Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wysokie mandaty pomogły! Umiarkowana prędkość na drogach w styczniu 2022 r. Są też zmiany w zachowaniu kierowców

Monika Jaracz-Świerczyńska
Monika Jaracz-Świerczyńska
ARC
Umiarkowana prędkość na drogach w styczniu 2022 r. Zmiany w zachowaniu kierowców efektem obowiązywania nowego taryfikatora mandatów. Jest to widoczne głównie w obrębie największych miast, gdzie kierowcy poruszają się ze średnią prędkością do 34 km/h. Najczęściej popełniane przekroczenie prędkości wynosi do 10 km/h i aktualnie jest karane mandatem w wysokości 50 zł.

Nieznaczny wzrost średnich prędkości jazdy

Dzięki statystykom, dotyczącym prędkości jazdy kierowców i ich analizie przeprowadzonej przez ekspertów z Yanosika, znane są już dane związane z modelem zachowań kierowców na polskich drogach w styczniu 2022 roku.

Od 1 stycznia w Polsce obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Przewiduje ogromne kary dla kierowców, którzy łamią prawo drogowe, a zwłaszcza przekraczają dopuszczane limity prędkości.Regulacja zaostrza kary dla kierowców i podwyższa maksymalną wartość grzywny z 5 do 30 tysięcy złotych.Zobacz taryfikator mandatów. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Mandaty dla kierowców są drakońskie. Zobacz, co się zmieniło...

Na podstawie wiedzy o średnich prędkościach jazdy kierowców w styczniu tego roku i dzięki zestawieniu ich z zeszłorocznymi eksperci twierdzą, że w pierwszych dniach stycznia kierowcy znacznie zwolnili, natomiast w miarę upływu czasu średnie prędkości jazdy sukcesywnie rosły, ale z zachowaniem umiarkowania.

Podczas dokonywanych analiz zauważono delikatne rozbieżności, zwłaszcza na drogach ekspresowych oraz autostradach, a także na obszarach niezabudowanych.

– Średnie prędkości jazdy kierowców w Polsce, od momentu wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów, na autostradach i drogach ekspresowych wzrosły o 2-3 km/h w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Jednak nadal są one poprawne i mieszczą się w obowiązujących limitach. Z kolei w obszarze niezabudowanym i zabudowanym widoczne są również niewielkie przekroczenia prędkości, które na ten moment mogłyby być karane mandatem w wysokości 50 zł za przekroczenia do 10 km/h. Styczeń to również czas rozpoczęcia ferii zimowych, co także ma wpływ na zwiększenie prędkości jazdy, ze względu na mniejszy ruch na trasach. Takie zwiększenia średnich prędkości w zakresie 2-3 km/h nie są niestandardowym zachowaniem w tym czasie – mówi Julia Langa z Yanosika.

Nie przeocz

Częściej w terenach niezabudowanych

Eksperci wzięli pod uwagę również kwestię poprawności jazdy w obszarze zabudowanym i niezabudowanym. W związku z tym, porównali dane związane z przekroczeniami prędkości, których dopuszczali się kierowcy w styczniu tego roku oraz w poprzednim.

Sytuację odzwierciedlili w procentach, dzięki czemu odnotowali wartości, wyrażające skalę niedostosowania się kierowców do obowiązujących przepisów. Jak wynika ze statystyk, osoby kierujące pojazdami samochodowymi częściej przekraczają limity prędkości o niecałe 10 km/h w terenie niezabudowanym. Wskaźnik ten jest wyższy niż w zeszłym roku o 1,2%.

– Nasze dane wykazują 3-procentowy wzrost zachowywania prawidłowej prędkości jazdy przez kierowców w tym roku, w terenie zabudowanym, w stosunku do ubiegłego roku. W obszarze niezabudowanym również nastąpiła delikatna poprawa o 1proc. Spadł również udział przekroczeń limitów prędkości od 10 km/h do 50 km/h. Natomiast wciąż najczęściej popełnianym wykroczeniem jest przekroczenie obowiązującego limitu prędkości do 10 km/h – mówi Julia Langa z Yanosika.

W mniejszych miastach jeździ się szybciej

Eksperci z Janosika wyróżnili też średnie prędkości jazdy w polskich miastach, uwzględniając je z podziałem na cztery grupy: z liczbą mieszkańców powyżej 1 mln, do 1 mln, do 500 tys. oraz powyżej 100 tys. Po dokonanej analizie porównali statystyki dotyczące prędkości, osiąganych przez kierowców w styczniu 2021 i 2022 roku. To właśnie w miastach, liczących do 500 tysięcy mieszkańców średnie prędkości jazdy wynoszą powyżej obowiązującego limitu prędkości do 50 km/h.

Dla przykładu, spośród polskich miast z liczbą mieszkańców do 500 tysięcy, w styczniu tego roku średnią prędkość do 50 km/h i więcej rozwijali kierowcy w Rudzie Śląskiej (52 km/h) oraz w Gliwicach (51 km/h).

W przypadku pierwszego z podanych miast statystyki zeszłoroczne wyglądały tak samo, w przeciwieństwie do Gliwic, gdzie w styczniu 2021 roku średnia prędkość wynosiła o 1 km/h więcej niż tegoroczna.

Mniej niż 50 km/h poruszali się kierowcy w Zabrzu (47 km/h) – o 2 km/h mniej niż w 2021 roku, w Dąbrowie Górniczej (45 km/h) – mniej o 7 km/h niż w ubiegłym roku, w Katowicach (41 km/h) – o 1 km/h mniej niż w ubiegłym roku, a także Sosnowcu (45 km/h).

Nowy taryfikator mandatów powodem zmian w zachowaniu kierowców

Według badań przeprowadzonych przez ekspertów z Janosika, zmiany w zachowaniu kierowców na polskich drogach są efektem obowiązywania nowego taryfikatora mandatów.

Jest to widoczne głównie w obrębie największych miast, gdzie kierowcy poruszają się ze średnią prędkością do 34 km/h. Jak wskazują dane, najczęściej popełniane przekroczenie prędkości wynosi do 10 km/h i aktualnie jest karane mandatem w wysokości 50 zł.

Oprac. Monika Jaracz / Yanosik

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera