Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyprzedaże zimowe 2021. Sklepy czekają na otwarcie 1 lutego. Ale czy handlowcy w galeriach zdążą z wyprzedażą?

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Galerie handlowe będą funkcjonować w ograniczonym zakresie co najmniej do 31 stycznia 2021 r.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Galerie handlowe będą funkcjonować w ograniczonym zakresie co najmniej do 31 stycznia 2021 r.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zanim na dobre zaczęły się zimowe wyprzedaże, rząd zamknął galerie handlowe przed świętami Bożego Narodzenia 2020 r. W styczniu przedłużył ograniczenia w handlu do końca stycznia 2021 r. "Winter sale" hula już od kilku tygodni w e-sklepach znanych marek odzieżowych czy obuwniczych. Czy mamy szansę doczekać dużych wyprzedaży też w sklepach stacjonarnych w tym sezonie?

W zwykłym kalendarzu handlowym właśnie bylibyśmy w końcówce zimowej wyprzedaży sezonowej. Tradycyjnie rozpoczęłaby się szaleństwem wyprzedażowym tuż po świętach Bożego Narodzenia, a teraz handlowcy myśleliby już o wprowadzaniu do sklepów wiosennych kolekcji.

Ale początek 2021 r. trudno nazwać zwykłym czasem, w handlu stacjonarnym wszystko stoi na głowie. Wyprzedaże zimowe rozpoczęły się de facto już na początku grudnia, ale zatrzymały się w połowie po zamknięciu (a właściwie drastycznym ograniczeniu działalności galerii handlowych).

Lista niedziel handlowych w 2021 r. Sprawdź, w jaką niedzielę w 2021 r. będzie można swobodnie zrobić zakupy.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Niedziele handlowe. Kiedy jest niedziela handlowa we wrześni...

Przypomnijmy, że kolejny lockdown galerii handlowych zaczął się 28 grudnia, i potrwa (z przedłużeniem) do 31 stycznia 2021 r. To oznacza, że zimowe wyprzedaże rozpoczną się formalnie najpóźniej w historii, czyli dopiero w lutym - o ile rząd rzeczywiście pozwoli na wznowienie handlu od 1 lutego.

Zamrożone zimowe wyprzedaże pogłębiają straty rynku retail

Sam tylko styczeń może powiększyć powstałą dziurę o kolejne 6 mld zł. Przedstawiciele centrów handlowych apelują o jak najszybsze zniesienie ograniczeń tak, aby można było uratować chociaż część ważnego dla handlu sezonu przecen.

Jak podaje Polska Rada Centrów Handlowych, ograniczenia nakładane na handel od marca 2020 roku już przyczyniły się do powstania strat na tym rynku sięgających łącznie ok. 30 mld złotych.

Nie przeocz

Szacuje się, że tylko sam styczeń pogłębi tę dziurę o kolejne 6 mld złotych, z czego aż 2 mld złotych kosztować będzie galerie i ich najemców wydłużenie styczniowych obostrzeń.

Jak wykazało badanie przeprowadzone przez Proxi.cloud i UCE RESEARCH, o ponad 60 proc. spadła bezpośrednio przed świętami zarówno liczba klientów, jak i wizyt w galeriach, centrach oraz pasażach handlowych
Z przeprowadzonej analizy na próbie blisko 560 tys. konsumentów, którzy odbyli ponad 2,1 mln wizyt, wynika, że o 60,7 proc. zmniejszyła się liczba klientów w galeriach, centrach i pasażach handlowych od 28 listopada do 24 grudnia ub.r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Natomiast patrząc na dane dotyczące liczby wizyt, widać, że nastąpił spadek o 60,2 proc.

Handel w galeriach handlowych będzie ograniczony aż do 31 stycznia 2021 r., czyli dwa tygodnie dłużej, niż wcześniej zapowiadano.Nz. Galeria Katowicka przed lockdownemZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Rząd zabrał nam kolejną niedzielę handlową, 31 stycznia. Czy...

- Tradycyjnie o tej porze roku powinniśmy być już w szczycie sezonu wyprzedaży. II połowa stycznia zwykle oznaczała kolejną odsłonę przecen, sięgającą nawet 50-70 proc. Lockdown niestety zamroził cały sezon, pozostawiając nas w niepewności. Przez kolejne lockdowny straciliśmy już listopad, potem końcówkę grudnia, która jest szalenie ważna dla dobrego otwarcia sezonu przecen. Tracimy teraz cały styczeń, czyli de facto otwarcie roku - mówi Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów.

- To negatywnie odbija się na kondycji zarówno samych sklepów, które nie mogą wyprzedać leżących w magazynach kolekcji, jak i właścicieli galerii. Ci ostatni bowiem znów tracą znaczną część przychodów z czynszów, ponosząc jednocześnie koszty związane m.in. z utrzymaniem nieruchomości, obsługą długu bankowego czy zwolnieniami najemców z opłat - dodaje.

Dobra wiadomość dla klientów - będą duże wyprzedaże już po ponownym otwarciu galerii

Jedno jest pewne, i jest to dobra wiadomość dla klientów poszukujących okazji. Po zniesieniu obostrzeń markom będzie zależeć na szybkim upłynnieniu towaru.

Zobacz koniecznie

- Dzień zniesienia ograniczeń w handlu z całą pewnością będzie dniem startu wyprzedaży m.in. w sklepach odzieżowych, z butami, dla dzieci, a także w perfumeriach czy w sklepach z elektroniką. Handlowcom będzie zależało na tym, upłynnić towar, jaki znajduje się dziś w sklepie lub w magazynie. Póki co jednak cały rynek jest w zawieszeniu - mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

Fast shopping zastąpił window shopping

Eksperci wskazuj, że od miesięcy zachowania konsumentów ewoluują, zmienia się także funkcja centrów handlowych. - Polacy w swoich zakupach są coraz bardziej ostrożni. Jesteśmy mniej impulsywni w swoich wyborach, ale jednocześnie kupujemy więcej i bardziej konkretniej - mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.

- Wg danych z poprzednich miesięcy, od kiedy pojawiły się obostrzenia związane ze stanem epidemii pojedynczy klient w sklepie wydaje nawet o 20 proc. więcej niż przed pandemią, co jest dobrą prognozą na przyszłość. Zmienia się także to, jak robimy zakupy. Do rzadkości należą zakupy w grupach. Preferujemy za to zakupy w pojedynkę. Skraca się także czas pobytu w centrum handlowym. Ten przy w pełni otwartej galerii wynosi maksymalnie godzinę. Tradycyjny dla galerii handlowych window shopping, zastąpił pandemiczny fast shopping, a więc niezwykle świadome zakupy, w których dla konsumenta jest bezpieczeństwo - dodaje.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty