Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z autostrady A1 znikną w końcu wyboje między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi ZDJĘCIA

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Autostrada A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi
Autostrada A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi GDDKiA
Dobra wiadomość dla kierowców podróżujących autostradą A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Jest spora szansa, że z tej najwyższej klasy drogi znikną w końcu pagórkowate nierówności. Wyboje powstały tam już pod oddaniu trasy do użytku. Winny był jeden z materiałów użytych do budowy drogi. Trasa była już raz remontowana z tego powodu, jednak wyboje wciąż tam są. Teraz ma się to zmienić, bo użyty do podbudowy żużel w końcu przestał pęcznieć.

Każdy, kto choć raz jechał tym odcinkiem autostrady A1, doświadczył pewnie niedogodności na mocno pofałdowanym odcinku A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Od wielu lat GDDKiA z pomocą wykonawcy tej drogi usiłowała pozbyć się tego problemu. Dotychczas bezskutecznie. Teraz pojawiła się szansa na to, że wyboje znikną z A1 raz na zawsze.

Żużel pęczniał i niszczył drogę

Jak twierdzą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła się aktywność chemiczna materiałów wykorzystanych do wykonania podbudowy autostrady A1 na odcinku Pyrzowice - Piekary Śląskie, która przyczyniła się do powstania nierówności nawierzchni trasy.

- Przyczyną odkształceń była reakcja chemiczna użytych materiałów, które spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, a po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły przejawiać cechy wysadzinowe – mówią inżynierowie z GDDKiA.

Ten odcinek autostrady powstawał w szybkim tempie, chodziło o to by był gotowy na Euro 2012. Tak też się stało. Autostradę zaczęto budować w 2009 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności. Urzędnicy z GDDKiA zgłaszali to wykonawcy, który w ramach napraw gwarancyjnych naprawiał drogę. Jednak pomimo podjętych działań powstawały kolejne nierówności.

Ekspertyza wskazała winnego

- Zleciliśmy przeprowadzenie ekspertyzy w zakresie materiałów zastosowanych do podbudowy. Mając jej wyniki możemy przystąpić do dalszych działań – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Okazało się, że Zastosowane w konstrukcji autostrady materiały spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, na podstawie których budowano autostradę. Fakt ten potwierdzają dokumenty przedstawione przez wykonawcę.
Po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął pęcznieć i niszczyć nawierzchnię, co jest przyczyną obecnego stanu jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć.

Koniec aktywności żużlu, szansa na remont

Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie.
- To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt.na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć „wysadzinowego” charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady. Zastosowane materiały do budowy drogi, a także technologia wykonania robót, były zgodne z dokumentacja projektową - zapowiadają przedstawiciele GDDKiA.

Tak wygląda w listopadzie 2019 roku gierkówka (DK1) od granicy województw śląskiego i łódzkiego do Radomska. Na jej śladzie powstaje autostrada A1. Kierowcy mają do dyspozycji na gierkówce tylko po jednym pasie ruchu w obu kierunkach.

Budowa autostrady A1: Zatankujcie paliwo w Częstochowie, pot...

Kalendarium powstawania tego odcinka autostrady A1

  • Długość odcinka: 16,07 km
  • 27 września 2005 r. - decyzja lokalizacyjna
  • 12 lutego 2008 r. - decyzja środowiskowa dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie
  • 2 lutego 2009 r. - decyzja środowiskowa dla węzła Pyrzowice Decyzja środowiskowa
  • 12 czerwca 2009 r. - pozwolenie na budowę dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie
  • 5 sierpnia 2009 r. - pozwolenie na budowę dla węzła Pyrzowice
  • 27 lipca 2009 r. - podpisanie umowy:
  • Projektant: COMPLEX PROJEKT/TRANSPROJEKT KRAKÓW
  • Wykonawca: konsorcjum firm BUDIMEX (lider) i MOSTOSTAL WARSZAWA (partner)
  • Nadzór inwestorski: ARCADIS/MottMcDonald
  • 7 sierpnia 2009 r. - przekazanie placu budowy
  • 20 sierpnia 2009 r. - rozpoczęcie robót
  • 1 czerwca 2012 r. - oddanie do ruchu

Zobaczcie koniecznie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera