Wysoko postawiona poprzeczka, czyli o studiach MBA oczami wykładowcy

Artykuł sponsorowany Zaktualizowano 

Jest Pani wykładowcą programu MBA. Jak te studia wyglądają z perspektywy osoby prowadzącej zajęcia?

Słuchacze studiów MBA oczekują konkretnej, zaktualizowanej wiedzy i narzędzi podnoszących ich skuteczność menedżerską. Wymagają od prowadzących znajomości rynku, uważności i wymiany doświadczeń. Nic dziwnego, w końcu studia MBA są mocno osadzone w praktyce biznesowej, tutaj nie tak bardzo liczy się teoria. Słuchacze chcą konkretnych, praktycznych rozwiązań, dyskusji, case’ów, które mogą zastosować w swoich firmach od ręki, dosłownie tego samego dnia. Ta wysoko podniesiona poprzeczka inspiruje mnie do ciągłego samokształcenia, rozwoju osobistego i zawodowego. Lubię to, że nie stoję w miejscu, a nieprzerwanie idę naprzód i poszukuję odpowiedzi, często ramię w ramię z słuchaczami.

Dlaczego postanowiła Pani wykładać na studiach tego typu?

Z mojego doświadczenia z pracy w różnych firmach, z rozmów przeprowadzonych z słuchaczami i studentami oraz kadrą zarządzającą, z którą pracowałam, wynika, że poziom wiedzy psychologicznej związanej z zarządzaniem relacjami w firmie jest zdecydowanie niewystarczający. Powodem może być profil studiów, które najczęściej kończą menedżerowie czy kierownicy. Typowe studia menedżerskie często nie uwzględniają praktycznej wiedzy psychologicznej, pomagającej spojrzeć na firmę z innej, złożonej perspektywy. Osoby, które uczę, a także moi klienci, z którymi rozmawiam, podkreślają, że kwalifikacje zawodowe nie wystarczają, aby optymalnie zarządzać zespołem czy firmą. Opierając się na tych doświadczeniach i rozmowach, postanowiłam jakiś czas temu, pokazać ludzkie oblicze biznesu właśnie słuchaczom na studiach MBA.

Na czym polega specyfika modułu, który Pani prowadzi?
Prowadzę zajęcia z analizy transakcyjnej. Jej twórcą jest E. Berne, a odnosi się ona do rozwoju jednostki poprzez dostarczenie jej wiedzy i narzędzi umożliwiających analizę zachowań, wchodzenia w relacje z innymi czy stylów pracy. Daje nam zbiór narzędzi, które pozwalają opisać, ocenić i zanalizować istniejący system czy organizację oraz określić kierunki i sposoby zmian w tej organizacji. Szczególnie w obecnych czasach ta koncepcja – która ma już 60 lat! – ewoluuje, a wiele jej elementów nabiera nowego znaczenia. Słuchacze poznając ją, zyskują rozległy obszar wiedzy, który wykorzystać mogą zarówno w kontekście osobistym, jak i zawodowym, oraz zastosować bezpośrednio w swojej firmie czy relacjach ze współpracownikami. Moi słuchacze poznają między innymi model sterowników diagnozujący różne style pracy. Wpływają one na sposób organizacji pracy, zarządzanie czasem, funkcjonowanie wśród innych czy style komunikacji. Dają odpowiedz na pytanie, dlaczego z niektórymi osobami nie potrafimy współpracować. Znając ten model, skuteczniej wykorzystujemy potencjał swój i pracowników, bo adekwatnie przydzielamy zadania, komplementarnie dobieramy pracowników do zadań i skuteczniej ich motywujemy.

Ilona Stawczyk - wykładowca programu MBA w Wyższej Szkole Bankowej w Chorzowie, certyfikowany trener Analizy Transakcyjnej.

TEB

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3