programu naprawczego dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie. W maksymalnie 12 miesięcy powstanie także dokumentacja projektowa dla naprawy autostrady A1 wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Umowa przewiduje także pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych w oparciu o sporządzoną dokumentację projektową (w 80 miesięcy od podpisania umowy).

Na razie drogowcy budują dopiero nowe jezdnie. Będą miały większą nośność i na trasie nie będzie już kolizyjnych skrzyżowań. Tak wyglądał plac budowy w połowie grudnia między 8-13 grudnia.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przebudowa DK1 w Dąbrowie Górniczej do parametrów ekspresówk...

Kiedy zacznie się remont pofałdowanej A1?

Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. Zakończenie prac projektowych GDDKiA przewiduje w I kwartale 2024 r. Umożliwi to ogłoszenie przetargu na wykonanie robót w 2024 r. z planowanym terminem rozpoczęcia realizacji robót naprawczych na początku 2025 roku.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera