Każdy, kto choć raz jechał tym odcinkiem autostrady A1, doświadczył pewnie niedogodności na mocno pofałdowanym odcinku A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Od wielu lat GDDKiA z pomocą wykonawcy tej drogi usiłowała pozbyć się tego problemu. Dotychczas bezskutecznie. Teraz pojawiła się szansa na to, że wyboje znikną z A1 raz na zawsze.
Żużel pęczniał i niszczył drogę
Jak twierdzą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła się aktywność chemiczna materiałów wykorzystanych do wykonania podbudowy autostrady A1 na odcinku Pyrzowice - Piekary Śląskie, która przyczyniła się do powstania nierówności nawierzchni trasy.
- Przyczyną odkształceń była reakcja chemiczna użytych materiałów, które spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, a po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły przejawiać cechy wysadzinowe – mówią inżynierowie z GDDKiA.
Ten odcinek autostrady powstawał w szybkim tempie, chodziło o to by był gotowy na Euro 2012. Tak też się stało. Autostradę zaczęto budować w 2009 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności. Urzędnicy z GDDKiA zgłaszali to wykonawcy, który w ramach napraw gwarancyjnych naprawiał drogę. Jednak pomimo podjętych działań powstawały kolejne nierówności.
Ekspertyza wskazała winnego
- Zleciliśmy przeprowadzenie ekspertyzy w zakresie materiałów zastosowanych do podbudowy. Mając jej wyniki możemy przystąpić do dalszych działań – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Okazało się, że Zastosowane w konstrukcji autostrady materiały spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, na podstawie których budowano autostradę. Fakt ten potwierdzają dokumenty przedstawione przez wykonawcę.
Po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął pęcznieć i niszczyć nawierzchnię, co jest przyczyną obecnego stanu jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć.
- Kiedy odcinek S1, zwany „drogą śmierci”, straci złą sławę?
- Jesień na placu budowy autostrady A1 pod Częstochową ZDJĘCIA
- Przetarg na budowę S1. To drogowy kręgosłup województwa
- Ile kosztuje budowa autostrady A1? Co jest najdroższe?
- Kiedy w Śląskiem inteligentny system zarządzania ruchem?
- Oto nowe węzły autostradowe na A1 w Śląskiem
Koniec aktywności żużlu, szansa na remont
Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie.
- To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt.na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć „wysadzinowego” charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady. Zastosowane materiały do budowy drogi, a także technologia wykonania robót, były zgodne z dokumentacja projektową - zapowiadają przedstawiciele GDDKiA.
Kalendarium powstawania tego odcinka autostrady A1
- Długość odcinka: 16,07 km
- 27 września 2005 r. - decyzja lokalizacyjna
- 12 lutego 2008 r. - decyzja środowiskowa dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie
- 2 lutego 2009 r. - decyzja środowiskowa dla węzła Pyrzowice Decyzja środowiskowa
- 12 czerwca 2009 r. - pozwolenie na budowę dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie
- 5 sierpnia 2009 r. - pozwolenie na budowę dla węzła Pyrzowice
- 27 lipca 2009 r. - podpisanie umowy:
- Projektant: COMPLEX PROJEKT/TRANSPROJEKT KRAKÓW
- Wykonawca: konsorcjum firm BUDIMEX (lider) i MOSTOSTAL WARSZAWA (partner)
- Nadzór inwestorski: ARCADIS/MottMcDonald
- 7 sierpnia 2009 r. - przekazanie placu budowy
- 20 sierpnia 2009 r. - rozpoczęcie robót
- 1 czerwca 2012 r. - oddanie do ruchu
Zobaczcie koniecznie
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?