Z autostrady A1 znikną w końcu wyboje między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi ZDJĘCIA

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic

Wideo

Zobacz galerię (2 zdjęcia)
Dobra wiadomość dla kierowców podróżujących autostradą A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Jest spora szansa, że z tej najwyższej klasy drogi znikną w końcu pagórkowate nierówności. Wyboje powstały tam już pod oddaniu trasy do użytku. Winny był jeden z materiałów użytych do budowy drogi. Trasa była już raz remontowana z tego powodu, jednak wyboje wciąż tam są. Teraz ma się to zmienić, bo użyty do podbudowy żużel w końcu przestał pęcznieć.

Każdy, kto choć raz jechał tym odcinkiem autostrady A1, doświadczył pewnie niedogodności na mocno pofałdowanym odcinku A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Od wielu lat GDDKiA z pomocą wykonawcy tej drogi usiłowała pozbyć się tego problemu. Dotychczas bezskutecznie. Teraz pojawiła się szansa na to, że wyboje znikną z A1 raz na zawsze.

Żużel pęczniał i niszczył drogę

Jak twierdzą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła się aktywność chemiczna materiałów wykorzystanych do wykonania podbudowy autostrady A1 na odcinku Pyrzowice - Piekary Śląskie, która przyczyniła się do powstania nierówności nawierzchni trasy.

- Przyczyną odkształceń była reakcja chemiczna użytych materiałów, które spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, a po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły przejawiać cechy wysadzinowe – mówią inżynierowie z GDDKiA.

Ten odcinek autostrady powstawał w szybkim tempie, chodziło o to by był gotowy na Euro 2012. Tak też się stało. Autostradę zaczęto budować w 2009 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności. Urzędnicy z GDDKiA zgłaszali to wykonawcy, który w ramach napraw gwarancyjnych naprawiał drogę. Jednak pomimo podjętych działań powstawały kolejne nierówności.

Ekspertyza wskazała winnego

- Zleciliśmy przeprowadzenie ekspertyzy w zakresie materiałów zastosowanych do podbudowy. Mając jej wyniki możemy przystąpić do dalszych działań – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Okazało się, że Zastosowane w konstrukcji autostrady materiały spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, na podstawie których budowano autostradę. Fakt ten potwierdzają dokumenty przedstawione przez wykonawcę.
Po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął pęcznieć i niszczyć nawierzchnię, co jest przyczyną obecnego stanu jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć.

Koniec aktywności żużlu, szansa na remont

Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie.
- To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt.na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć „wysadzinowego” charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady. Zastosowane materiały do budowy drogi, a także technologia wykonania robót, były zgodne z dokumentacja projektową - zapowiadają przedstawiciele GDDKiA.

Budowa autostrady A1: Zatankujcie paliwo w Częstochowie, pot...

Kalendarium powstawania tego odcinka autostrady A1

  • Długość odcinka: 16,07 km
  • 27 września 2005 r. - decyzja lokalizacyjna
  • 12 lutego 2008 r. - decyzja środowiskowa dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie
  • 2 lutego 2009 r. - decyzja środowiskowa dla węzła Pyrzowice Decyzja środowiskowa
  • 12 czerwca 2009 r. - pozwolenie na budowę dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie
  • 5 sierpnia 2009 r. - pozwolenie na budowę dla węzła Pyrzowice
  • 27 lipca 2009 r. - podpisanie umowy:
  • Projektant: COMPLEX PROJEKT/TRANSPROJEKT KRAKÓW
  • Wykonawca: konsorcjum firm BUDIMEX (lider) i MOSTOSTAL WARSZAWA (partner)
  • Nadzór inwestorski: ARCADIS/MottMcDonald
  • 7 sierpnia 2009 r. - przekazanie placu budowy
  • 20 sierpnia 2009 r. - rozpoczęcie robót
  • 1 czerwca 2012 r. - oddanie do ruchu

Zobaczcie koniecznie

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kierowca

gdaka gdaka i to g... prawda

K
Kierowca z a1

Czy ktoś już za to odpowiedział ?banda złodziei i nieudaczników bawią się za nasze pieniądze.Juz nikt o tym nie mówi ,ale co jest z tymi którzy dostarczali zły materiał na podbudowę ?posiedzieli trochę i już są na wolności super biznesmeni.

M
Mat

Maja teraz okazje by nas znow rabowac! Banda brzuchatych walow.

A
Adx

Skoro było wykonane zgodnie z projektem to znaczy ze projekt był zły. Chyba należy się zwrot kosztów wykonania projektu.

k
kierowca

"na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć „wysadzinowego” charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady" - jesli tak twierdzą "inszynierowie," tej instytucji to jestem pod wrażeniem, ja nie mając wiedzy budowlanej na pytanie wykonawcy mojego podjazdu z czego wykonac podsypke pod kostkę, wiedząc że żużle reagują z wilgocią i zachodzą rozmaite reakcje chemiczne, zażądałem innego materiału, ale to ja płaciłem za robotę swoimi pieniędzmi... Ciekawe też ile kosztowała nas ta "ekspertyza"... potwierdzajaca, że żużel zazwyczaj wchodzi w reakcję w obecności wilgoci, jak dla mnie to coś tu się nie sumuje i ktoś powinien postawić poważne pytania pewnym osobom w tej instytucji!

I
Inż.
6 grudnia, 18:22, prawda:

Ble,BLe jak mozna bylo nie wiedziec ,ze material bedzie peczniec.

Wstyd pisac takie glupoty.Macie ludzi za debili.

Pytanie jest inne kto za to beknie albo dlaczego jeszcze nikt nie beknął. To sprawa na grube miliony i znowu zapłaci suweren!!!

G
Gość

A to nie są szkody górnicze tylko napęczniały żużel??????hahahahaha..... Ciekawe co będzie następne..... Nie lepiej odraz prawdę napisać...

p
prawda

Ble,BLe jak mozna bylo nie wiedziec ,ze material bedzie peczniec.

Wstyd pisac takie glupoty.Macie ludzi za debili.

Dodaj ogłoszenie