Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Częstochowy do Opola pojedziemy sprawniej po przęsłach z krakowskich mostów

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Na trasie kolejowej między Częstochową a Opolem montowane są przęsła uzyskane z mostu kolejowego w Krakowie. Jedna konstrukcja już jest wykorzystywana. Wymieniane są kolejne dwie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na prace przeznaczyły ponad 10 mln zł ze środków budżetowych. Ma to usprawnić przejazd na całej trasie.

Na szlaku Częstochowa Gnaszyn – Częstochowa Stradom przebudowywany jest kolejowy most. Sprawniejszy będzie ruch pociągów i zwiększy się bezpieczeństwo. Poprawiona zostanie estetyka obiektu. Linią kursują pociągi pasażerskie m.in. do Warszawy, Opola i Wrocławia oraz składy towarowe.

Obecnie ruch odbywa się jednym torem, na drugim prowadzone są roboty. Po przygotowaniu nowych przyczółków, w kwietniu zostało zamontowane przęsło. Stalowa konstrukcja przyjechała z Krakowa, po demontażu mostu kolejowego nad Wisłą. Do końca czerwca wykonawca zakończy prace torowe i sieciowe. W lipcu pociągi pojadą po wymienionej konstrukcji i nowym torze, a prace przeniosą się na sąsiednie przęsło i tor. Zakończenie zadania na obu torach przewidziane jest w październiku br.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły już konstrukcję mostu kolejowego w Częstochowie Gnaszyn. Na „krakowskim” przęśle zamontowano nowe tory. Od grudnia 2021 po przebudowanym obiekcie kursują pociągi.

Wartość prac na moście w Częstochowie Gnaszyn i na trasie Gnaszyn – Stradom to ok. 10,3 mln zł ze środków budżetowych.

Nie przeocz

12 przęseł z mostu w Krakowie ułatwia przewozy w kraju

Obiekty z kolejowych magistrali, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, są wykorzystywane na innych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów nadal służą kolei i są istotnym ogniwem sieci kolejowej. To racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego.

Z mostu nad Wisłą w Krakowie, gdzie budowana jest nowa przeprawa, ponownie wykorzystano 12 przęseł. Po renowacji przeznaczono je na wiadukty i mosty, m.in. w Wojkowicach w woj. śląskim oraz nad rzeką Wyderką w Janinowie na linii Herby Nowe – Kępno.

W Zagórzu na Podkarpaciu krakowskie elementy zastąpiły wysłużony most kolejowy nad Sanem. Są wykorzystane także na wiaduktach kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera