Wypłaty z programu 500 plus w Częstochowie z problemami. Ponad 50 proc. wniosków jest z błędami

Piotr Ciastek
Częstochowa: Wypłaty z programu 500 plus z problemami. Ponad 50 proc. wniosków jest z błędami
Częstochowa: Wypłaty z programu 500 plus z problemami. Ponad 50 proc. wniosków jest z błędami arc
Choć w Częstochowie wypłaty z programu 500 plus już ruszyły, to Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zwraca uwagę na wysoką liczbę niepoprawnie wypełnionych wniosków, a to wydłuża procedurę i opóźnia wypłaty.

W Częstochowie w ramach Programu „Rodzina 500 plus” sukcesywnie wydawane są decyzje, popłynęły też pierwsze środki, natomiast bardzo wiele składanych wniosków zawiera błędy, przez co znacznie wydłuża się proces wydawania decyzji oraz wypłaty świadczeń - informuje częstochowski MOPS.

Ośrodek szacuje, że ponad 50 proc. wszystkich złożonych wniosków jest błędnych, a wnioski składane drogą elektroniczną zawierają błędy w około 80 proc.

MOPS przypomina, że na stronie www.mops.czestochowa.pl w zakładce „Rodzina 500+” znajdują się dokładne instrukcje wypełniania wniosków w konkretnych przypadkach (w ramach trzech ścieżek – A, B, C). Czerwonym kolorem zaznaczono w instrukcjach rubryki, które należy wypełnić oraz dopisano komentarze. - Prosimy o dokładne czytanie instrukcji przed złożeniem wniosków - apelują pracownicy MOPS-u.

KLIKNIJ W OBRAZ I ZOBACZ, JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ WNIOSEK W PROGRAMIE RODZINA 500 PLUS
KLIKNIJ W OBRAZ I ZOBACZ JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ WNIOSEK W PROGRAMIE RODZINA 500 PLUS
Program Rodzina 500+

Co opóźnia wypłaty środków?

W większości przypadków w celu uzupełnienia/poprawienia dokumentu konieczna jest wizyta wnioskodawcy w urzędzie – najczęściej błędnie wypełniony wniosek uniemożliwia wydanie decyzji dotyczącej ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego. W takich sytuacjach, w pierwszej kolejności, ośrodek kontaktuje się z Wnioskodawcami telefonicznie. W przypadkach niemożności nawiązania kontaktu telefonicznego, informuje go pisemnie o stwierdzonych brakach.
Podczas procesu wydawania decyzji pojawiają się też problemy ze skontaktowaniem się z częścią osób, które na decyzje czekają – wnioskodawcy nie odbierają telefonów, albo, mimo powiadomienia, nie odbierają decyzji w punkcie obsługującym wnioski (jeśli taką opcję odbioru zaznaczyli składając wniosek).

Tym samym decyzja nie jest doręczona skutecznie – do czasu jej odebrania osoby te nie mogą otrzymać świadczenia. Na wydanie decyzji oraz wypłatę świadczenia w pierwszym okresie ustawodawca przewidział termin 3 miesięcy.

Jakiego rodzaju błędy zdarzają się najczęściej – na co zwrócić szczególną uwagę?

Najczęściej we wnioskach pojawiają się błędy w wypełnianiu składu rodziny tj. brak wszystkich dzieci uprawnionych do świadczenia wychowawczego, np. brak pierwszego dziecka w składzie rodziny, przy wnioskowaniu na kolejne dzieci (część I wniosku pkt 4 – dane członków rodziny).

Ponadto wnioskodawcy często nie zaznaczają lub błędnie wypełniają istotne we wniosku dane dotyczących utraty/uzyskania dochodu (część I wniosku pkt 7.3 – informacja na temat sytuacji związanych z uzyskaniem lub utratą dochodu) i przebywania/nieprzebywania wnioskodawcy lub członka rodziny poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (część II wniosku pkt 1 – oświadczenie dotyczące ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego na dziecko).

KLIKNIJ W OBRAZ I ZOBACZ, JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ WNIOSEK W PROGRAMIE RODZINA 500 PLUS
KLIKNIJ W OBRAZ I ZOBACZ JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ WNIOSEK W PROGRAMIE RODZINA 500 PLUS
Program Rodzina 500+

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie